AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.967

Tjänstebilsval: X1 eller A4 ?

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hejsan,

jag vet inte riktigt vad jag ska välja som ger mest för pengarna.
Allt som går över 300.000 får jag betala själv med ett avdrag på lönen och då vill jag förstås hålla nere det avdraget så mkt som möjligt.
Dragkrok är ett måste och den ligger på 8000:-.
Väljer jag en sDrive2.0d och lägger på dragkrok + acc + regnsensor + multiratt + skinnratt och har en rabatt på -9% så hamnar jag på mina 300.000. Väljer jag sDrive1.8d så blir det mer utrustning, men kommer den upplevas som superseg ? Väljer jag Audi A4 Avant 2.0 TDI (170hk) så får jag mer motor an X1 1.8 och också hyfsad utrustning...
Tips och tankar mottages gärna.

Mvh Johan
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Ta audin ! mer personbil och roligare och köra . X1 1.8d kommer vara tråkig , audi med 170 hkr dieseln går som tåget och är ganska snål .

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Ja, en kollega har Audin med 170hk. Känns väldigt trevlig.

//Johan
välj en 320d:P
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Provkör båda ordentligt och köp den du känner att du kommer trivas bäst i.
Jag skulle nog faktiskt valt BMW, mest pga den är en helt ny modell. Audin går det redan 13 på dussinet.

Annars är Audin en genomseriös bil på alla sätt och ett riktigt bra köp.

Var själv ytterst nära att klippa till på just en lätt begagnad A4 170hk men jag föll istället för 320d 177hk. BMWn är oerhört mycket trevligare att köra än Audin.

En ny 320d blir det nog svårt att få in i kalkylen om man skall ha lite utrustning på den.
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
X1 är pytteliten invändigt så du måste åka och titta på bilen ordentligt om du får plats ordentligt. A4 är mycket större invändigt. Sedan måste jag väl ändå hävda att A4 Avant inte är så där värst gammal? Har väl varit i produktion något år bara tror jag.

I valet mellan A4 och X1 så skulle jag valt Audin i alla fall.

-------
//Lövet
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Jag gillar iofs. X1.an, men 1,8d motorn blir kanske väl slö.

Jag upplever X1 som större än A4, baksätet i audin känns så fjuttigt på något vis, sen gillar jag inte heller knappar/reglage i audin, framförallt rattknapparna/ventjustering som känns billigt/sladdrigt. Men detta är mina personliga intryck....

Hade dock som tidigare förslag också valt en 320d touring med denna budget. Har ni även ramavtal så brukar man ju ofta få fritt touringtillägg.

320d "business" sedan kostar 271500:-
Touringtillägg 0:- (?)
Comfort+Dynamics 19900:- (kampanjerbjudande)
Drag 8600:-
Slutsumma 300000:- !!!

Då har du en mkt trevlig bil med fin motorkaraktär!
tj
432
tjoa
320d Touring -14
janih:

bra förslag. Vi har ramavtal. Ska kolla lite närmare på bilarna i helgen..

//Johan
Jag hade en A4 170hk som hyrbi och den imponerade inte.

Dels tycker jag den är rätt ful. "Underkäken" är alldeles för markerad (tänk underbett) för en bil som är så pass "standard" och har så pass hög markfrigång att den inte går att ta riktigt på allvar.

Dels blir inredningen också sämre och sämre på Audi. Utan navigator får man deras MMI-ratt precis bakom växelspaken och den är då bökig att använda. Dessutom har hela mittkonsollen plast av en kvalitet som inte hör hemma i en tysk premiumbil. Det känns Opel lång väg.

Jag är inte heller så förtjust X1:an. Jag vill liksom gilla den men det går inte. Den är helt enkelt rätt ful och inredningen är också för plastig, och ett skämt utan navigator. Men då kostar ju den skärmen i princip 1/10 av bilen...

Jag skulle också kolla på 320d eller om du har tid att vänta, nya 520d. Men det återstår ju att se hur de är prissatta.
varför inte kolla på volvo?? verkar gå att få till riktigt bra priser just nu.. den nya dieseln ska vara ganska snål dessutom( 2,4d tror jag det är) , dessutom finns drive modellerna men då får man itne så mycket effekt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.