AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.016

För stort med m5 fälgar slår i vad gör jag?

hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Hej ala! Jag köpte min e36a för inte allt länge sedan det är en 320i coupe. jag fick med riktigt fina 18" m5 fälgar men dom slår i bakskärmarna. jag har 225/40 däck på nu. vad ska jag göra funkar det att jag byter till tex 215/40?

Tack på förhand!!!
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Det är väl helt fel ET??
Slår det i på insidan montera spacers, slår det i på utsidan valsa skärmkanterna, slår det i i ovankant höj bilen. Alternativt byt till ett par mer rätt fälgar. Personligen anser jag 18" vara gränsfall på en E36 (speciellt på en relativt motorsvag 320) Några direkta fördelar framför en 17" ser jag eg. inte men visst det kanske ser coolt ut...

Att byta till 215 däck gör om jag förstår det rätt 4mm på höjden vilket är ganska lite, det beror ju på hur ofta det tar i?

Yrar jag får bättre vetande korrigera mig.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det original M5-fälgar så hamnar dessa aaaalldeles för långt ut. Typ 3cm.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
ET alldeles för lågt (ET20) Bör vara ET42-47 ca.
Tycker inte det är någon idé att försöka justera bilen efter dom hjulen. Styrgeometrin lär bli ganska mysko.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Original på 18" till E36/E46 ligger på ET50 bak till och med. Nä, sälj till någon med 5-serie och köp andra.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
det slår i på insidan lite, inte allt för ofta men tillräckligt ändå... dom sitter så fint på bilen känns verkligen bad att byta ner sig till 17"
dom hamnar inte för långt ut det är precis så att dom inte sticker ut från skärmen! har hört att man kan valsa dom men då blir det så mycket efterjobb med lack och anpassning av kjolar. funderar på att höja den lite i bak är det svårt?

Tack för svar:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
ET20 fram gör den troligen orolig på vägen, särskilt vid bromsning. Vill du ha 18", sälj dom och köp 18" med rätt ET.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Vad är ET? är inget proffs får man väl medge!:)
Conan999
highwon: Ett mått på hur mycket fälgen breddar utåt eller inåt.

Conan999
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Annars så kan du kapa ett oljefat på längden och svettsa på bakskärmarna, då kan du ha hur breda fälgar du vill;)

hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
okej:) haha ja jo det är en varris!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den här skissen beskriver ET, m.fl. mått ganska bra:Länk
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Tack för svar gubbar:)
Deora
jag tror ju inte att det är äkta m5 fälgar utan kopior,, å sådana hade jag på min e36a,, dom passa utan problem dock så hade jag bara m-chassiet å de sänker ju bara 2-3 cm men de var tillräckligt för att det inte skulle ta i iaf :D så om ja var du skulle ja höjja den lite då jag misstänker att du har en sänkt bil? om jag nu har fel så gör som nån annan sa å sälj dom å köp dig ett par kopior som jag hade,,
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
asså jag tror faktiskt inte att den är sänkt! det är mer att fälgarna är stora och för breda. Men nu är det vinter så vinter däcken ska på. men sen till sommaren så tänkte jag testa o sätta på 215/40 sulor och kolla om det funkar! Jag har föresten upptäckt en nackdel med coupen... på vintern är det kasst med rutorna som åker när när man öppnar! för när det är kallt så kan det vara så att det inte går att öppna? har någon en bra lösning på detta? känns som om rutorna tar stryk? jag kanske är ute och sladdar på halt is men aja:P

Stort tack för svar:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du skall ha kopior, kolla bara att de är anpassade till 3-serien med rätt ET. Brukar stå gjutet på en av ekrarna på baksidan. Är du osäker går det ju att mäta som i länken jag postade tidigare.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Okej tack så mycket:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.