|
|
|
|---|---|
|
Goddagens folket, Köpt nya odubbade vintersulor (Blizzak 225/50R17). De första 50 milen känns bilen väldigt "gungig/kränger" men blir lite bättre. Problemet är dock greppet. Jag är verkligen inte ute efter någon tokkörning men ska man acceptera att lampan blinkar varje gång man gasar? Vid blöt asfalt slutar inte lampan blinka förrän 120 - 130. Kopplar jag ur antislirspinn så börjar bakvagnen vandra även över 100km/h. Har aldrig kännt något liknande på tidigare vinter/sommardäck. Gasar man lite försiktigt i en sväng på blir det brett. Mest rädd för att greppet blir värdelöst sen när temperaturen börjar komma under nollan med skånsk snö och slask! Till saken. När jag kollar däcken, i efterhand tyvärr, så har däcken märkning "V0701" vilket jag tyder att de är tillverkade början 2007, dvs snart 3 år gamla? Kommentarer tack? Har inte pratat med däckkillen än men ska jag göra såklart men alltid trevligt med andra åsikter. | |
|
Hej, jag hade aldrig accepterat att få så gamla, nya däck. Det påstås att det inte har ngn betydelse, bara de har förvarats rätt. Allt som oftast så har däckhandlarna konteinrar där de förvarar sina däck. I dessa kan det bli uppåt 40-50 grader varmt om sommaren, kanske tom 60 grader. Även om de skulle vara näst intill lika bra i gummit så lär de ju bli sämre betydligt fortare än nytillverkade däck. De borde informerat dig om tillverkningsdatumet. Jag hoppas att du inte betalat fullpris för dessa! Lycka till! Mvh H |
|
|
Tilläggas skall är att gamla som nya däck måste köras 10-20 mil för att slita bort yttre hinnan som bildats under förvaringen innan du får bra grepp. Viktigt är också att du fått rätt belastningsindex på däcken! //H |
|
|
Först och främst har du kollat på fel märkning DOT koden finns oftast på båda sidor, varav bara ena sidan har fullständig DOT med månad och år som sista siffror, det finns inget V före, skulle din märkning vara den rätta (vilket det inte är) så vore däcken från -01 För det andra så spelar åldern mindre betydelse änmång atror på nya ej använda däck Har du köpt däck med rätt dimension för din bil så har du också normalt rätt LI Undantaget är bara om det behövs såkladdae XL däck till din bil, men å andra sidan har många däcktillverkare gått över till att köra XL generellt |
|
|
Ska krypa och leta efter rätt datummärkning då jag också misstänkte att det var fel men var det enda jag hittade. Hur som helst så kvarstår det värdelösa greppet! Vid varje omkörning så är det lampblink från början till slut. Har rullat 100+ mil nu. Får väl börja prova lite kurv/broms-grepp också, ville ju köra försiktigt med däcken i början, av någon anledning (inga dubbar ju). Andra Blizzak-användare? |
|
| (dimension är för övrigt rekommendationen enl bmw och på orginalfälg så inget konstigt där) | |
|
följer upp min egen tråd till kanske någon nytta. däcken är tillverkade andra hälften av 2008 (kommer inte ihåg exakt). när jag kört dessa däck 300 mil (jag kör snällt) så är de hur bra som helst, kan gasa utan släpp. fungerar fint på snö och slask och även i extrem skånsk kyla (läs -5°). det går alltså inte ens att jämföra med hur de var när de var "nya" då det kändes som att köra med glasdäck. gott nytt på er! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.