AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.023

Ostämplad servicebok E90 (ingen utförd leveranskontroll)

Roffa1
Såg av en händelse att serviceboken ej är stämplad på punkten "leveranskontroll"
Undrar hur många av er med nylevererade E90 som har eller ej har fått denna leveranskontroll instämplad i serviceboken. (finns på sidan 9.)
tu
14
turkowitch
Bmw X3 -11
Min finns där

Roffa1
Det ante mig, hur ska man tolka att min servicebok saknar stämpel för utförd leveranskontroll? Detta är ju en värdehandling. Bör jag kräva att boken stämplas i efterhand? och hur vet jag att alla oljor, osv är okej?
tu
14
turkowitch
Bmw X3 -11
Självklart ska dom stämpla boken åt dig om dom genomfört leveranskontrollen på bilen, och det får man ju verkligen förmoda. Dock så tror inte jag att det är något allvarligt som kan hända din bil om dom inte gjort det. Den dagen du ska sälja bilen kommer nästa köpare undra varför stämpeln saknas. Åk till din ÅF så fixar dom det.

at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
tror bara av en händelse att dom glömt stämpla,allt är säkert i sin ordning.
Ni
966
Nip
320i-04
Slarvig firma om de missar sådana saker.

Klart de skall fixa det i efterhand.

Mörkar dom det börjar man undra hur seriös firma dom är. Då börjar man tro dom faktist inte gjort någon genomgång.

Sista servicen jag gjorde nu gjorde BMW ISO-undersökning för att checka av vad jag tyckte om ditt och datt av servicen, bemötande, arbetet osv.

BMW är mycket angelägna om hög standard på verkstäderna som får stå som auktoriserade.

Så en anmälan av verkstaden kan man alltid hota med. Plus att inte göra några inspektioner där alls,

Men jag tror som atmos - det var en miss bara-
Det är inte BMW som utför leveranskontrollen nuförtiden, det gör dom nere i Halmstad. Så det är dom nere i Halmstad som har strulat. Sen borde väl iof BMW Åf ha lagt märke till det kan man tycka.
Roffa1
Clubsport: Är din servicebok stämplad? Någon som vet vilka kontrollpunkter leveranskontrollen innefattar.
Vi fick ett protokoll med vilka punkter som kontrollerats vid leveranskontrollen plus stämpel i serviceboken. Detta kan ju visserligen skilja sig mellan olika återförsäljare.
Roffa1
Chris87: Intressant, vill du kanske rada upp kontrollpunkterna här, eller i ett PM till mig.
kan vara så att ägaren tappat bort den gamla servicboken och köpt en ny. är bilen servad hos samma företag kan man skriva i historiken i den nya, och då skriver man inte in leveranstransporten.
Roffa1
theduke: Bilen är splitt ny levererad i Oktober mån från M-bilar i Eskilstuna.
Det var punkter om att man kollat igenom bilen invändigt så att allt fungerar som det ska, bl a klimatautomatiken, vindrutetorkarna och spolarna.
Sett över motorrummet, kontrollerat oljenivån mm. Sen har det kontrollerats så att alla instruktionsböcker finns, att serviceboken är korrekt ifylld och stämplad. Värdehandlingar finns och att de är korrekta.
Mao har hela bilen gåtts igenom för att säkerhetsställa att allt som ska finnas, finns och att allt fungerar som det ska.
Roffa1:
Ja, min är stämplad. Dels så står det Halmstad och datumet för kontrollen och sen finns M-Bilars stämpel där.
Roffa1
Clubsport: Tack för info, ska kolla med M-bilar i Eskilstuna vad som gäller i mitt fall.

Upptäckte nyss en ev, garantifråga: Satte batteriet på laddning i fredags eftersom bilen nu är avställd, kommer precis ifrån garaget, kollade då statusen på ctek laddaren, den laddar fortfarande? har ej övergått till underhållsladdning på tre hela dgr. misstänker att någonting är fel med batteriet (ev, sulfaterat)

När jag först var och kollade in bilen innan köp, så var batteriet nästan tomt. Kunderna hade väl kört med samtliga el-hissar upp o ned i det oändliga, detta sliter ju oerhört mkt på batteriet. Vet ej om starbatterier omfattas av nybilsgarantin.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Tänk på att när batteriet är fulladdat så ligger CTEK-laddaren och växlar mellan att ladda en kort stund och indikera fulladdat. Om man då råkar titta när ladaren kör en laddpuls får man intrycket att batteriet fortfarande håller på att laddas upp.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Roffa!: Ställer du av bilen, nu när X-drive säsongen nalkas?

/Andreas.
Roffa1
Östra Aros: Jag kontrollmätte nyss batteriet: 12,26 volt. (ska vara 12,74v)

En fråga: Laddar man verkligen batteriet från motorrummet, jag har dragit av den Röda plasthylsan till plusanslutningen samt jordad i metallpiggen längre framtill i motorrummet. När jag ansluter ctek laddaren så visar den laddspänning 13,10 volt.
När jag har laddat mina andra bilar, så brukar laddspänningen ligga på 14,5 volt.

Jag har även plockat bort verktygshyllan över batteriet, tycker det ser helmysko ut, då det sitter stora röda plastkakor över batteriet. Har mätt spänningen 12,26v direkt över batteriets + & - pol.

mistafrizz: Jag står över X-drive säsongen i år;-)
Roffa1
Uppdatering: Ctek 3600 var för klen att ladda batteriet med, köpte istället en Ctek 25000 då hoppade laddningen omgående igång. Mätte laddspänningen (läge Normal) med multimeter 14,74v. så nu laddar det för fullt. Ska kolla så det har övergått till underhållsladdning efter ca åtta timmar. (tycker dock laddspänningen 14,74v verkar lite väl hög?)

Enl uppgift så är Ctek 3600 för klen till vissa BMW modeller som har flera strömförbrukare igång även under laddning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.