|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag gillar den! Snygg och elegant på insidan och diskret på utsidan, det är precis det som gäller i det segmentet. Den kommer säkerligen att sälja bra. __ Min bil: Länk |
|
|
älskar den invändig.. Riktigt snygg är den. mycket finare än nya 7-serie.. |
|
|
vi får väl alla vänta och se hur den ser ut i verkligheten.. det blir intressant.. |
|
BCR |
Audi närmar sig BMW och Mercedes Det börjar brännas i premiumsegmentet. Ledande BMW har fått se sitt försprång till tredje största märket Audi halverat under 2009... Länk /Håkan oo=00=oo |
|
Jag tror personligen att BMW och Mercedes kommer att öka försprånget igen snart, då Audi är för fega med designen för tiden.BMW och Mercedes kommer att få betalt för att man vågar mer. Audi kör vidare på sin 90-tals design. BMW och MB har gått vidare. |
|
| Kan tänka mig att det främst blir 7-serieägare/spekulanter som nya A8 siktar in sig på och kan tänkas roffa åt sig en del av kakan. MB S-klasse och till viss del Lexusägare torde vara betydligt mer märkestrogna och knappast ens intressera sig för en A8. | |
|
Förstår inte riktigt varför 7-serie ägarna skulle vara mera interesserade av A8:an än S-Klass och Lexus ägare. Den största kundgruppen kommer ju givetvis att vara nuvarande A8 ägare. Sen kommer dom säkert att sno åt sig lite kunder från konkurenterna. Men om det blir f.d. BMW,MB eller Lexus ägare återstår ju att se. Sen återstår det ju också at se hur många som går andra vägen. |
|
|
Pratade nyligen med en av säljcheferna på Audi. Generellt är just detta kundsegment konservativt i varje fall inom EU, med undantag för Audi och BMW där kunderna är mer benägna att byta stall. För att tala klarspråk - har du väl tagit steget och köpt dig din första MB S-klasse "byter du inte ned dig" till en 7:a eller A8, utan du stannar inom MB. Sen kan jag tänka mig att det är en helt annan femma på marknader som i US eller Asien. |
|
| Varför en A8? Svaret finner du kanske i den här artikeln: Länk | |
|
Har än så länge bara sätt en testduell mellan nya A8,7-serie och S-klass. Där blev det delad vinst mellan A8 och 7:an. Det var i Autobild, och modellerna var A8 4.2 TDi,740d och S450 CDi. |
|
|
Här är en länk till testet: Länk |
|
|
Ytterligare en A8 provörning. Länk |
|
| Vad tråkig och slätstruken Audin ser ut, snygg inredning dock. | |
|
Jag tror anledningen att BMW tappar är att man inte vågat följa med tiden. Nästan alla avskyr Bangles fula gubb-bilar, men ändå har man inte vågat göra något annat - märkets image är kört i botten. Nuförtiden är det ju inte längre något ballt märke. I slutet av 90 och början på 00-talet var BMW en status-symbol - nu är det ju mer ett hjon-don. Bra i bilprovningen, låg lasttröskel, etc. Undra på att Audi drar ifrån, som vågar så mycket mer. |
|
|
Personligen tror jag att huvudorsaken till att Audi klararde förra årets kris bättre än BMW, var att man lanserade nya A4. Detta är ju Audis storsäljare, många tjänstebilsåkare stod nog bara och väntade på att den nya skulle komma. Sen skriver du igen Lasse, att nästan alla hatar Bangle. Dom allra flesta som har gnällt på Bangle, är ju lite lätt insnöade:-) BMW entusiaster. Som desperat hänger kvar vid sina E38:or och E39:or.(Ledsen, Kunde inte låta bli). Det roliga är ju också att i stort sätt ända kritiken mot nya F10, är ju att BMW inte tagit ut svängarna design-messigt lika mycket jämfört med E60. Och Audi har ju fått jätte mycket kritik nu för sin fega design på nya A8. Se bara artikkeln från Car. Kan nämna att den journalisten tidigare körde förra A8:n som långtestbil, och var jätte nöjd med den. Det är altså ingen Audi-hatande journalist. |
|
viobebe |
