|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Importera X5a från Frankrike? Såg att någon skrev något litet om hur man importerar bil från grodätarna men inläggen var par tre år gamla. Någon som har färskare erfarenhet av fransk import. har hittat en x5 sd-08 som ser fin ut. Bilen har rätt pris och utrustning tyvärr kass eurokurs just nu. Trots detta lite sugen på att åka ner och shoppa lite | |
|
Har varit en hel del i Frankrike via jobbet senaste året och jag skulle verkligen se efter så att bilarna inte saknar väsentlig svensk standardutrustning som tex värmestolar, strålkastarrengöring etc. Kolla också skicket på bilen noggrant och eventuella reparationer på karosseriet. Parkeringskador och småbulor är tyvärr vardagsmat. Kan tyvärr inte ge någon direkt hjälp vad gäller själva importbefarandet men det är det säkert andra som kan. |
|
|
Med xenon har alla bilar inom EU strålkastspolning. Bättre klimat. Minns en tråd på ett franskt forum där dom varnade för Tyskimport eftersom Tyskland har så dåligt klimat, vad skulle dom sagt om Sverige? :) Jag ser inga problem med import från Frankrike, funderar själv på import från Ryssland. Rätt bil avgör landet. Stephan |
|
|
Reglerna för import från Frankrike är likadana som för alla EU-länder. Exakt hur exporten går till är dock Frankrikespecifikt. Stor fördel om man kan prata franska misstänker jag då man har med myndigheter att göra. Inte ens på franska internationella företag är det självklart att man kan använda engelska. ------- //Lövet |
|
|
En fördel med frankrike är att skyltarna följer bilen och tas inte bort från bilen vid försäljning Då kan man köpa en exportförsäkring på bilen med det befintliga regnumret som står i regbeviset och sedan köra hemmåt utan större krångel Jag har köpt flera franskregistrerade bilar via Belgien och det är enkelt att lösa försäkringsdelen från motsvarande tysklands "schildermachers" som finns lite varstans. Hur avställning/avregistrering går till vet jag inte dock men det borde bilfirman i Frankrike veta |
|
|
Köpte en -01 525I T i Dunkirk för 3 veckor sedan och väntar nu på ursprungskontrollen från trafikverket och skyltar. Hade viss fördel eftersom min vännina är från och bor i Lille och bilkunnig och egen företagare. Säljaren ordnade export pappren med prefekturen. Jag ordnade med 30 dagars halvförsäkring från IF med fordonets serie nummer och reg-nummer. För att göra det lite krångligare så köpte jag ett obromsat boggie släp att ta hem hojen på ( havererad bakhjulslager BMW K11LT ). Släpet fick samma reg-nummer som bilen och skylten gjordes för hand med filtpenna. Helt ok i frankrike. I morgon tänker jag höra med polisen hur jag får använda bilen. Kör tills ev. godkännade om att få köra 525'an min gamla -94 520IAT. |
|
|
Gissar att du får köra med bilen i 7 dagar sedan du körde in i landet. Din försäkring från IF gäller även den enbart i 7 dagar i Sverige. ___ //Ulf |
|
|
Tog IF's 30 dagars försäkring. Hörde med polisens trafikenhet här i Luleå och enligt dom får man köra en fransk bil så länge den har en gällande fransk registrering och svensk försäkring. Enligt IF så får man använda bilen med den 30 dagars försäkringen men den går inte att förlänga. |
|
|
Så här skriver IF på sin hemsida: "Du får köra bilen i högst sju dagar med utländsk registrering här i Sverige, därefter upphör 30-dagarsförsäkringen att gälla. " Länk Har även diskuterat detta med två olika personer i IF's kundtjänst. Och så här står det på Transportstyrelsens hemsida: "Om fordonet har en giltig utländsk registrering och en gällande utländsk trafikförsäkring, får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. För att få köra fordonet efter att den första veckan passerat krävs en tillfällig registrering." Länk ___ //Ulf |
|
|
Hej Sett trafikverkets sida med 7dagars tillstånd att bruka bilen efter införsel när den har utlänsk registrering och UTLÄNSK försäkring. I mitt fall har den IF-försäkring. Och enligt handläggare på IF så gäller försäkringen i 30-dar när den har en gällande registrering. Nu känns detta lite otydligt så jag låter nya vagnen stå tills den får röda skyltar och kör med gamla 520'n. Sen ordnar jag en ny föräkring på ett bolag som inte lägger på en extra avgift för importbilar. |
|
|
