AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
818

Cd-växlar inkoppling i 740 -96

Cd växlaren låg lös i den bilen jag köpte och skulle nu koppla in den men det är 2st fyrkantiga kontakter på växlaren (en större och en mindre)

Och har en rund kontakt från bilen märkt "Cd-changer"..

Har jag fel växlare kanske?

Tacksam för svar
Fastän jag alldeles nyss bytt min växlare, minns jag inte längre exakt.

Men den mindre kontakten i växlaren borde vara tvåpolig och vara till strömförsörjningen.

Den större har ett stort antal stift/hål och kräver en mellankabel till den runda kontakt, som sitter i bilen, på kabeln framifrån.

Jag utgår från att det handlar om en BMW original växlare med BMW nr 65.12 - 8 61 058 eller -663 på slutet.

/Lennart
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Det låter som om du har den nyare alpineväxlaren men att bilen är gjord för den gamla pioneer växlaren.

/Andy
Så här ser det ut...
Om det finns adapter vart köper jag den?

[img]Länk

[img]Länk
Fan kan man inte lägga upp bilder?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Ciao, finns ingen direkt kabeladapter mellan ibusväxlare och m-busväxlare.
Däremot finns det en konverterare, men den brukar inte vara lönsam då den kostar en slant. Är det en Alpine eller Pioneer växlare?

/Andy
Min växlare är i grunden en Pioneer. Den har BMW nr 65.12 - 8 361 058. Den modellen ersattes senare av BMW nr 65.12 - 8 361 663 (t o m 09/98).
Min växlare har en strömförsörjningskontakt med tre poler, varav två används. Som "signalkabelanslutning" har den ett rektangulärt uttag med 13 poler, varav 12 används. I detta uttag sitter en motsvarande kontakt i änden på en kort kabel, som i andra änden slutar i en rund kontakt med förskruvning. Denna passar i den runda kontakt som kommer från bilens radiodel.

En sådan kort kabel har jag till övers, om den är intressant. En springande punkt är dock vilket BMW-nr din spelare har. De två nämnda är sinsemellan utbytbara, vad jag förstår. Hur du skall göra med andra typnummer känner jag inte till.

Men en CD-växlare som följde med lös i bagageutrymmet kanske inte är att lita på? Varför var den inte monterad?

/Lennart
Har sett nu att denna cd-växlare tillhör inte E38 alls. Vet inte vad den ska va till men får köpa en från skroten nu så jag kan få igång grejerna.
Tack ändå:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.