AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.642

Ipod eller Line-In? Vad kan jag göra med Ipod interfacet?

Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Hej!

Har precis beställd ett Ipod Interface för användning med min Iphone.

Men jag är samtidigt har jag blivit fundersam:
Kan man med Ipod interfacet enbart spela upp musik från Ipod delen?, och då enbart från dom speciella BMW playlisterna?
Eller kan jag även välja vilken musik jag vill lyssna på i telefonen/Ipod'en?
Och kan jag då även lyssna till min Spotify musik (kontrollerat i telefonen, inte i I-Drive)?

Hoppas någon vänlig själ förstår vad jag menar?

Annars är väl alternativet en Line-In ingång istället, där man får kontrollera allting i telefonen, men kan få det ut genom stereon?
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Kanske borde lägga till att jag har E61 2005, Professional GPS/Stereo med senaste mjukvaran i bilen.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det där är jag också lite nyfiken på att få veta.
Ska köpa en Dension Ice>Link GW300 som jag tänkte använda tillsammans med iPhone och även ett USB minne. Jag har GPS-mjukvara i iphonen och min önksan är att ljudet från Navi-rösten kommer ut i bilens högtalare.

Samma undran som dig alltså men annan app.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Nu har jag ingen iPhone än, men väl iPodinterface originalmonterat. Enligt bMW så kontrolleras endast iPoddelen av iPhone via bilens iDrive/rattkontroller. Däremot så ska BT'n + telfonförberedelse ha stöd för iPhone, så i princip blir den ju totalt integrerad, dock utan navi (och andra apps i luren) som efterfrågas av Stout. Möjligen är det skillnad på Densions och BMW's originalpryttlar.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Lus .. jag såg ett klipp på Youtube där det trycktes på telefonknappen på ratten som "ringde" sökte upp telefonen och och förde ut ljudet från den i bilen .. på nätet var ljudet kasst .. Är ljudet OK eller?

"... tygsäten e för veganer :o) "
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Med original handset + blåtand är det superljud. Har inte testat iPhonen än.
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Nu kan jag svara min egen fråga, efter att ha fått hem bilen igen, med Ipod interface installerat:

När man kopplar in telefonen(Ipod'n), så börjar bilen att spela musiken i Ipod'n, och jag kan självklart välja musik från Ipod'n.
Frågan var jo om man kan spela musik från t.ex. Spotify i telefonen, och få ut det i bilen genom Ipod interfacet.
Det går, men är inte särskild praktisk: Man kan aktivera Spotify klienten i telefonen, och då tystas Ipod musiken, och Spotify musiken spelas upp istället. Men om det t.ex. ringer på telefonen, så återupptas Ipod musiken efter avslutat samtal, inte Spotify musiken :-(
Dessutom så är Ipod kabeln monterat i handskfacket, med en ganska kort sladd, så det är minst sagt lite bökigt om man skall hålla på och byta musik i Spotify samtidigt som att man kör.

Så: Ja, man kan spela Spotify via Ipod interface, men det är inte särskild praktisk.

Blir väl att gå och köpa en 160GB ipod nu, och "fastmontera i bilen. Inte precis vad jag hade tänkt, men så är det, när man inte gör sin research ordentligt!
Hej!
Undrar om du installerade ipodinterfacet själv? Fick ett pris att köpa det för 2600 kr men ska då installera det själv. Sitter ipoden i handsfacket? Funkar det bra med att söka genom navi/ratten? Är det bra menyer tycker du? Läste om nån som tyckte det var ologisk struktur på bmw orginalet. Jag har DSP och måste köpa en converter som kostar 1995 kr på dension innan jag ens kan tänka på att installera ex GW 300, så jag är nog inne på bmw orginalet.
/Magnus
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Magnus:

Om du som jag har en E60, 2005 eller tidigare, så kan jag absolut inte rekommendera dig att investera i Ipod gränssnittet. Förklaring kommer nedan.

Först en liten reminder kring priset: Visst kan du kpa kabeln, och installera den själv, men bilen MÅSTE ändå in på en BMW verkstad för uppgradering av bilens mjukvara efter installationen. Annars vet inte bilen/stereon om att kabeln har installerats. Ingen aning om vad det kostar, men du får säkert räkna med minst 1000 kr till!

