AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.356

Besiktiga idag med skyhöga avgasvärde, vad beror det på ?

Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Var inne och besikta min 525i 24v -91 idag och fick oroande höga avgasvärden.
Så här såg dom ut : (gränsvärden inom parentes)

CO 0,1 (0,5) HC 874 (100)

CO2500 0,9 (0,3) LAMBDA 0.97 (0,97-1,03)

Så nu till frågan vad är det som gör att värdena skjutit i höjden ?
jag besikta bilen förra året med genomgående bra värden, så vad har egentligen hänt under det här året ?

Mycket tacksam för svar !

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Länk
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Tack ! Lite klokare blev jag allt.

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
problemen med avgasvärdena fortsätter, jag har bytt LMM och lambdasonden HC värdet sjönk till ca 400 villket fortfarande är åt helskotta för högt, vad blir nästa steg ? ös på med tankar och förslag.

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Jag hade lika dant på min 520.. Provade allt. Sen va det en besiktningsman som sa att när det är lite kallstarter och sånt så blir det lite bös i avgassystemet...?? Hur som helst. Det han gjorde va att han tog en sväng, körde full gas på 2an i 5500 rpm lite drygt och smög på bromsen samtidigt. Han förklarade att det "blåste" ur systemet. Jag gick från 500 hc till 2 genom att han gjorde så. Du kan ju alltid prova att blåsa ur det ordentligt. Men något borde ju vara fel med så mycket oförbränt bränsle i avgassystemet.
Hade samma problem med grabbens bil köpte nya katalysatorer på biltema då fick jag ner värderna...men innan du byter så en fråga du har väl fin olja i motorn för om du har väldigt gammal olja så påverkar det avgas värderna..

På en saab 9000 jag hade förut med skyhöga värden så var det tomgångs motorn som hade satts igen blåste rent den då blev det väldigt fina värden...kan även vara luftmängd mätaren som spökar som du förstår så är det väldigt mycket som kan orsaka dåliga avgas värden..ibland känns det hopplöst innan man hittar orsaken,

Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Oljan byttes dagen innan senaste mätningen. Jo jag har förstått att det kan finnas mängder med orsaker till felaktiga värden, för tillfället känns det bara drygt.
Jag vill ju inte tro att det är katalysatorerna som är kassa, mest med tanke på att vid förra bes så var värdena bra, kan verkligen kattarna bli så dåliga på ett år så att HC värdet ökar med ca 800 ?

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Har man 800 HC är det nåt som e knas....En katalysator tar kanske bort max 400-500 från HC, en någorlunda frisk bil har under 500 i HC om man kör med tomma katalysatorer (min Passat -91 hade 65 i HC med tomma "kattar", 34000 inte alltför välservade mil...).Testa att varmköra enligt följande: låga växlar med varvtal mellan 3500-4500 rpm, kör inte för fort (max 90). Kör så i ca 4-5mil o mät sedan avgasvärden, är de fortfarande knasiga så får du återkomma.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Komptesta motorn
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

HC-värdet har väl knappast särskilt mkt med kattarna o göra. HC-värdet har med oförbrända kolväten och göra och brukar bli högt om det är olja/bensin i avgaserna.
Japmax: HC är kolväten (H = väte, C = kol), o en av "kattens" uppgifter är just att förbränna dessa oförbrända kolväten vid hög temperatur.
Och jag håller med har man HC på över 800 så är det defenitivt knas med nåt annat än "katten", men en HC på max 400-500 skulle kunna vara obefintlig "katt", dock så tror jag att det höga HC värdet beror på andra saker, sällan det är "katten" även om det förekommer givetvis
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Ursäkta att jag kapar tråden men sitter själv med en E32 750 IA 91:a med HC på ca. 220. Alla andra avgasvärden var helt ok. Upptäckte efter besikningen att bilen troligen endast gick på 11 burkar och att det fanns inga luftfilter. Hade precis köpt bilen.
Besiktnings killen tyckte att den misstände lite men jag vet inte, väldigt svårt att avgöra tycker jag med en V12.
Avbrott i en tändkabel. Kan detta påverka HC värdet?
Skall även byta olja+ filter till nästa besiktning. Sitter nu nya stifft, en ny tändkabel och nya luftfilter på plats.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Går den bara på 11 cylindrar borde det ge dåligt HC då den trycker ur sig oförbrända gaser ut i avgassystemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.