AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.781

Fel på fönsterhissar

Hej!

Vi har en 120i, -07:a. När bilen var ungefär 3 månader gammal så reklamerade vi att hos BMW att alla rutorna var nerhissade när vi kom ut till bilen. Resultat = felsökning, men man kunde hitta något.

Nu i veckan hände samma sak (alltså inte så frekvent) men med det olyckliga resultatet att rutorna stått helt nere under nattens ösregn med följd att bilens innandöme dränkts.

Tilläggas kan att bagageluckan lite då och då har fått för sig att öppna sig av sig själv.

Varit på BMW återigen och påtalat detta problem. vi får väl se vad som händer !

Mina frågor är följande:
- Hur vanligt är "felet" dvs har någon annan råkat ut för samma sak?
- Tar bilen skada (kaross/ elsystem) av att ha stått under vatten?
- Vad kan man kräva av BMW?

Schysst om jag kunde få svar från nån meckare/ elkille.

/Christer

Insmög sig ett litet "fel"!!

Vid vårt första besök hos BMW kunde man INTE hitta något fel vid felsökning.

Vet du att det går att köra ner rutorna med nyckeln?
Om nyckeln hamnar i kläm i jack- eller byxfickan kan detta få rutorna att åka ner.
Enda orsaken jag kan tänka på som eventuellt kan vändas mot dig är att en nyckel fanns i närheten av bilen och utsatts för en omedveten långvarig knapptryckning på låsknappen. Då öppnas nämligen rutorna. Bra att känna till ifall man inte visste. Om nykeln inte varit i närheten ska du absolut stå på dig. Även i annat fall kan man förstås argumentera sin sak.

Karossen tar ingen större skada om felet åtgärdas snabbt (bilen torkas ut ordentlig snarast), elsystemet är en annan femma. Dock om det "bara" var regn i interiören, så finns fukten endast på botten interiören och då finns hyfsat chans att allt klarar sig. Har det inträffat en kortslutning kan det dock kosta (elsystem i dörrarna (fönsterhissar, lås, högtalare), högtalarna under stolen, alla elkontakter i golvhöjd, ev. elstolar). Elektronik är också svårare att torka ut ordentlig så fel kan komma upp vid senare tillfälle. Alltså viktigt att allt kollas nogrannt.

Kankse inte bästa svaret alla tider, men kanske till hjälp just nu...

Tack för svaren hittills.

Vid första reklamationen informerade BMW oss om att vi nog "kommit åt" knappen för dörröppningen av misstag. Fönstren sänks tydligen ner med samma knapp - men bara det att den hålls intryckt lite längre. Dörrarna låses med "mitten-knappen".

Efter detta har vi kontrollerat bilen efter låsning och inte rört vid "öppnings-knappen". Ändock inträffar detta.

(Vi trodde ju inte heller på BMW:s förklaring - lite väl långsökt enligt vår mening). Vuxna människor ska väl klara av att hantera en fjärrkontroll.

Avseende vattenskadan så är man ju lite orolig för ev framtida fel som kan uppstå. Oxidering o liknande. Mattorna och sätena var/ är fullständigt genomdränkta.

Har bilen elfel nu så är det kanske bara en försmak om vad som väntar..
Eller? - "Men man ska ju inte måla f-n på väggen".

/Christer

(klart att det är dörroppningsknappen, ej låsknappen, menar så men sa fel)

Förutsäga elproblem är svårt (den som kan blir miljonär över natten). Om BMW antar ansvaret ska man ju se till att de verkligen kollat bilen noggrant och att de täcker framtida problem också som kan härledas till detta. Allt skrivet. Lycka till.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag har kommit på mig själv en gång sittandes med nyckeln i bakfickan med resultat att fönster och takluckan stod öppna när jag kom ut till bilen, som tur var så var det på sommaren. På vår Mercedes så drar den igen rutorna och sätter takluckan i ventilations läge om den känner av att det börjar regnar, det hade räddad dig i detta fallet.
ar
457
argungu
118i -20
Finessen med att öppna alla rutorna via nyckeln känns onödig i vårt klimat. Hur ofta använder ni den? (Jag aldrig.) I Arabien kan det kanske vara praktiskt...

Vore bra om man kunde få funktionen frånkopplad permanent. Kan BMW fixa det månntro?

/Erik
ar
457
argungu
118i -20
Tänkte efter lite mer. I riktigt varma länder är det väl ingen vits att öppna fönstren om det är 30-40 grader ute. Man får bara sätta kliman på max helt enkelt. Och här hemma har jag som sagt aldrig känt behov av den funktionen. Onödig alltså, bara risk för vattenskador om rutorna åker ner av misstag.

/Erik
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
argungu, tänk att det är 30-40 grader ute, då är det troligtvis mycket mycket varmare i bilen, då kan det ju vara snällt mot AC:n att släppa ut lite av den supervarma luften. ingen expert på området, bara en tanke:)
jag använde faktiskt det ett par gånger i somras!
det är bara att åka in till BMW med era bilar om ni vill bli av med denna funktionen. det är nog inte billigt bara då den brukar tanka ner den senaste programvaruversionen samtidigt och det kan ta några timmar, men den kan ju vara bra att ha.

Jag kan inte se någon annan förklaring än att du kommit åt nyckeln. skulle det vara en kortslutning i fotrumsmodulen som aktiverade dessa funktioner skulle det finnas felkoder på bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.