|
|
|
|---|---|
|
God eftermiddag! Jag tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter av era E30is, då som vinterbilar! Jag själv är inne på min andra E30 touring, och var från första början såld på modellen.. Dock var den första jag hade halvt fallfärdig, å ja körde den under förra vintern.. Ja tyckte den va hemsk att köra på vinterväglag, och tillslut kastade den in handduken så ja köpte mig en till som var betydligt fräschare.. Men nu när snön har börjat komma igen så märker ja ju jävla otrevlig den är att köra.. Den är spårkänslig, alldelens för lätt och bara obehaglig att köra när de är snö / modd på vägen.. Om man jämför med mina tidigare vinterbilar (Volvo 940, 240 och en Saab 900 NG) så är detta absolut den värsta bilen jag har kört under vinterhalvåret. Missförstå mig inte, ja älskar bilen till fullo och finns det något bättre än att fara ut på en sladdarsväng när det kommit lite nysnö? Men som pendlarbil efter halvdåliga vintervägar - usch! Vad säger ni andra? Har ni några andra erfarenheter av denna annars så underbara bil? Fred ut! | |
|
Jag tycker den har förvånadsvärt bra grepp i bakvagnen jämfört med tex Volvo (alltså riktiga Volvo med bakhjulsdrift), både vad gäller framkommlighet och sladdbenägenhet. Annars tycker jag den inte utmärker sig speciellt på något negativt sätt, iaf inte om du är en aktiv förare. Den talar ett tydligt bakhjulsdrivet språk och skvallrar ganska omgående om vägens beskaffenehet till föraren, då är bara att anpassa hastigheten... Allt är väl iofs relativt beroende på vilka modeller du kört tidigare. |
|
|
kan också tycka att min E30 känts lite halkig ibland men jag tycker inte att det är något allvarligt anpassa hastigheten eller sladda som en tok hehe vet dock inte om jag skulle låta tjejen köra bilen vintertid då jag tycker hon är lite för osäker bakom ratten för när det väl släpper så går det som bekant rätt fort och är man då inte van vid bilen eller aktiv chaufför så kan det gå illa och då slutar det med att micke får rikta plåt samt att man får en anledning att laga rost.... |
|
|
Länk han ligger nu i umeå med risk att bli lam. detta hände inte långt från där jag bor. han var/är aktiv bakom ratten och det var BRA däck på e30:in. tycker annars liks som micke folkesson och flashg. tillägger att jag är glad att jag har antispinn på min bmw och kommer garanterat vilja ha de i framtiden på alla mina bilar som ska gå vintertid. BMW ownz |
|
|
Har kört flera tusen mil vinterväglag i E30 både coupé och touring. Tyckte det var helt underbara bilar. Touringen kändes dock lite säkrare i beteendet. Min rekommendation är iaf ordentliga dubbdäck. Har aldrig haft några bekymmer att ta mig fram eller varit på väg i diket. Man känner precis vart man har bilen vid eventuell sladd, ofrivillig som frivillig:) Hade en Volvo 740 ett tag men den var som en pråm så den tyckte jag inte kändes förtroendeingivande. Anpassar man hastigheten så är den hur bra som helst. Antisladd är för folk som kör för fort helt enkelt. Fast den är ganska bra att ha i nuvarande bilen med 235 breda dubbfria ostar. |
|
| finns bättre vinterbilar. men det gäller som sagt att köra med förstånd och ha bra däck. antispinn biter inte på slaskplaning. som tur var gick det bara i 50 när jag fick erfara detta. | |
|
En E30 släpper ju jävligt lätt på redan vid 30grader varmt och torr asfallt :) Säger ju sigsjälv att den är fullkomligt livsfarlig på vintern, men ack o ack så roligt det är :). Bra däck o bra däck. Känner många som kört en hel vinter med kassa sommardäck utan problem. Gäller att tänka ordentligt. Men min 540.. den är en mardröm på halt väglag... herregud. |
|
| Jag har kört 10 vintrar med E30 -88 utan större problem. Bra vinterdäck är ett måste. Själv hade jag dubbat. Men min nuvarande E46 är mycket säkrare på vinterväglag. | |
|
E30 är livsfarlig på halt väglag, ni kan ju inte med handen på hjärtat säga att den bilen är kommunikativ när det kommer till halkan! Har själv haft ett par stycken 325or och jag tycker de är förrädiska. Det är kul att köra brett men det skall vara på förarens villkor! E46 har en klart bättre hållning vid sådan väderlek, men långtifrån samma goa vägkänsla som e30. |
|
|
Jag har kört nästan 40.000 mil med 4-cyl E30 och åtminstonde 10.000 bör varit på vinterväglag. De är konsekventa i uppförandet och man känner direkt i ryggraden när en sladd är på väg vilket jag uppskattar. Men de kräver bra dubbade däck. Med dåliga däck är de direkt obehagliga att köra. Min fru tycker också att de var konsekventa. Konsekvent sladd var hennes beskrivning! Ni som klagar på E30 ska testa en E21:a. De är betydligt värre! E36 Compacten vi har nu är ganska lik i betendet, men där finns ett antispinn som man kan ha till hjälp om man vill vara på säkra sidan. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
