|
|
|
|---|---|
Martin E |
Lånade en 120i häromdagen när min diesel E87a var på service och märkte förutom att den krävde lite varv för att det skulle hända något och min vanliga aktiva körstil visade att med Bensin nådde jag 0,85l/m i bensin modellen medan jag med dieslen ligger runt 0,56l/m. Bilarna har samma slagvolym och kaross och jag frågade mig varför drar bensinaren så mycket mer ? |
|
En dieselmotor har högre verkningsgrad, de flesta moderna motorer ligger över 30%. Därför behövs oftast en tillsatsvärmare för kupévärmen på vintern då spillvärmen från en diesel inte räcker. |
|
| Är det inte också så att diesel har mer energi värde? precis som etanol har mindre än bensin och därför måste mer förbrännas för att få samma kraft ur motorn? | |
| Jo, det är riktigt. Handelsdieseln har ca 12% högre energiinnehåll än bensin. Det bidrar såklart också till att en diesel har lägre förbrukning. | |
|
Det ska ju finnas någon fördel att köra diesel ;) En diesel kan köras på betydligt lägre varv som du var inne på vilket också bidrar till en lägre förbrukning. |
|
|
Enerigiinnehåll per volym? Bensin har ca 15% lägre densitet än diesel. mvh/ Anders |
|
|
Siffran jag nämnde är per volym, ja. Per kilo borde det bli mer lika mellan bensin/diesel. Men det är ju literpris på soppan ändå ;) |
|
| Nu slog det mig. Undrar om det kan finnas någon vinning med att ha värmare i cisternerna för att öka volymen innan dom passerar kröningen. eller skulle värmningen överstiga vinsten man gör för ökad volym?..:D bara en rolig tanke. | |
Martin E |
Verkningsgraden ger mer energi i varje kolvslag med turbo därför kan man öka slaglängden och sänka varvet och därmed en lägre förbrukning? |
| Är det inte bara så att turbon trycker ner bränsle/luft blandning och därför ger mer effekt. alltså inte mer effekt kontra förbrukning? | |
| Det måste väl snarare vara åt andra hållet? då turbinen måste sno sig lite effekt? eller är jag helt ute och cyklar nu? | |
|
Sök gärna bland talrika trådar i samma ämne, det ger mycket läsning. Avgasturbo använder mestadels energi (mest värme) som ändå bara går till spillo, så man brukar säga att den i stort sett inte stjäler energi, vilket däremot en mekanisk kompressor gör. Båda komprimerar luften och ger större fyllning i motorn. Skillnaden i ennergiinnehåll är inte så stor mellan bensin/diesel, däremot är verkningsgraden bättre och sättet som bränslet förbränns annorlunda i en dieselmotor. Därav skillnaden i förbrukning när man kör en någorlunda lika bilmodell på ett likartat sätt. FP |
|
|
Decerto: det är bättre om soppan är kall i cisternen så den expanderar i din tank. |
|
| Hoppsan: jo jag tänkte mer i banorna av konspiration. alltså att bensinbolagen har varmare bränsle i cisternen för att få ut mer volym per massa. | |
| Decerto, flampunkten på diesel är cirka 60 grader, du vill inte ha varmare än det då dieseln börjar avge brandfarliga gaser då. Dessutom är inte uppvärmning gratis... | |
| Om du läser mitt tidigare inlägg så frågar jag just detta: om man kan få vinst från uppvärmd cistern vs kostnaden av just uppvärmningen. Som sagt bara en kul liten undran utan förväntan på seriöst svar så nu ska jag inte tjata om det mer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.