AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.795

Komforten på stolarna i E91?

Hej!
Lite intresserade av vad ni tycker om E90, E91´s komfort vad gäller sittkomforten på stolarna? Sportstolar resp standard?
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Länk

Standard stolar är ok (inte lika bra som på Volvo). De är inte anpassad för lång körning. Sport stolar har jag inte provat.
Det är mycket stor skillnad komfortmässigt mellan stolarna. Föredelen med sportstolen är att du kan "tilta" den uppåt/bakåt samt att den har justerbart lårstöd och sidostöd. Jag är själv 190cm och uppskattar ffa tilt-funktionen och lårstödet.

Standardstolen upplever jag som alldeles för kort sittdyna och jag sitter inte alls bra i dem, redan efter ca 10-15min vill jag har mer lårstöd. Därför var sportstolar ett absolut krav när jag köpte min, precis som det var till min tidigare E46.

Värt att tänka på är att E9X med sportstolar är betydligt mer lättsålda i nästa steg. Därför tycker jag att man bör ha det som krav om inte annat för andrahandsvärdets skull.
Buspelle
Sportstolen är betydligt bättre än standardstolen. Inte minst de ökade inställningsmöjligheterna bidrar till detta. Allt är dock relativt och jämför man sportstolarna i E9X med t ex komfortstolarna i E6X, så är dessa såklart ännu bättre.
Roffa1
Sportstolen till E9X håller (enl mig) ingen högre sittkomfort, verkar lite platt o stel.
Är den dessutom klädd i skinn, så åker man kana "fram o tillbaka" i sätet.
Dock så är den vacker att titta på;-)
Verdi
Det är därför man har halvskinn Roffa. :)

Är man lite längre (över 1.85 typ) så är sportstolar ett absolut måste.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tacka vet jag de aktiva komfortstolarna som finns i E65, jag saknar dem.

Vill man åka kana skall man testa en E90 med standardstolar i helskinn, då gäller det att hålla hårt i ratten om vägen svänger.

Fördelen med sportstolen är ju att både långa och korta sitter fint. Som jag ser det finns det inga konfortmässiga skäl att välja standardstolarna främst.

Har däremot läst i någon tidning om några enstaka motorjournalister med amerikanskt midjemått som tyckte sportstolarna var för tighta, men det beror lite på hur glad man är i mat :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker en 3-serie utan sportstolar är helt ointressant.

Mvh Johan
Håller med Grelle, sportstolar är ett måste i en 3-serie.
Roffa1
Clubsport: Jag delar helt din uppfattning, utan sportstolar = lägre 2:a handsvärde.
Men komforten är fortfarande tveksam;-)
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Ett av mina få krav vid nybilsköp är sportstolar, helst halvskinn så man slipper halka fram och tillbaka i sin egen rövsvett...
Nåt jag saknar på min E91 är svankjustering, det vore skönt. Dessutom tror jag att elstolar med minne blir aktuellt i nästa bil då jag och äkta hälften (som är den som kör Touringen mest) har rätt skilda körställningar.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har standarstolarna med någon sorts halvskinn. Jag tycker dessa är toksköna, trots mina 185cm. Jag hade tidigare en 120d-m-sport, men jag upplevde sportstolarna som jobbiga att kliva i och ur.
Jag har ibland kört väldigt långa sträckor med min E90, bland annat tur o retur till Nürburgring, och jag upplevde aldrig standardstolarna som dåliga. Sidostödet går väl kanske inte att jämföra med sportstolarna, men det är ändå helt okej, iaf i ryggstödet.

Mvh Johan

__
BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.