AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.022

318 kaross med 325 motor. Ombyggt fordon

E30_320i
Går i Funderingarna, på att köpa en 318 kaross E30.

Så har jag motor låda bak o fram vagn från 325a 89a, Om jag skulle flytta över dessa saker på 318, o besiktiga med 325a motor, Vad skulle besikningen säga, ?

Om jag skulle Regga som ombyggt fordon , ´vad gäller om jag för över 325a motorn i 318 Karossen. om Jag tar bromsar bak o fram vagn motor osv, Vad mera behöver man för att få den att gå igenom som ombyggt?

Eller är de kanske lättare o föra över fram o bakvagn o Besiktiga med 318 motorn, o sen bara byta motorn,?

eller vad finns det för bra alternativ?

För sakerna från 325an är Väl bolt on,. om jag har fram vagns balk samma för bakvagnen, så är de väl inga större problem, om de e från samma Årsmoddel?

vad skulle ni Gjort?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns ett par trådar om detta. Men i början av denna Länk har jag summerat vad som är möjligt.

Du kan inte stoppa i en M20B25 motor i en 318i E30. Du måste gå vägen och registreringsbesiktiga den som ombyggt fordon.

Flyttar du över hela framvagn, bakvagn, kardanaxel, bakdifferential, växellåda, bromsar etc från 325i till 318i kommer det garanterat räknas som ombyggt fordon. Och det måste vara absolut enklast att bara flytta över alltihopa för det finns få likheter mellan 325i och 318i när det gäller motor och drivlina.

Vilken årsmodell är det på 318i?
E30_320i
Hittat ett lämpligt objekt nämligen.

87a. på kaross.

men hur är det gällande om kaross är 89a o motor 89a.

Vet om man har en 320 87a o ska Stoppa i en 325a motor från 88 o fram så är de lite Annat med elen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, så du vill överföra typ motor, drivlina, hjulupphängning och bromsar från en 325i -89 till en 318i -87, korrekt?

Eftersom bilen är 1976 eller nyare så måste du i princip lägga ned en motor med katalysator (om jag har förstått reglerna rätt) så måste du ta din M20B25 inklusive katalysator och hela styrsystemet som en enda enhet - enligt reglerna.

Elen behöver du nog inte tänka så mycket på. Enklast är nog att riva ut precis allting från 318i och ta så mycket som möjligt från 325i - speciellt kring motorstyrningen, se ovan. Och sen finns det i princip inte en enda pryl kring motorn som är lika mellan 318i och 325i...
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
320 -87 o tidigare kör Jetronic, 325 kör Motronic.

Du kan stoppa ner en m20b25 i en 318. Fast då ska man ha lite flyt hos bilprovningen och låtsas som det regnar ;)

Somliga har fått igenom sina turbobilar UA utan mutning eller liknande.

Vill du gå rätta vägen, kontakta SFRO. Men kom ihåg att när du väl bestämmer dig för att kontakta SFRO så måste du ha mycket information redo.
Tex:
Utgångs objekt
Vikter på motorer, bil
Effekter
Genomförande
Mycket specifikationer

Ju mer info du kan ge, ju större hjälp får du samt dom tar dig seriöst.

När jag kontakta SFRO om att stoppa ner en M60B40 i en E30 hade jag med så mycket info jag kunde hitta om org motorn i E30n, samtlig spec på m60 motorn. utväxlingar på diff och växellåda jag tänkt annvända, vikten på motorerna osv osv.
Jag fick ett riktigt bra bemötande.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det finns flertalet som lyckats med detta, det ligger ute en röd 318E30 touring med 2,0 M20 motor i som är besiktigad med det, underligt vad besiktningen har dålig koll, man både hör och ser att det inte är en 1.8l 4a i, visst rent effektmässigt och vridmomentsmässigt går den ju igenom, men motorn är inte trimmad, utan bytt till en helt annan.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
En motor med upp till 150hk ska man kunna lägga i en E30 utan större problem så länge motorn är i original utförande.
Maila och fråga bilprovningen så får du svar.
När jag frågade om att lägga i en m50b20 i min F.d cab så var svaret att det var inga problem, enkel registrerings besiktning krävdes bara.
De sa att de kräver inga intyg om de inte misstänker att man har modifierat den nya motorn.
Så glöm öppna filter, 3" avgas etc.
lars

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Att hoppas att den kommer rulla obemärkt genom besiktningen tycker jag verkar dumt. Ganska mycket lotteri isåfall.
Den rätta men också lite dyrare vägen att gå är att regga som just ombyggt fordon.
Plocka över så mycket som möjligt från 325:an. Bromsar, katalysator, elsystem, drivlina, och kanske även fjäderbenen från 325 om du har de tunna på din 318.
Hör också med SFRO. Berätta vad du tänker göra och vilka saker du tänker använda och vilka du tänker ta bort.
Ju mer du berättar för dem desto lättare blir det.

///BMW - Was sonst!
E30_320i
Hej hej igen tack för alla svar..

318 karossen är en 89a.

Och ska ta Fram Bak vagn, med Växellåda, Kardan Diff, och 325a motorn med alla kring prylar till. Plus ska köra ms, Megasqirth, Så om de e matrronicex eller Jetronix e rätt oväsäntligt, men det e ju matronix i Både 318 o 325an, då de båda e Från årsmoddel 89a.

Men Ang matronix, vad ska Jag ta o behålla av det hela, om jag typ fattar det hela så e de kabelhärva från 325a motorn, .och insprutsmekanismen eller hur går jag tillväga med bensin delen.... Ska köra Annan Bnesin pump typ 044 pump...

OBs obs... 89a e ju kat moddeler Både bilarna så.. de måste ju på...
Tommy
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Matronix? Jetronix? Megasqirth?

Menar du Bosch Motronic och L-Jetronic motorstyrsystem? Och MegaSquirt?

Ska du registreringsbesiktiga den som ombyggt fordon? Då måste du ta komplett motorstyrsystem inklusive katalysator från donatorbilen dvs E30 325i bilen. Du får inte montera MegaSquirt som motorstyrsystem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.