AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.745

Fläkten går knappt med enkla klimatanläggningen i E60

Sida 1 av 2
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Om jag typ vrider på fläktvredet så kommer det inte särskilt mycket luft. Har haft detta innan och det försvann av sig självt. Har enkla klimatanläggningen. Vad kan problemet vara?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

kontrollera så att microfiltrena är fräscha. Är dessa smutsiga så får du inte in ngn luft.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kolla också så att det inte ligger en halv skog med löv vid micro filterna jag bor själv vid en skog
Så på hösten får man rensa där i princip varje dag

Ha de T
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hej,
jag tog bort höger filterkåpa och körde fläkten. Det forsade luft. Sen kom det knappt luft när jag satte tillbaka det. Sen tog jag bort själva filtret och kollade bakom efter löv och det var inga löv. Sen när jag satte tillbaka filtret så var det bra lustigt nog. Det blåste mycket luft. Nåt mekaniskt är det.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hej! Det hjälper ibland att greja med filtrena och sen är det lika som innan. Jag undrar om det inte har med någon givare att göra eller annat. Eller typ mjukvara. Det finns tre säkringar. En för Klimaanlage och en för Klimaautomatik och en för fläkten.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Nu funkar det hur bra som helst utan att jag gjort nåt lustigt nog. Kanske något frusit?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har samma problem, fläkten snurrar knappt. Dessutom stannar den och startar hela tiden. Kan det vara glapp i säkringarna kanske? Vet någon var man hittar ett bra schema över säkringarna?

mvh lloydan
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Ingen som har några tips i frågan?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Problemet är tillbaka. Man får inga höga fläktvarvtal. Lite luft kommer dock.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Det är inte så enkelt som på E39 att det är fläktregulatorn som givit upp?

Det hände på min E39, då kom det nästan ingen luft hur man än ställde fläkten. Köpte regulator och bytte, ca 500:- och allt fungerar fint.

[url=Länk rides[/url][/color]
Om man märker att fläktens varvtal varierar osv så är fläktens effektsteg starkt misstänkt. Runt 800:- får man räkna med att det kostar idag.
Om däremot fläkten snurrar på med god och konstant fart men det blåder dåligt så är det filter eller spjäll man skall kolla på.
Det är viss skillnad på dessa båda "felfall", och för att avgöra om kupefiltren är igensatta behöver man inte ens öppna huven och skruva, det räcker att trycka in knappen för återcirkulation (AUC) så tar fläkten luft direkt innifrån kupén utan filter. Då märker man direkt om det blir bättre luftflöde osv.

FP
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har problemet att när man vrider på max så låter det inte mycket från fläkten. Det varierar dock. Ibland blåser det på rätt bra, men inte så bra som man kan vänta sig. Det hörs en skillnad dock mellan min och max.
Ljudet varierar rätt mycket beroende på hur spjällen står och vilka utblås som är öppna osv. Annars är fläktens effektsteg misstänkt även här, det brukar gå att variera, fast olika mycket och kanske aldrig till max osv.

FP
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Tom: Det kanske inte är så relevant men kan vara värt att tänka på.
Har jämfört med temperaturen i ditt län mot datumen för dina inlägg.
Fläkten vill inte funka när temperaturen sjunkit. Fläkten verkar ha funkat när temperaturen stigit. Kan ju vara en tillfällighet eller så ligger det något här som man kan spinna vidare på.

Jag har den stora kliman och där spelar det ingen roll om jag sätter fläkten på MAX innan kylvattnet är tillräckligt varmt. Rätt så vettigt funktion då fläkten kyler ännu mer om vattnet inte är varmt nog.

Jag skulle prova att låta bilen stå på tomgång ett bra tag och fläkten på lägsta fart. För att sedan vrida upp fläkten till max och se om det blir fulltös.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag bor i Göteborg nu. Ändrade profilen nyss.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Ok, då är det knappast relevant.
Du ju ändå prova att köra bilen på tomgång ett tag och se om det blir någon skillnad.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag väntar tills den blir varm och ändå händer inget med fläkten. Han med E39 sa att han hade samma problem och att det gick bort av att byta fläktregulator.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Fel namn på prylen av mig, Folke har naturligtvis rätt, Effektsteg heter det.

Byt Effektsteg och allt är frid och fröjd förmodligen.

[url=Länk rides[/url][/color]
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
För mig spelar det ingen roll om man kör med återcirkulation eller inte, så det låter ju onekligen som det Folke beskriver om effektsteg. Kan man byta effektsteg själv?
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jag bytte på E39, inga större problem annat än trångt som f-n. På E39 sitter det nere vid passagerarens fötter under lite plast/luckor.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Det är säkert effektsteget som andra också påpekat.
Hittade lite intressant läsning gällande E60/E61 och fläkten. Dock på engelska.

No or insufficient blower output or unsteady blower speed
• If the battery charge state in the vehicle is too low, the electrical system management will intervene. Current consumption is reduced to ensure that primary vehicle functions such as engine starting ability are guaranteed. This also affects the blower. Blower output is reduced to 75 %, 50 % or 25 % depending on the battery charge state. This particularly affects short-distance drivers.

• Whether the electrical system management has intervened can easily be tested with the defrost function. As the electrical system management has no effect on the defrost function, the blower must run at full power when the defrost function is activated.

• In such cases, the customer should be informed that this is a normal vehicle function designed to ensure that the vehicle's starting ability is guaranteed. It can only becountered by occasionally driving longer distances or by recharging the battery.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.