AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.090

740 -96 Klima problem, lägger av ibland!?

Hej har märkt nu att min klima beter sig lite konstigt.
Säg att den fungerar först och man ser tex 23grader i displayen...allt funkar.
Sen helt plötsligt slocknar båda displayerna och knapparna fungerar inte längre. Fläkten går fortfarande och kan reglera fläktfart manuellt.
Men går inte höja och sänka värmen mm.

Sen kan den börja lysa igen och fungera...
Bild när den lägger av..
[img]Länk
Glapp någonstans?
Länk
Ingen som har någon ide?
Snart vinter ju:(
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hade ett liknande fel på en 750 e38 hela panelen slocknade till o från fick byta klimapanelen det får nog du göra också.
Ok kollade lite på beggade klima paneler och ser det finns lite olika utförande på dom.
Min har ju knappar och display men "ett hjul" för reglering av manuell fart på fläkten. Den panelen som har "knappar" till allt...fungerar den i min?
Ändrar min fråga till vilka årsmodeller av klima panel kan jag använda i min -96?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag har för mig att om du byter till den med bara knappar så måste en BMW verkstad initiera den till bilen system för att den skall få full funktion. Det finns någon eller några gamla trådar om detta.

/Stefan
Fråga igen....
Tänkte köpa en klima panel från en -00
någon som vet om den funkar i min -96a?

Tacksam för snabbt svar då det är kallt nu:)
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag har erfarenhet av byte från den äldre med "hjul" till nyare med enbart knappar. Bytte pga lättare pixelfel.

Allt fungerade perfekt utom att AC inte fungerade som det skulle längre. Visst, den började lysa när jag tryckte in knappen men ingen kyla kom längre. Då sålde jag vidare den panelen och satte tillbaka den med hjul.

Alla kontakter är lika i bägge panelerna. Däremot, om funktionerna inte fungerar, behövs initiering av BMW.

Se dock till att köpa rätt klimatorpanel med samma funktioner som du har nu. Ställbar värme höger - vänster sida eller enbart en sida, Restvärme- eller Max- knapp uppe till höger.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det går bra att byta paneler sinsemellan så -00 panelen bör fungera bra i din -96.

Det som ajhp beskriver beror på att panelerna kan vara konfigurerade för antingen proportionelig kompressorreglering på sexorna eller till/från på V8/V12. När panelens konfiguration inte matchar bilen blir det som ajhp beskriver.

Sist jag bytte panel hade jag detta problem och bokade tid på verkstaden. De pluggade in och donade litet och vips fungerade det. De hade ingen aning om vad de hade gjort så de ville inte ha betalt. Jag bockade och tackade och åkte därifrån i en behagligt sval bil.

Brorsan bytte från tumhjul till knapp-panel och bokade också hos sin verkstad men de visste vad de gjorde och tog betalt. Några problem var det dock inte.

Mvh Björn
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Även jag känner till ett byte av klimapanel från "rullhjul" till den nyare med knappar och det gick alldeles utmärkt.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.