E30 på vintern är riktigt roligt, men bra dubbdäck är ett krav, likaså lite barlast i skuffen för att få ett bra uppträdande på vägen. Jämför jag min E30 mot min Ford Sierra så är E30 klart bättre, men därmed långtifrån bra. Rolig var den iaf. Mvh Henrik |
|
|
Min E21:a var hur bra som helt på vintern! Betydligt bättre framkomlighet än andra bakhjulsdrivna bilar (240,740 osv) och alltid konsekvent uppträdande, hela tiden mer eller mindre sladd. Man kände direkt, både i rygg och händer, hur väglaget var Kravet för detta var dock att det införskaffades nokia hakka3 (var några år sen...) för med dåliga däck var den helt värdelös.. //IS200-01, RX300-03 |
|
|
E30 är väl inte lika säker på vägen som sina nyare syskon men som tidigare sagts så känner man direkt vad som är på gång och man kan anpassa hastigheten efter det. E36 coupé är betydligt sämre över lag som vinterbil och det som drar ner den är det att dörrarna, eller rättare, rutorna fryser fast så fort det blir minusgrader. Apotekets vattenfria vaselin bör följa med ett köp av en coupé om de inte kan bygga bilar som klara temperaturer under nollan. ///BMW - Was sonst! |
|
| Nu hade jag mina på den tiden då vinterdäckslagen inte ännu trätt i kraft. Då man var ung lade man pengarna på annat än vinterdäck och mina upplevelser är därav ganska svettiga! | |
|
Verkar som om det är lite delad uppfattning om hur den beter sig på halt väglag.. Självklart är det gött å åka brett, men säg på morgonkvisten när man är lagomt halvdöd och är påväg till skola/jobb.. Då är brett de sista man vill åka.. Ska inhandla ett par nya dubbdäck imorgon då ja åker på dubbfria vinterdäck för tillfället pga dålig ekonomi, så jag återkommer om det blir någon ändring vilket ja hoppas på! Och det där med ballast i skuffen underlättar säkert, kanske ska slänga in någon slags tyngd på sidorna då! Tack för era inlägg! |
|
|
Ballasten innebär att sladden kommer senare men den blir även tyngre att ta hem. så det är inte enbart positivt med skrot i skuffen. Jag har testad men tog omgående ut det igen. Dubbfria däck fungerar säkert bra också om de är av bra kvalitet och i fullgott skick. |
|
| Kan väl inte påstå att dom är av god kvalite eller fint skick, så därav har ja svarat på min egen fråga förmodar jag! | |
|
Har kört E21 323 i 7 vintrar och E30 318 i 4 vintrar och tycker inte det är några större problem då vägarna är någotsånär plogade och inte det är mer än 1dm djup snö. Vad det gäller vindkänsligheten är både E21 och E30 helt okej i jämförelse med andra bilar från den tiden som har tillochmed bättre CW-värde, tänker på Ford Sierra som är klart känligare trots halare kaross. 323an har lamelldiff, men tycker att E30in som inte har det tar sig fram likabra. E30 känns mer förtroendegivande att sladda med och häva sladdar än E21an, men på plan väg känns de ungefär lika säkra, E21 323an känns tyngre och kompaktare och något stelare än 318 E30, trots samma vikt, E30 går mer att finjustera om man hamnar i otrevligheter och man vet att man har mer marginaler, högre effekt och vridmoment är inget plus i kanten för framkomligheten och kontrollen vid sladd då E21323 driver mycket lättre på hjulen än 318E30, vilket får den att glida mer i sidled och trots lamelldiff är jag 100% säker på att en 318E30 går att köra snabbare i kurvor med under vinterväglag, iallafall är den subjektiva känslan att E30 är både lättare och inte lika överraskande, viket gör sitt till. Som sagt E21 och E30 är gamla bilar med bakhjulsdrift och har de en tung 6a i nosen blir de mer lömska på vägen, dvs vid sladd går det snabbare åt helvete så att säga. Men allt handlar om att anpassa hastigheten efter väglaget, kör man lagligt eller lite under vid vinterväglag så har jag aldrig känt mig osäker i någon av bilarna, trots 10-15år gamla vinterdäck på E21an, de gånger jag har råkat illa ut har berott på min hastighet. Jag kan konstatera att vid dåligt väglag så behöver man dra ner lite på hastigheten (kanske 10km/h ibland) för att få samma säkerhetskänsla som i liknande bilar som har framhjulsdrift. (Man måste tänka på att E21 och E30 är gamla bilar med bakhjulsdrift och jämfört med andra bilar från 80-90talet med bakhjulsdrift ligger de bra till, iallafall vad det gäller kontroll). Vad det gäller krocksäkerhet bör man inte tänka på detta eftersom med dagens mått mätt är väl en Mopedbil säkrare? |
|
|
Nu har jag smällt på några riktiga vintersulor på kärran och det vart en väldigt klar förbättring må ja säga.. Sen att det vart trevligare att åka brett i höga farter var ett stort plus! Vad tycker ni man ska köra med för dimensioner på sulorna på dessa bilar? Själv köpte ja 185/70r14 och tycker dom nästan vart lite för stora, då de snuddar i skärmkanterna fram när man har fullt rattutslag.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.