AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.744

Fläkten går knappt med enkla klimatanläggningen i E60

Sida 2 av 2
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Nu i morse var det typ is som fan på bilen. Jag startade den och hörde ljud från kupén. Man tänkte att vad är det? Det var fläkten som gick på fullt. Auto var av och fläktvredet på max. Så nu är den hel igen, men hur länge *s*
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Funkar förmodligen bra tills temeraturen kryper ned under -10 och bilen har stått ett par dagar. Då börjar det strula igen är min gissning.

Mvh lloydan
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Den funkade inte igår, men idag. Vad har temperaturen med det att göra?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Vid riktigt kallt väder tappar batteriet effekt. Som Duser skrev på förra sidan innebär det att fläkten bara går på tex 25%.

"• If the battery charge state in the vehicle is too low, the electrical system management will intervene. Current consumption is reduced to ensure that primary vehicle functions such as engine starting ability are guaranteed. This also affects the blower. Blower output is reduced to 75 %, 50 % or 25 % depending on the battery charge state. This particularly affects short-distance drivers.#

Detta verkar iaf gälla för mig. Kör jag däremot bilen en 20-25 minuter hinner batteriet laddas upp så pass att när jag stänger av och startar bilen på nytt går fläkten på 75%.

mvh LLoydan
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Dagens bilar är riktiga strömförbrukare och rätt så känsliga. Man bör försäkra sig att batteriet är ok innan man byter ut någon del.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag dock vrider på fläktvredet och då borde jag få max fläkt. Eller? Kan slå på el på bakrutan eller sätesvärmare. Får ni inte upp fläkten manuellt?
Som redan nämnts: Bilen prioriterar själv och reglerar vissa elförbrukare oberoende av manuella inställningar. Bakruta och elvärmda säten t.ex kan regleras ner i effekt genom att switchas till/från utan att man som användare märker detta. Sker t.ex i E39 redan från tidiga modeller.

FP
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Nu har jag fått problem igen denna vinter. Bytte batteri idag och fläkten gick direkt på max. En del firmor ville felsöka, men jag valde att bara byta batteri och det löste problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.