AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.243

Elstolen fungerar inte!

Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Hej!

Höger elstol i min E31 -92 sitter fast längst bak och går inte att köra fram. Däremot fungerar elen i ryggstödet. Något tips om vad det kan vara?
LITET trångt är det..
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Kan tillägga att motorn till elstolen fungerar..
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Då är det säkert så att dina "vajrar" mellan motor och växel i stolen är för korta i förhållande till plasthöljet. Jag fixade detta ganska enkelt men du måste plocka ut stolen. Skrev några rader i min blogg om detta men jag fixar inte att länka till bloggen.
Jag skickar ett pm med min text.

/AGW
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Jag löste problemet tack vare tips från AGW.

Jag har ett nytt problem på en annan E31:a, också det ett "stolproblem".

Förarstolen bara "brakade ihop" när hustrun skulle köra fram stolen. Den lutar nu helsnett inåt och den går varken att köra fram/bak eller upp/ner.
Den sitter helt enkelt fast och verkar har rasat ihop på den sidan som vetter mot kardantunneln.
Vad i hela hälsingland kan det vara som har hänt?

/Harley

Visa användare
36
Jimi_M3
BMW M3 e46 2002
Toyota Supra mk3 1989
Vw Jetta -85
Sambucca, om du nu löste problemet så kunde du väl ha skrivit varför och hur du gjorde, annars är ju sökfunktionen helt onödig :P Jag sitter med samma problem! Vad gjorde du?
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Fridens.

Vilket av ovanstående problem har du råkat ut för?

Om stolen inte vill dra åt något håll så lossar du vajrarna under stolen. Sen har du en lång gängad stång i skenan med ett spår i framkant där du kan skruva den manuellt med mejsel för att flyta fram/bak stolen. Skruva litet på ena sidan, flytta över till den andra osv tills du har fått stolen dit du vill och kommer åt bultarna som håller stolen i golvet. Själv så tog jag och kapade av en lämplig mejsel och satte i skruvdragaren. Det gick något snabbare.

Sen tog jag och tvättade av vajrar och höljen som var fulla av stenhårt torkat fett, smörjde in dom med 80/90-olja och monterade.

Visa användare
36
Jimi_M3
BMW M3 e46 2002
Toyota Supra mk3 1989
Vw Jetta -85
tack för tipset.. jag ska prova, det klickar liksom bara i motorn för framåt och bakåt.. tycker det var skumt för den fungerade klockrent 2minuter innan det hände.. jag skulle ha in folk i baksätet men om dom kom åt någonting under stolen kan jag inte se heller.. men man måste plocka bort stolen alltså?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.