Jag tror inte det endast berodde på A4. Hela Volkswagen koncernen är på rätt väg, nya modeller som avlöser varandra, vi skall inte glömma A5 som är en riktigt svår konkurrent till E92, om vi ändå tittar tillbaka så skall vi tänka på att det endast var M-B och BMW som ledde premium klassen, Audi testade sin V8 variant på Audi 100 resten är historia.Kolla på äldre A8:or där rosten lyser med sin frånvaro, en jämförelse med tex E38 så faller den som en sten om ni frågar mig i fråga om kvalitet, de flesta E38:or är rostiga idag, som sagt Audi är ändå unika med sin ASF struktur i detta segment. Angående designen så tycker jag att det är viktigt att en Audi är en Audi, samma med VW, det är viktigt att märket behåller sin identitet, efter BMW:s identitetsbyte så kände i alla fall jag inte igen mig, de var ute efter en annan kategori av köpare, det var därför entusiasterna protesterade med bl.a hemsidor stop C Bangle etc. De tar samtidigt betalt för något som inte är relavant jämförelsevis med konkurrenterna, som en Tysk underlevearnatör uttryckte sig om BMW "you just pay for the brand" vilket jag tycker är klockrent! Nej Audi A8 är trots kritiken att den är för fegt desgnad, en klockren bil som kommer skaka om konkurrenterna, den nya A8 med 3.0 TDI motorn kommer vara en stor säljare. Med sina låga utsläpp 159 gram samt 6 lit /100 km finns ingen konkurrent i klassen som slår. |
|
Det att man betalar för märket, gäller ju alla premium-bilarna. Det är ju just grejen med en premium-bil. Man blir så attarktiv för kunden, att kunden är villig att betala lite extra. Det är ju bl.a. derför att många köper en A4 istället för Skoda Superb,som delar mycket teknik. Och är mycket mer prisvärd Sen fornäkar jag inte att VAG gör fina bilar. Nya Polo,Golf och Scirocco är ju klockrena.Och nya A8 är också givetvis en riktig bra bil. Dock så tror jag att det inte dröjer alltför länge innan det dyker upp en 7-serie som matchar förbruknings-siffrorna till A8:an. Sen väljer jag att inte lyssna för mycket på Håkan Mattson, han brukar sällan vara vidare positiv till BMW. En annan sak som gynnade VAG starkt under krisen, var ju det Tyska skrotningsbidraget. Såldes mycket extra Polo och Golf pga. detta. Sen håller jag med om att det är trist att se alla dessa rostiga E38:or och E39:or. Men vi kan ju glädjas åt att E60 och E65 klarat sig bättre. Sen har ju dom gamla A8:orna andra nackdelar, såsom kamrem på V8:orna Min Farbror har en gammel S6 4.2, den är håresande dyr att hålla i drift. |
|
| Att merparten av alla E38:or skulle vara genomrostiga eller nästintill vid det här laget är en sanning med modifikation. Tvärtom är E38 en av det minst rostkänsliga modeller BMW någonsin gjort och kvaliteten jämfört med samtida Audi A8 är minst lika bra om inte bättre. Designen på senare modeller vinner A8 över E65, men vad gäller ägandekostnader slår E38 A8:an på fingrarna, tex slipper man ett mycket kostsamt byte av kamrem på en E38. | |
|
Det är bra M.A. Jag tar inte illa upp, smak är ju inget man skäms för! Men det hjälper inte, alla insnöade (= alla i hela sverige just nu! ;) gillar ju som du så riktigt säger inte Bangles identitetsbyte av BMW. Handen på hjärtat: du vet att e38 och e39 förekommit i en hel del actionfilmer, Bond, Transporter, Fast & the furious etc. Har du sett e60 förekomma i något alls? (annat än som statist eller i ponnyexpressen?) BTW. är det sant att Bangle jobbar på Subaru nu? |
|
|
Det var ju med en E60 i senaste Die Hard filmen, men det är nog den ända filmen jag kommer ihåg ifarten. Skurken i den filmen körde förresten en lång E38. Sen kan man ju inte glömma Gisele Bundchen, och hennes vänninors E66 i Taxi. Tveksam till att Bangle jobbar på Subaru, har iallafall inte läst nåt om det. Dock har ju deras design blivit mycket tråkig dom senaste par åren. Dom skulle helt klart ha behöv av att det kommer någom med lite nya idéer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.