|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada, Dags att dra igång Skaunepauens egna frågetävling, vinnare får..... INGET! Men i alla fall. Jag var innan idag och handlade stötdämpare (fram) till min E36 Compact, kollade inne på www.realoem.com, vad jag kunde se så hade de inga fjädrar till min bil, kände in i hjluhuset för en stund sen (mörkt ute så kika gick inget vidare), vad jag kom fram till var att jag inte har några fjädrar! Vadan detta, har inte min bil fjädrar eller har jag blivit ännu mer blåst av killen jag köpte bilen av. Tänkte köpa ett par billiga fjädrar isåfall på Biltema (hu vad hemskt, jag vet!) men de verkar inte ha några till min bil. Är detta en ren slump att jag inte hittat fjädrar till min bil eller finns det inte? | |
| Jo din bil har fjädrar. Tro mig det går inte att sälja en bil till någon utan fjädrar. Den skulle förmodligen släpa i marken. Jag vet inte varför de inte står listade på realoem, men kolla på mekonomen.se t.ex. så hittar du fjädrar till din bil. Kanske biltema inte har till just compacten? | |
|
Bak finns det till och med 2 varianter, normal och förstärkt. Meca: Länk Autoexperten, fram: Länk Autoexperten, bak, normal: Länk Adcenter, klicka på fjädring/dämpning: Länk Mekonomen har också men jag lyckas inte länka. När jag bytte bak var jag lat och bände ner länkarmarna med kofot utan att ta loss drivaxlarna från differentialen vilket resulterade i läckage från differentialen. Gör inte samma misstag utan skruva loss de även om det är många skruvar och inte många centimeter det handlar om för att få dit den nya fjädern. /Stefan |
|
| StefanE: Var det din compact som du gjorde så på? Jag hade blivit tipsad om att man kunde göra som du beskriver. Vilket jag gjorde. Jag hade förmodligen tur för jag har inte märkt av några problem efteråt, men det kändes verkligen inte hundra att bända på det viset. Men däremot så funkar det kanon om det är sänkfjädrar, då dessa är kortare. Bara att plocka rakt ut. Det var iofs en -40 sänkning så dom var ju klart korta. Egendomlig konstruktion. Känns som att det hade varit bättre om länkarmarna kunde sjunka ner några cm till. Nu pratar jag om vanlig e36. Compacten ser ju annorlunda i bakvagnen. | |
|
Ja det var compacten. Dessutom skulle jag dit med de förstärkta vilket blir någon cm till (Troligtvis det lilla som förstörde). Sänkfjädrar blir ju då inga som helst problem att få dit, i allafall på en compact. Har tyvärr ingen erfarenhet av vanlig E36, har förstått av all läsning på autopower att det skiljer och att bakvagnen på compacten ser ut som E30:n. Fick en bra anledning att byta olja och tätningar i differentialen. /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.