|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar på att sälja min 325:a privat men blir inte klok på vad jag ska sätta ut för pris. Har oftast bytt in tidigare bilar hos handlaren. De é en E46 325 Cab -03 (facelift) som gått knappt 8000 mil. Sajten Bilpriser.se? säger lägsta "privatpris" 172 000:- ?? På Blocket annonseras 330 Cabbar för ca det priset (hos handlare!) Dessutom ganska klent utbud av 325 Cab på blocket. Som sagt, väldigt svårt att sätta en "marknadspris"? | |
|
Att sälja den nu är nog riktigt, riktigt svårt. Folk är inte så sugna på att köpa cab när frosten biter i kinderna. I många fall har handlare bättre priser än privatpersoner, ofta beror det på att 1) handlare vet vilket pris som säljer 2) de har mer bråttom att bli av med bilarna eftersom de kostar pengar i lager. Sedan ska man vara medveten om att Bilpriser.se har lite svårt att värdera ovanliga modeller. Jag kan inte uttala mig om priset egentligen mer än att jag alldeles nyss letade cab och att lägga mycket mer än 170' för en E46 känns inte vettigt, även om det är en -03a. De E46 cabar som ligger uppåt 200' på Blocket har legat riktigt, riktigt länge. Jag kan inte tänka mig att särskilt många byter ägare till de pengarna. ------- //Lövet |
|
|
Nä, helt klart inte "Cab-säsong" nu. Förnuftigast är nog att behålla den några månader till. Får väll hoppas det oxå blir lättare att prissätta, då |
|
|
Om du ska sälja cab så gör det på våren, sätt ut annons i april. Sen tycker jag personligen att Hardtopp lyfter värdet minst 10 - 15 tkr. Hardtopp är bra att ha eftersom bilen blir avsevärt mer "alround" och att eftermontera en hardtopp till en -03 känns tveksamt ur konstnadsynvinkel. Tittar man på nybilspriserna på E46 cab -03 så kan de variera oerhört på grund av utrustnignen. Du kunde lätt smeta på en E46 200 tkr utrustning, bara hardtoppen kostade vad jag förstått ca 30. Om man ska försöka sätta rätt pris på din bil så måste man veta utrustningslistan. E |
|
|
Japp, har bestämt mig för att vänta till våren med försäljning. skulle ändå vara intressant att veta "förväntat försäljningspris" dvs så mycket som möjligt men samtidigt realistisktpris för ev köpare: Har inte överdrivet mycket utrustning, men: - Hardtop - Vindskydd - 18´´ M135 fälgar (sommar) - 17´´ org fälgar (dubb) - Läder - Sportstolar - mm Ca 8600mil (mars-april) |
|
|
Hej! Slutpriset i vår torde hamna på mellan 160 och 170 tkr. Det finns många "fina" bilar till salu. Dessa ska inte jämföras med de riktiga fina bilarna. På blocket finns många fina bilar, börjar man skärskåda dem börjar mina varningsklockor ringa på hälften av dem redan när jag läser annonserna. Om du har en fin välvårdad bil och har tålamod att vänta ut rätt köpare så är det inga problem att få bra betalt. Sålde en fin E30 318 is -90 16 tusen mil för 24 tkr i våras till en kännare som visste vad han köpte. (Första personen som tittade på bilen förövrigt) E |
|
|
Jag skulle gissa att du får ca 160 000:- för den. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Tack för svaren! Alltid kul och veta ungefär vad den kan vara värd. Mao vad Touringen får kosta till våren :( |
|
|
Till E Kan du utveckla vad du menar är skillnaden mellan fina ock riktigt fina Har själv en 330 cab, som jag i och för sig inte planerar att sälja, men vad som gör en riktigt fin bil är alltid intressant. Mvh |
|
|
Frågan var ställd till E men min syn på en "fin" bil är bl a (förutom "rätt" utrustning): - Välskött (dvs servad som den ska) - Minimalt med repor/skav (trots allt en beg bil) - Fullständig dokumentation av historiken - Originaldelar |
|
|
Tack Weismüller, Jag kan lägga till lite samtidigt som jag inte kan skriva en uppsats här. Först så vill jag inte nedvärdera någons bil genom att skriva slarvigt skött utan vara mer diplomatisk. Vadå kolla däcktryck och oljenivå? Det görs var 2500 mil på servicen!? Djabag, ta din hand och känn på lacken på taket på din bil, gör sen samma sak längst ner. En välskött välvårdad bil, "riktigt fin bil" känns lika ren på taket som längst ner på sidan. (Exempel) Öppna förardörren och titta om det är rent kring gånggärnen och smörjt där det ska. Baklucka osv. På en cabb, påbörja nedcabbning och kolla om det är rent där cabben ska ligga. På en äldre bil kan man kolla om alla stenskott är löpande ilagda eller inte. Motortvätt? En person som i övrigt tar hand om sin bil är vanligtvis rädd om bilen och tvättar och sköter om den. Då brukar även löpande service osv vara utfört. Det finns tyvärr en del tragiskt misskötta bilar. Jag är kanske putsbög bilnörd eller vad du vill. För mig är min bil mer än en pryl som ska ta mig från punkt a till b. För mig kan en Fiat Uno vara en "riktigt fin" bil om den är välvårdad och en ovårdad Ferarri vara ett "fin". Var och en väljer ju hur de vill sköta sina grejer men jag köper häldre en "riktigt fin bil" än en "fin" bil. E |
|
|
Tack E för ditt svar och synpunkter. Du har ju alldeles rätt i det du säger att en riktigt fin bil är ordentligt omhändertagen av tidigare ägare, och det syns om man tittar och känner närmare. Nu kanske en cab är mer omhändertagen än en bruksbil och körs inte så mycket på vintern. Efter att jag köpt min bil så lät jag gör en ordentlig rekond på på ut och insida. Då vart den en riktigt fin bil. Tyvärr så har den körts en del på vintern så den har en hel del stenskott i fronten, så det kräver en omlack för att få det riktigt fint igen. Men om man som jag, verkligen gillar min bil så är det värt det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.