|
|
|
|---|---|
| Har lämnat in bilen på en felkodsavläsning där man konstaterade att det finns en felkod på kamaxelgivare som inte går att återställa. Kamaxelgivare är ny o bytt för ca 1300 mil sedan. Bilen har gått dryga 30". Den går bra dock så tycker jag att den drar liiite för mycket bränsle (ligger runt litern) samt att den saknar ca 15km/h i toppfart (toppar ca 225 enligt GPS). utöver detta kan den ha smårycka kring 1500-2000rpm. Naturligtvis kan den nya kamgivaren vara trasig (Motornord) men inte så troligt. Vilka andra orsaker kan ge upphov till denna felkod? Kass "vanosstyrbox" (om sådan finnes)? Kanske vanosen som behöver få de "berömda" oringarna mm bytta? Andra möjlga orsaker? | |
|
att den drar mycket soppa kan bero på lamdasonderna. de börjar väll bli dags att byta ut de igen då 16tusen är rekommendationen. skitig lmm, (finns speciell "sats" att rengöra med) eller igen-satt luftfilter? kan vara som jag hade, en sot-propp i avgassystemet också. kanske någon katt börjar bli dålig så den får fel motstånd och då lite galna lamdavärden. märkte på min 328 att soppa-förbrukningen minskade när jag bytte till ett öppnade filter. tror inte den nya givaren är felande. men rycken kan bero på något fel av ovanstående. BMW ownz |
|
| Frrla: Det ÄR nåt fel med "kamlägesgivningen" då felkoden återkommer hela tiden! Avgasvärdena var bra vid förra besiktningen. Den drar ca 1l/mil vilket kanske är nåågot mer än den borde, det som är mest besvärande är att den gör "endast" 225km/h enligt GPS, min gamla 325i -93 gjorde 233km/h enligt GPS (varvstopp på femman, bilen hade gått ca 29" mil...). Så nåt fel är det. Meken skulle kolla så kammarna står rätt, kan ju vara som så att nån tidigare ägare varit o "pillat". Min egentliga fråga är om det skulle kunna vara som så att vanosboxen (om det finns en sådan) har knasat eller om det kan vara tex att "Motornord-givaren" inte gillas av bilen, eller att själva vanosens o-ringar måste bytas...Ser helst att jag slipper byta vanos men men... | |
| Tilägg: Bekymret är allså att bilen är långsammare än min 325i -93 var, den borde rimligtvis va minst lika snabb. 325:an axade bättre över 200 så något är det... Kör med 235/40 -17 på 328, hade original 205/60 -15 på 325 som kan spela in något lite men inte så mycket att 328 blir långsammare... 328:an borde rimligtvis orka med 235 på GPS... | |
| Bilen är givetvis nyservad med stift, olja, filter, luftfilter. | |
|
du skrev först att det inte gick att återställa koden. den kan hänga sig i datorn. har hänt för mig. gick att 0:a efter mycket om och men. sen är de inte särskilt konstigt att den går sämre om den får för mkt soppa, om nu så är fallet. kolla de enklaste först eller bytlåna en givare med någon. BMW ownz |
|
| Frrla: Bilen skall lagas av en YTTERST kunnig BMW M mek, så jag litar på honom till 100%, felkoden återkommer hela tiden. Jag ställde frågan här för att höra om någon annan haft liknande fel o vad som var bekymret isf, detta för att isf "vägleda" meken i felsökningen o minimera felsökningskostnaden (han är ytterst grundlig o noggrann så felet kommer hittas, bara en tids o kostnads fråga...). Nu vet jag inte exakt vilken felkod kamlägesgivaren ger, behöver ju inte vara "no signal" utan kan lika gärna vara "signal out of range", men detta har meken koll på. Dina tips är allmänna o inte relavanta för min bil, jag (och meken) trodde mycket väl att denna felkod kan vara orsaken till att den är något långsam samt att den tar lite för mycket bränsle (han trodde att felkoden kunde medverka till att det saknas ca 20Hk,,,). Lambdasonden kan givetvis vara på G, men en "död" sond brukar inte göra sig märkbar vid toppfartstest (hade nämligen död sond på 325:an o den varvade ut på 5:an då med, precis som den gjorde efter bytet. Den döda sonden upptäctes vid besiktning, Lambda 0.94. Bilen lagades av samma mek, visade sig att det var endast en dålig skarvning av utbytes sondens kablar så det blev billigt o bra den gången. Avgasvärdena klockrena efteråt.) | |
|
varför skrev du då inte de från början??? de är ganska svårt att veta vem som sitter i andra änden vettu. sen hade jag inte uppdaterat sidan på en kvart när jag skrev mitt andra så de blev konstigt. hajjaru? BMW ownz |
|
| Frrla: Har väl ingen betydelse vem som sitter i "andra 'ändan". Min fråga var ju möjliga orsaker samt indirekt om någon haft samma problem o isf vad som var lösningen i det fallet...Pratade med meken i han skulle börja med att kolla att den nya givarens kontakt till motorhärvan sitter som den skall, skall även "mäta upp" givaren...Han trodde det kunde vara ett enkelt givarfel, nytt kan ibland vara trasigt/gå sönder...Nåja lösningen på problemet kommer så småningom:) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köp en originalgivare från BMW till att börja med, så kanske det löser ditt problem. Det har tyvärr visat sig att givare från andra reservdelsfirmor ingen nämnd ingen glömd är ett vågspel att montera, kam,vevaxelgivare likväl ABS/ASC hjulsensorer. Ett problem som visat sig även i UK och div andra EU länder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lösningen: Den nya sensorn från Motornord var "död", meken satte in en annan beg sensor o felkoden kom inte tillbaka. Bilen känns starkare på låga varv nu, blir intressant o se hur den går vid toppfartstest... Ska bli "intressant" att höra vad Motornord säger... |
|
| Bilen är betydligt starkare nu på låga varv:)! Innan var den som min gamla 325i -93, nu är den klart starkare, drar bra från 2000rpm. Återstår att se om toppfarten har ändrats eller inte... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.