AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.283

Fin ovanlig Alpina B10

Hej,

Hittade en sällsynt Alpina B10, manuell(!), i fint skick,

Länk

Undrar om den är lika snabb som en M5 touring...
Den är snabbare. 4,6 Switchtronic är endast något långsammare än en 3,8 6vxl, se även M5boardfilmen när den enda Hellrot Alpina B10 4,6 6vxl Limon kör i från en M5 3,8.

Det märkliga är vilket exemplar detta är. Den stämmer inte med någon av dom 4st Alpina B10 4,6 6vxl Touring som lämnade BMW med kod 920. 2st Daytonaviolett, 1st Petrol-Mica och 1st Cosmosschwarz. Den sista är extrem med Nubuk innertak, A, B och C-stolar in svart Nappaläder, M-technic stötfångare fram/bak (enda Alpinan jag känner till med M-stötfångare) och M-Speglar förutom Volleder Bufallo Anthrazit med överdel av dörrsidorna + instrumentbrädan i svart nappaläder

Får lov att höra av mig till handlare. Nu letar jag andra 540iT/6 som inte har Alpinakoden/utrustningen från BMW.

Stephan
M5 3.8 -95 (6 växlad) var ju oftast den "långsammaste" av 3.8-orna, har för mig att de 5 växlade är piggare, tex den som Teknikens Värld provkörde (ca 5.6 till hundra med ganska mycket "packning")
Det var 3,8 6vxl som var aktuell att köra mot Alpina B10 4,6. Sen är det nog skillnaden mellan olika exemplar som spelar större roll än 5vxl eller 6vxl.

M5T Teknikens värld körde tappade mycket när farten steg. Till 100km/h gick det fort men sen... För övrigt har jag ratten från PFU241 som var det ex dom körde:) Bilen skrotades efter stöld och länsning.

För övrigt har jag troligtvis identifierat Alpina:n i annonsen. Den är INTE beställd som Alpina från BMW. Dock Individualbeställd med svart innertak och M-speglar (dom är borta). I övrigt stämmer datan.

Stephan
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Alpinan är underbar, hade jag haft ekonomi till det skulle den passa i mitt garage.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.