|
|
|
|---|---|
|
Hej! I år har ett problem uppstått med bilen, upptäcktes nu när första vintermorgonen var. Så fort jag slog på defrostern så slogs radiomottagningen ut fullständigt. Så var det inte förra vintern. Kan ett byte av bakluckan ha påverkat detta? Hade bilen inne på rostgarantiärenden i maj. Vill ha lite torrt på fötterna innan jag gnäller på verkstan. Ngn som vet hur kopplingarna ser ut och vad som påverkar just denna funktion. Bägge grejerna funkar, men radion störs ut av defrostern. | |
| Kan det vara problem med jordanslutningen till antingen defrostern eller antennförstärkaren? | |
|
koll värmeslingorna i rutan också när du håller på. kan ha bränts av eller skadats. |
|
| ok, ska kolla lite, men sen bär det av till lackfirman. Det funkade ju innan bytet av baklucka. | |
| Jag har en 518i-95 med eftermonterad radio (ej original) som det blir störningar på radion när jag slår på bakrutevärmaren. | |
| oj jag missade det med lackfirman, då har dem kanske missat att montera jordbanden till rutan... eller kanske skadat slingorn. det ska sitta två st band i gångjärnen,ser dem om man öppnar rutan. | |
|
Om jag försod Bentleyboken korrekt så är i alla fall e46-touring fösedd med 3 st FMantenner - en på bakre sidoruta och de två övriga verkar vara just värmetrådarna i bakrutan och om man kör rejält med ström i värmetrådarna som ska ta emot svaga signaler som antenn så är det elektronikt svårt att vara bra antenn samtidigt. Dumt att samordna antennoch värmeslingor om man frågar mej. Upplever också samma sak men har lite mottagning kvar med värmeslingorna aktiva. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Dumt eller inte, det har ju funkar utan anmärkning i 6år. Med och utan defroster. Nu funkar det inte, alltså har ngt gått sönder eller blivit felmonterat. ska kolla det där med jordbanden. har inte sett ngt sådant vad jag vet. | |
| Hade likadant på min E90. | |
|
Det är två separata slingor i bakrutan, strax utanför mitten av rutan på sidorna, som är till FM-antennen. Alla värmeslingor är horisontella, medans slingorna till antennen är vertikala. Se Länk |
|
|
Då min bakrutevärme endast värmer på två översta horizontela slingorna är jag mer intresserad av vilka slingor som är vad. Det 2 lodräta i mitten av rutan på min E46 touring-bakruta ser ut att ha kontakt med alla horizontella slingor utom näst nedersta där det är tydligt icke-kontakt ochd et är så symmetriskt att ajg inte tror det är "bara avskavt". Är alla dessa i synfältet av rutan värme och de som är radioantenn helt "under tejpen" längs ramen på rutan? eller är de 2 lodräta i mitten av rutan radioantenn? och om det nu är knas med värmen - kan mn byta ut värmeslingorna eller är det helt ny ruta som gäller i så fall? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
De två vertikala (lodräta) slingorna i mitten av rutan är till radioantennen. Värmer det bara på de två översta vågräta slingorna har du många trasiga slingor i din bakruta, då alla vågräta slingor ursprungligen är eluppvärmda. |
|
|
Är värmeslingorna delvis serie- eller parallellkopplade? Jag tycker jag kan mäta mig fram till kontakt mellan alla slingorna men så är det alltså inte. Varifrån matas slingorna? Är det en till-ledning (plus) i ena kanten av rutan och en minus i andra kanten av rutan och alla ledningarna är parellellkopplade? I så fall har jag ju avbrott i till- eller från ledningen mellan tråd 2 och 3 uppifrån. Hade några misstänkta avbrott synligt i rutan som jag målat igen med ledane silverfärg från Kjell&co och jag tyker jag mäter upp kontakt men jag får väl mäta igen - vad bör resistansen vara mellan två trådar? Och vad bör resistansen vara mellan höger och vänster ända av samma horisontella tråd? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.