AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.510

m20b25 generator rem

Hejsan! Måste man ta bort fläkten fram för att kunna byta drivrem?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det behövs inte. Du lirkar den över fläkten/fläktbladen, typ in med ena änden mellan två fläktblad och sen är det nog bara att rotera fläkten så är den loss.
Gick bra att byta men nu har jag fått ett följdfel igen... n.u överhettar den.. har försökt lufta kylsystemet då jag byte slang men jag kan hålla på i evigheter utan resultat.. överhettas hela tiden.
Kan de vara så att termostaten som är felet?

ang luftningen så undrar jag om jag överhuvudtaget gör rätt?
öppnar luftskruven -> heller i glykol tills de rinner ut ur luftskruven -> skruvar på locket och drar åt skruven -> startar motorn och väntar en stund -> öppnar luftskruven
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan vara termostaten, men det kan du ganska enkelt kontrollera.

Känn på övre kylarslangen (till kylaren). Är den kall eller varm? Om den är kall så öppnar inte termostaten (och inget vatten går via kylaren). Är den varm så ligger felet någonannanstans.

Mest sannolikt att du har en del luft kvar. Men du gör ungefär så som jag gjort med min M30B35 och M20B23 motor. Vad kommer det ur luftskruven, kommer det kylarvatten och bubblor, bara kylarvatten eller ingenting?

Ett knep kan vara att klämma lite på slangarna för det verkar som du har en lite större luftficka.
Roffa1
På sidan av själva termostathuset sitter det en liten ynklig luftnippel (knappt synlig) den ska du skruva loss ca 3-4 varv när motorn är genomvarm.
Öppna nippeln samt gasa till 2000rpm och håll kvar gasen där.
några luftbubblor lär du aldrig se, med det ska stå som en stråle ut från nippeln. Detta bör upprepas 3-4 gånger.

Fläkten o värmen på MAX. Glöm ej efterfylla med glykol.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Roffa1 nämner en riktigt viktig sak, att ha fläkt och framförallt värme på MAX.

Vilken luftnippel tänker du på? Vi menar nog samma luftnippel gissar jag på. Jag tänker på den som sitter ovanpå termostathuset dvs #8 i detta Länk diagram och som jag ringat in i denna www.exx.se/objects/autopower/m20b23_thermohouse.jpg bilden.

Jo, på tomgång så ser man tydligt att det rinner ut vatten blandat med luft ur det lilla hålet. Och detta övergår till slut det att bara rinna ut vatten utan någon inblandning av luft. Men att höja varvtalet en del är en bra idé för att få lite fart på vattnet (och luften).
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Samma inlägg, fast fixat länkarna...

Roffa1 nämner en riktigt viktig sak, att ha fläkt och framförallt värme på MAX.

Vilken luftnippel tänker du på? Vi menar nog samma luftnippel gissar jag på. Jag tänker på den som sitter ovanpå termostathuset dvs #8 i detta Länk diagram och som jag ringat in i denna Länk bilden.

Jo, på tomgång så ser man tydligt att det rinner ut vatten blandat med luft ur det lilla hålet. Och detta övergår till slut det att bara rinna ut vatten utan någon inblandning av luft. Men att höja varvtalet en del är en bra idé för att få lite fart på vattnet (och luften).

Roffa1
bmw-slangen: Helt rätt luftnippel nr 8. (likaså inringad i ditt foto)
Precis som du nämner så är det mkt viktigt att gasa samtidigt som man öppnar luftnippeln, annars händer det ingenting alls. (upprepas flera gånger om)

Åker man omkring med luft i kylsystemet, så kommer motorn så småningom att börja koka. Då finns risken att topplockspackningen går sönder, detta bruka ofta resultera i en skev eller sprucken topp. kostar multum att reparera dessa helt onödiga skador.
Då har jag gjort rätt.. va ute titta igen.. tror jag fick ut de sista med att klämma på översta slangen. Åkte runt en bit och tempen låg normalt.. Får se vad som händer när jag åker till jobbet imorgon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.