Jag betalade "bara" 3600 för min kabel, inkl. installation, då dom ändå hade plockat halva bilen isär för att installera ny stereo/navigator etc.
Men ändå är det en investering jag ångrar, och anledningen är Idrive gränssnittet:
Musiken på Ipod'en kommer du åt via bilen menyer för CD växlaren.
CD1 bliver t.ex. alla playlists.
CD2 bliver alla artister.
CD3 är alla Albums ...
Etc...

Problemet är att man inte kan söka efter t.ex. ett album eller en artist.
Man har inte (som t.ex. i telefonboken i Idrive) välja en bokstav, och så år man dit...
Nej, man är tvungen att sitta och vrida på Idrive "ratten", tills att man kommer till rätt artist.
I alla fall i min bil, så bjuder jo ratten på lite motstånd, när man kommer till botten på det som visas i fönstret, och att sedan bläddra sig genom 100 eller 200 artister för att komma till U2 blir en utmaning i sig(tar nästan 2 minutter), om man samtidigt skall ha lite koll på trafiken i alla fall.
Om man bytar till radio, och sen tillbaka till "CD", eller om man lämnar bilen, och kommer tillbaka igen (tror jag), så startar man om, längst uppe i listan (bogstav A) på nytt...

Åkte nyligen från Stockholm till Köpenhamn, och jag "nöjde mig" med att lyssna på AC-DC hela vägen. Kan säga att jag på 10 timmar inte kom genom hela låtlistan ;-)

Så nej, jag tycker inte att det funkar bra, tyvärr.

Min kabel är installerat i handskfacket, så vad jag har gjort nu, är att köpa en förlängningssladd, så att jag kan ha Ipod'n (Iphone) liggande i "hyllan" vid navi-fönstret. Då kommer jag åt telefonen, och kan använda den för att välja musik i Spotify klienten.
Tyvärr funkar inte detta för Ipod delen, då Ipod'en är låst i telefonen, så länge den är kopplat upp mot bilen. Då kan den bara styras från Idrive :-(

Hade jag visst nu, vad jag vet idag, så hade jag istället köpt en Line-In, och satt en hållare med laddare att ha telefonen/Ipod'n i, nära förarplatsen.

Beskrivningen ovan gäller för min bil, E61 2005 med senaste BMW mjukvaran. Hur det ser ut på andra modeller vet jag inte. Jag vet dock att nya Idrive (efter 2007?) så är det mycket smidigare i Idrive. Man kan snurra snabbt på ratten, och flytta sig snabbt i listan etc...
Hade jag en sån bil, skulle det absolut vara värt pengarna!
Tack för svaret. Jäkligt bra med att få mycket input innan man bestämmer sig/Magnus
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Installerade ipod gränssnitt (BMW verkstad) och fick bilen uppdaterad för detta.
CD växlaren fick monteras bort men finnns cd spelare i radiodelen om man vill spela en cdbok t.ex.
Ipoden blir lite bökig att använda, men det fungerar bra när man lärt sig. BMW stil.
Det går inte att välja låtar med själva ipoden så den ligger bra i handskfacket.
Köpte en iPod Nano 8GB att ha bara i bilen men märkte att den inte laddas av bilen (knäppt).
De större HDD ipodarna jag har laddas dock, men de bör å andra sidan inte ligga i bilen om den står kallt. Tillbaks på ruta ett.
All musik är inspelad 256 kbit/sek och det ger med HiFi Pro mycket bra ljud (jag gillade egentligen inte mp3 tidigare).
iDrive kan bara hålla reda på 1000 titlar i en och samma katalog, men det bör inte vara något problem eftersom de inte ligger sorterade i en katalog.
När man vill byta album så får man alltid börja på det första i listan dvs om du spelar Tom Petty och plötsligt vill höra Tom Jones så får du vrida iDriveratten från Ace of Base och igenom hela alfabetet tills du kommer tillbaka till T.
Ipod är dock klart bättre än att skyffla cd-skivor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.