|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Sett en hel del trådar om klonkande ljud från bakaxeln på e-46 modellen. Så jag tänkte dela med mig en lösning som fungerat för mig. Har länge irriterat mig på klonkande missljud från bakaxeln från både min tidigare 328, och nu även samma ljud från min 330 coupé. Denna har bara gått 8000 mil men hade i princip samma klonkanden som 328:an som hade gått 18000 mil, Detta har märks tydligt vid växlanden med högt gaspådrag och vrid på bakhjulen, men även ibland när man lägger i ettans växel. Mycket irriterande. Problemet för mig i bägge fallen var de bakre bärarmsbussningarna (dom främre). När jag bytte dom vart det helt nya bilar, klonket är helt borta och jag inbillar mig också att det känns bättre även i växellåda och stabilare drivlina. Bytet på verkstad hamnade runt 1800 kr inkl bussningar. Hoppas detta kan hjälpa andra med detta problem. Stefan | |
|
hej du! var en tråd om detta fel då någon löste problemet genom att dra åt en ring med en rörtång på kardanet. dock fungerade inte detta på min då jag inte hade den där åtdragningen utan kardanet var helsvetstat typ. ska prova ditt tipps på min så fort jag kan! BMW ownz |
|
|
På min klonkar de också de är som ett dovt klonkljud när jag växlar. ibland kan de komma när jag står helt stilla och trycker in kopplingen och lägger i en växel. de kommer dock lite innan att växeln har gått i så man behöver igentligen inte lägga i växeln bara föra spaken framåt!! ska byta när jag får råd och hoppas på att problemet löser sig // karlborg |
|
|
Har nya bärarmsbussningar på min och har fortfarande en klonk därbak. I mitt fall tror jag mera på slitna splines på kardan eller liknande. Om jag tar i kardan längst fram vid växlellådan och vrider fram och tillbaka så har jag rätt stor glapp åt varje håll. Så jag tror många saker kan ge upphov till väldigt lika missljud. |
|
|
Naturligtvist finns det flera orsaker till missljud i drivlina kardan och bakaxel, så som sliten Hardyskiva, slitna knutkors, splines mm. Men det roliga var att när jag bytte på 328:an i höstas innan jag sålde den så försvann det. Sen när jag oxå stöter på samma ljud/klonk i 330:in, och märker att hö länkarmsbussning är glapp (när jag vet vad jag ska titta efter)....jag byter samma bussningar så försvinner klonkandet. //Stefan |
|
|
Hej Stefux ! Jag undrar om det är sammma ljud jag hörde vid en snabb och bestämd växling ? Det dukade till i bakvagnen...... Skulle du kunna peka ut i RealOEM vilken/vilka bussningar du bytte ut ? Länk Mvh Staffan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.