|
|
|
|---|---|
|
tjena tjena! har sökt här på forumet och kan inte hitta var påfyllnings/nivåpluggen sitter på min automatlåda? Det är en bmw 540 som är tillverkad i april 1996. sitter en grön skylt på lådans undersida. Så jag har köpt den växellådsolja som bmw rekomenderar. Det hela började med att oljekylaren läckte. plockade ner allt och lagade. men nu när ja startar upp bilen och lossar på pluggen som enligt mekartips ska sitta längst bak på lådans undersida så kommer det en massa olja direkt? tycker inte det borde göra det eftersom att det läckte ut olja när den stog inställd i vintras. dessutom så sitter inte pluggen på tråget utan ovanför? snälla hjälp!!! beemern måste ut på vägarna och mullra!!! | |
|
Länk Mvh |
|
|
Nu har jag lite mer tid att svara! Tror det var -96 som 540 bytte låda. Om det är den gamla "stora" lådan 5HP30/A5S560Z så är påfyll/nivå nr. 8: Länk Nya lådans 5HP24/A5S440Z påfyll/nivå borde vara nr. 2, men jag är inte säker: Länk Jag antar att lådan var alldeles för varm eller att motorn inte stod på tomgång när du gjorde kontrollen? Helst ska bilen ha stått över natten eller minst 4 timmar nära lyften och du behöver en billig tempmätare med utomhussensor på sladd som ska ner i oljan - helst med nån ståltråd som håller ner sensorn i oljan. Mvh /Robban |
|
| nee ja gjorde precis som det står i mekartips, lådan ska vara mellan 30-40 grader och allt sånt ändå kommer de olja ut ur både pluggen ja lossade på sidan av lådan baktill och från pluggen på undersidan. ja snackade me en kille för ett tag sen på bmw i jönköping som sa att de skulle vara samma plugg som man tömmer oljan ur o att de skulle vara ett rör som går upp i lådan men de kommer en massa olja där med. vad kan jag ha för fel? | |
| Enda förklaringen jag har är att lådan måste ha varit grymt överfylld tidigare? | |
|
Du ska inte lossa på pluggen på sidan av lådan, det är avtappningspluggen. Den plugg du ska öppna är den som är försänkt i tråget underifrån. Och motorn ska gå på tomgång och P-läge skall vara i när du öppnar pluggen. Ingen plugg får öppnas med motorn avstängd om du inte ska tömma oljan ur lådan. Ser lådan ut som i det här mektipset förresten? Länk |
|
| får tacka för svaren men jag har redan fått i den nya oljan i lådan. funkar kanon nu | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.