AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.338

Ecoflex etanolkonvertering till 540

Visa användare
13
Roger_M
320d M-sport -17
Finns det nån som har installerat Ecoflex E85 konverteringsatser ??
Eller går det lika bra att blandtanka E85 ?

Länk

Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
Hej!

Innan ja började köra helt och hållet på e85 så höll ja på med blandtankning å sånt, funkar bra om man får rätt förhållande, men går du övergränsen så tänds motorlampan.
Den släcks även senare efter att du har tankat i mer bensin..

Jag lyckades att köra i som mest runt 35-37% e85 till resterande bensin, anledningen till att ja slutade med detta var ja helt enkelt är gravt lat av naturen och de va ett jävla spring mellan kortautomater/mackbutiken för att betala för att sen igen lyfta nästa handtag å köra i bensinen och upprepa proceduren!

Så jag körde på helkonvertering alá spridarbyte istället och har nu kört en bit över 1400 mil med detta, mycket nöjd är ordet!

// Patrik
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Intressant tanke, Men hur funkar dt på en 523 e39 -97? Vågar man experimetera med blandtankning (Avs. slangar, packningar mm.) innan konvertering och tjänar man ngt på det med tanke på lägre verkningsgrad Etc?
Kört en del stadskörning det sista och tycker min 523 blir väl sugen på soppa kontra landsvägskörning...
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Tycker nämligen att man får olika bud hela tiden. Vissa säger att de blandat etanol flera år utan problem, och andra att det är katastrof för vissa bitar i konstruktionen...
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Är det inte så att de som påstår att det är katastrof är dom som aldrig har testat med etanol? I Brasilien är väl etanol vanligare än bensin.

Själv körde jag min 740 -95 med 80-100% E85 sommartid och 50-75% E85 vintertid. Några åtgärder, BTR, gjorde jag inte eftersom motorn klarade att justerade detta själv. Min körstil är lugn.
Om man har en något hårdare körstil eller kör mycket stadstrafik, där bilen blir bränsletörstig, så kan jag mycket väl tänka mig att det behövs åtgärder som BTR eller större spridare.

I dagsläget tankar jag bara bensin eftersom priset blir nästan samma oavsett man kör etanol, bensin eller blandar eftersom bilen drar mer med etanol.

För något år sedan var prisskillnaden större mellan bensin vs etanol vilket gjorde att milkostnaden sjönk, för min del, med omkring 3-4kronor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.