AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.348

Laddningslampa lyser och drar ur batteriet.

ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Hej.

Har en BMW 530ia -01 som laddningslampan helt plötsligt tändes på. Kunde köra hem men så klart blev batteriet utladdat. Laddade upp batteriet och kunde köra den till verkstad (ej BMW) där dom inte kunde se vad som var fel. Fick även något Transmissiom fel i displayen men pga lite pixelfel så jag inte exakt vad det stod. Upplevde att det ryckte till i växellådan vid ett tillfälle då jag körde hem fast då var det dåligt med ström. Motorn känns även svag även om batteriet är fulladdat. Känns som en dyr histora men om någon råkat ut för liknande tas gärna tips emot vad som kan tänkas vara fel. Skicka den till BMW e ju inte det man vill göra innan jul;-)

Anders

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vänd dig till en bilelektrisk verkstad, kan tex vara generatorns regulator som gett upp.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Kolen eller diodbryggan?
Vet inte hur de sitter på bmw, (Sitter ihop med regulatorn?)men kan ge sådana symptom åxå.
Känn över anslutningar osv på generatorn. Annars är laddregulator (integrerad med kol osv) starkt misstänkt. BMW är inte annorlunda än andra, grejorna sitter inne i bakkant på generatorn, dock finns det ett antal varianter och leverantörer av generatorer.

FP
om du lämnat bilen till en verkstad som inte kollade laddningen först ska du nog avlägsna den därifrån ganska fort. det är ju det första man kollar i sammanhang som detta.
MVH
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
generatorn är högst troligen kass, kolla med multimeter hur mycket den laddar.. men min bet är generatorn..
Den delen av problemet har vi väl redan ringat in, urladdning konstaterad, mätning lite onödigt osv, mera intressant är vad i generatorn osv. Lite intressant är det ju förstås hur verkstaden kunde komma ut med att de inte hittade vad som var fel..
Övriga felmeddelande, "tramission fel" osv kan mycket väl vara ett följdfel av att batterispänningen sjönk lågt innan bilen stannade helt osv. Detta kan man lämna tills vidare, kommer förmodligen att rätta till sig själv senare.

FP
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Verkstaden kunde inte ringa in om det var generatorn eller laddregulatorn som var fel och ville därför inte chansa. Som jag tolkade det hela fixade inte deras program att avläsa felkoderna. Bilen är nu inrullad i mitt garage och håller på att montera bort generator. Jisses va trångt det e;-) Någon som vet hur man får av remmen?? På gamla bilar var det ju på generatorn man justerade spänningen på remmen.

/ Anders

ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Glömde lite detaljer. Har fått en del "features" som att blinkers slutat fungera helt, fläkten går lite när den vill.
Vid varvpådrag så lyser innerbelysning och panelbelysning som det ska men vid tomgång så blir dom svagare. Tror nog oxå att transmissionsfelet har att gör med att jag var mer eller mindre utan stöm då det dök upp. Inbillar mig att alla andrafel som blinkers mm löser sig bara man får ordning på generatorn

Anders

Roffa1
Tycker du först ska mäta hur mkt generatorn orkar ge innan du demonterar den. En frisk generator ger: 13,5 - 14,4 volt. Mät direkt på generatorns pluspol samt gjorda i godset.
Mät sedan direkt på batteriets poler. (hur mkt skiljer det?) Motorn ska naturligtvis vara igång;-) I bästa fall kanske det räcker med att köpa ett nytt batteri.
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
OK. Tack för tipset. Ska mäta och kolla skillnaden. Tack för tipset

/ Anders
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Mätte upp strömmen mellan batteripolerna på tomgång och det visade 18.8 volt. Mycket lustigt att den drar ur batteriet. Kan det vara laddinigsregulatorn då?? Var är själva laddiningsregulatorn?? Är det bara att byta ut om det är den som är trasig??

Anders
Roffa1
Yes, det låter onekligen som att laddregulaton är kaputt. Vad du gör så starta ej motorn igen, generatorn kan i nuläget ge upp till 20-25volt, då slås flera elkomponenter ut för gott.
Se till att byta laddregulatorn omgående, den brukar sitta fast med två små skruvar på baksidan av generatorn. Simpelt enkel att byta.

Någon kanske kan bistå TS med en bild.
Det känns onekligen som du har ett mätfel eller instrumentfel här. Bortåt 19V över batteriet innebär problem, och du skall isf ha stor tur om inget mera har gått sönder, redan 16-16,5V innebär snabbt slut för en hel del av elektronik och lampor.
Det kan röra sig om ett havererat batteri med nästan avbrott i någon cell men isf kan du omöjligt ladda upp och starta bilen som du skrev i början.
Tyvärr sitter inte laddregulatorn på utsidan som på de mindre generatorerna förr.
Den är integrerad med kol och kolbrygga osv, passa även på att se över släpringar och rengör, lyssna på lager osv när generatorn ändå öppnas upp.

En del bilder finns här:
Länk

Obs att det finns flera varianter/leverantörer på generatorer till din bil.
Obs att det

FP
Roffa1
Kan väl tillägga att det är Nr 2 som visar laddregulatorn.
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Kanon. Gillar tydliga bilder:-) Desvärre tror jag att mätinstrumentet visar rätt. Då jag testade på en annan bil visde det ca 13 volt vilket låter betydligt mer normalt mellan polerna på batteriet än 18 som jag har.
Hur lossar man på remmen. Känns inte som det är generatorn som styr den biten??

Anders

va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Ta tag i remmen och dra den imot dig när du står på förarsidan av bilen. Spännrullen är mekanisk så den ger med sig så pass att du kan få av remmen. Kan göra lite ont i fingrarna dock.
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Nya fynd!! Generatorn bortmonterad och hittade en hel björkskog (minst) i generatorn. Upptäckte i samma veva att det går nåt "insug" eller "utblås" som har med saken att göra. Upptäckte att plasten vi hjulhuset saknas i fronten. Bara att shoppa ny generator??
På laddingsregulatorn (koldelen) så står det Bosch BR14-M1
00(eller OO) 145 251)
Kolen räcker nog ett tag till.
Kortis pga allt löv???

/ Anders
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

den har snarare blivit överhettad. Är en kylkanal i fronten som du har hittat.

//H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.