TibbeT: det är säkert så att olika handläggare kan ge lite olika svar då dom nog inte har full koll. Damen på IF jag pratade med senast hade själv varit involverad i införandet av denna 30 dagarsförsäkring som infördes 2007 efter ett EU-direktiv och hon verkade minst sagt ha koll på läget. Att gränsen sattes till att den gäller 7 dagar i Sverige beror på Transportstyrelsens regler. Jag har även två försäkringsbrev hemma med denna importförsäkring det står att den gäller 7 dagar i Sverige. Kan ju bli tufft att få en skadeanmälan godkänd efter 14 dagar och hävda att handläggare sa att försäkringen skulle gälla... När det gäller Transportstyrelsens regler så handlar det garanterat om en missvisande formulering. För att bilen ska kunna köras i Sverige så måste den ha giltig utländsk registrering samt vara försäkrad. Dom har förmodligen inte uppmärksammat att det numera går att försäkra bilen även här hemma trots att det är en utländsk bil. Det står ju inte på deras hemsida att du FÅR köra din bil om den har en svensk försäkring... Vill du få ett helt korrekt svar så är Transportstyrelsen du ska fråga. Tror du gör klokt i att ställa bilen. Den dagen du ska regbesiktiga så kan du ringa IF och be dom ge dig en tillfällig trafikförsäkring som gäller för resan till och från besiktningen så kör du lagligt då också... ___ //Ulf |
|
|
Beställ även ett papper från bilprovningen som kallas "bevis om bokad registreringstid" Det kan dom faxa eller skicka Har du det pappret och papper på att bilen är trafikförsäkrad i bilen till och från besiktningen kan du till och med köra utan skyltar |
|
|
Besiktningen kräver att bilen skall ha godkänd ursprungskontrol från trafikverket för att man skall kunna boka tid och det tar några dar med posten från godkännand till man har skyltarna, Med godkännandet har man ett reg nummer och kan teckna försäkring. Visst stämmer detta? |
|
|
När ursprungskontrollen är klar så ser Bilprovningen detta direkt i sin dator medan du får vänta två dagar innan du får det med posten. Tittar man på Transportstyrelsens hemsida så kan du se vilka datum dom behandlar just nu och då kan du räkna ut när det borde var klart. Ring då Bilprovningen och fråga om din ursprungskontroll är klar så du kan boka tid. Bor du i en ort där Carspect finns så kan du även regbesiktiga där. På regbesiktningen så får du ditt svenska regnr och därefter direkt teckna en vanlig försäkring. Två dagar efter regbesiktning så får du skyltar med posten. ___ //Ulf |
|
|
Hmm om bilen är reg besiktigad och godkänd borde man få ordinarie skytar, vad används röda skyltar till? |
|
|
Var står det om röda skyltar? När bilen regbesiktigas så får du redan på ditt regnummer och bilen blir då inlagd i Transportstyelsens system, dvs du kan gå in och söka på regnummer och även ställa på bilen. Två dagar senare så får du "vanliga" skyltar med posten. ___ //Ulf |
|
| Du kan inte ställa på bilen förrän du fått koden för detta i reghandlingarna som kommer 3 dagar efter reg-besiktningen och samma dag som skyltarna kommer i posten | |
| När jag regbes min M3 Cab Individual 2006 så fick jag precis som Programmer mitt nya svenska reg nr..direkt när jag kom hem så försäkrade jag den och ställde på den samtidigt oxå..Inga problem..Skyltarna kom ca 2 dagar efter regbes | |
| Kommer ihåg att direkt efter regbes,så sade beskillen till mig,att nu så kan du köra hem o försäkra o ställa på bilen direkt | |
|
Var nog tur att jag tog gamla 520'n till Umeå i helgen. Tänk om något hade hänt. Handläggingstiden hos Trafikverket verkar vara 2 veckor. Så i slutet på veckan / börgan nästa vecka bör den vara behandlad på trafikverket och då går det att betälla tid för reg.besiktning. Och ordna en tillfällig försäkring till sbp. Om man jag vetat detta skulle jag gått in på hemsidan redan i frankrike och betalt via hemsidan. Kopierat fordonshandlingen redan i frankrike och skickat in den rekomenderat med kopia på köpehandling så fort jag landat på svensk mark. Importerat bilar och mc från tyskland förut så jag antog att det var samma procedur denna gång med tidsbokning på sbp, ta med fordonshandling och köpekvitto på reg.bes, teckna försäkring, skruva fast skyltarna och ställ på pärlan. Så jag läste om solskyddsfilm på fram-sidor rutorna och fick bort dom, ringde sbp och resten är den historia som ni ser i denna diskussion. Tja man lär så länge man lever. Kollar nu närmare om dom där röda skyltarna jag seet på stan. PS. BMW byggde behaliga biler och relativt snåla bilar ( .73 / 100kmh ) redan -93. Så det var inte direkt någon plåga att köra 70 mil i helgen. Skall jag byta till -01'an eller fixa vidare på -93'an, det är frågan. |
|
|
Tallviking: Som jag skrev tidigare och som Bianca också påtalar så går det att ställa på bilen direkt efter den blivit reggad. Går jag in på mitt regnr på Transportstyrelsen så står det: I trafik första gången i Sverige: 2011-04-12 Senast godkända besiktning: 2011-04-12 TibbeT: Reglerna med ursprungskontroll innan regbesiktning är inte så väldigt gamla och senaste importen var första gången för mig också med de nya reglerna. Dock var jag medveten om dessa och hade kollat upp i förväg hur det funkade, När jag importerade min i våras så var det förutom två veckors väntetid för ursrpungskontroll även ganska svårt att hitta tid för regbesiktning. Tog ca. 3,5 vecka från bilen togs hem tills den var klar att köra med. Tidigare kunde man ofta ha bilen körklar på under en vecka eftersom man kunde boka regbesiktning i förväg. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.