|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Hade tänkt byta motor i min 525 -92, då den ursprungliga sjunger på den berömda, sista versen. Det är en manuell icke vanos m50b25 -92, och donatorn är en likadan men har suttit tillsammans med en automat låda. Så jag kastar på min 5petade låda på nya motorn och fortsätter njuta 10000mil till. Då är frågan, är det något som måste bytas/flyttas över för att detta ska fungera, tex svänghjul eller liknande? Du/ni som kan, proppa mig full med den information jag behöver. Vad är det som skiljer dessa två maskiner emellan och vad som behöver göras för att kunna skrida till verket! Mvh /Andreas | |
|
Vart är Autopower-standarn? Vid det här laget brukar det ha vällt in med svar.. Ingen som vet? =/ /A |
|
|
Du har väl redan "allt" på gamla bilen; alltså svänghjul + koppling. Det enda som skulle kunna strula är att nya motorn eventuellt behöver en signal om att automaten ligger i N eller P? Men det borde inte gälla iom att du har den ursprungliga kabelhärvan/DME... Mvh |
|
| Okej, tack så mycket, då är det väl bara att köra på.. :) | |
|
Du nåste byta svänghjul, ev startmotor (jämför dreven innan så du är säker att det är samma startkrans på dessa s.hjul så du inte kör kuggen rund). Du kan åka på att byta stödlager i vevaxeln också, mät med svänghjul innan så du ser att det är rätt. Sitter det getrag låda i bilen bör lagret vara 25mm och 32mm om det är en zf i den, nu kan det hända att jag minns fel men mät axeln på plats för säkerhetsskull. Mvh |
|
| Åh fan, de var ju du haha | |
| haha, jaha.. vem är då du? :D Men kanon, tackar för infon iallafall.. | |
| btw, skulle stå skjutmått inte svänghjul funkar nog bättre då.. =) | |
| Turbokoftan på garaget =P | |
| Haha, världen är allt bra liten ibland! :P | |
|
Javisst, du lär låta din befintliga kabelhärva sitta kvar eftersom automaten har dubbla handskar till databoxen. |
|
| Länk | |
| Fel länk denna skulle det vara!!! Länk | |
|
Javisst är den det, vill du sälja din gamla bottendel + kamkedjor? Kanske kan göra en bytesaffär om du är intresserad, jag har nämligen en "ny" koppling liggandes (som gått ca 200-300mil) i bra skick. Komplett med lamell och tryckplatta, den plus en slant emellan från min sida? /C |
|
|
Nu är motorn införskaffad och snart klar för montering, MEN då stöter jag givetvis på ett problem.. I min gamla motor så sitter stödlagret inne i veven och vad jag kan komma fram till så är ytterdiametern CA 32mm och inner är 15 på lagret. Men i den nya motorn jag köpt, då finns det inte ens ett lager kvar där så jag antar att det sitter kvar på tillhörande automatlåda. Men det sitter istället en hylsa där lagret på en manuell motor ska sitta, och den hylsan har innermått på 22mm, den här hylsan måste alltså bort för att jag ska kunna klämma dit mitt andra stödlager som är avsett för manuella lådan. Är det någon som förstår vilken hylsa jag pratar om, och någon som har en lösning på hur jag får bort den? Skulle ju kanske kunna punkta fast en mutter inne i hylsan, för att sedan ta en bult och lite brickor för att driva ut den, men jag känner att jag inte är så sugen på att sätta svetsen bara några mm i från vevslängen.. Hoppas någon kan hjälpa mig! Mvh |
|
|
Knepigt, när man separerar motor och låda så ska den hylsan vara kvar på växellådan in i turbinen, om jag minns rätt så är den kul/kon formad längst fram och den ska vara ganska lång. Hur långt sticker hylsan ut? Den borde inte sitta så hårt.. På automat motorn så var det bara att knacka i stödlagret, satt ingen hylsa i det 32mm hålet. |
|
|
Lite tillägg på din fråga, det sitter inget stödlager på automat motorn. Börjar och minnas lite mer & mer man tänker på detta, det var nog ingen kon form på hylsan/röret men det var 2 urtag mittemot varann. Men det behöver du inte tänka på eftersom du konverterar till manuell, Som sagt försök få ur hylsan sen i med lagret. |
|
|
lite mera tillägg :) Jag tog ur mitt stödlager med ett verktyg som såg ut som en flat skruvmejsel åt båda hållen som är bockade åt varsit håll. Sen i med ena bocken bakom lagret och knacka runt på den andra bocken, tänkte om man skulle kunna göra likadant med denna hylsa som du har. |
|
| Kylspray är svaret på alla som är sugen på att plocka ut hylsan... ;) Kylde bara ner den och den hoppade mer eller mindre ut direkt av sig själv. tack för all information | |
| Kylspray är svaret på alla som är sugen på att plocka ut hylsan... ;) Kylde bara ner den och den hoppade mer eller mindre ut direkt av sig själv. tack för all information | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.