|
Sida 5 av 11
|
|
|---|---|
|
Nu får jag krypa till korset och erkänna att jag har fel på en punkt. Det är tydligen så att om mörkerseendet är sämre som man lättare kan bli bländad av mötande bilar i mörker. Och detta är vanligt att det det tilltar med åren precis som Dr Tinnitus påpekar. |
|
|
nä dim+halvljus borde inte ens gå att ratta in tillsammans bland reglagen, ser ingen anledning att kombinera dessa två, alla som kört i tät dimma vet väl att ju mer ljus man slår på desto mer reflekterar det tillbaka och bländar än själv. Ungefär som de blir när det är mycket snöfall med riktigt stora snöflingor, Martin E: Sänk farten ifall du inte upptäcker mötande i tid. |
|
|
henke lexus. Jo, du vet ju att jag alltid har rätt, se bara på bästa-däcken-var-tråden...... ;) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
gOry: Om du blir bländad av dina egna dimljus så tycker jag absolut du skall anmäla detta till de som har hand om det. Eller är det flygplanspejling dom är inställda på? Alla mina dimljus har lyst under ev dimma/snö. |
|
| karlhilding: de är när man slår på mer ljus än dimljusen jag tycker man blir bländad, men då är de ju i extrema förhållanden också. | |
|
karlhilding. Jag tror du missuppfattar gOry helt. Dimljus är ju designade och inte minst placerade som de är, just för att de ska ha en chans att lysa mestadels under ev. dimma. Detta gör att de omöjligt kan lysa långt då det skulle betyda att de riktas i princip horisontellt vilket då gör att de mycket lätt blir starkt bländande. Därför när de normalt inte längre än ca 5-10 meter framför bilens nos men med en ofta ordentligt bred ljusbild för att man lättare ska kunna se vägkanter t ex. Men det betyder ju också att man i princip inte kan köra fortare med enbart dimljus än ungefär styrfart, om man ska ha minsta chans att hinna upptäcka reagera och väja/stanna för något som plötsligt dyker upp i dimljusbilden. Halvljuset är tänkt att användas mest hela tiden som körljus, och är därför konstruerat och placerat för att göra detta så bra som möjligt med minsta möjliga bländningsrisk. Därför sitter de lite högre så de kan nå ganska långt trots att de är riktade lite nedåt för att minska bländningsrisken. Kör man sålunda med dimljus i dimma eller snöfall så kan man klara sig rätt hyfsat, OM man kör riktigt sakta, glöm 90 på landsvägen ja t o m 50 är i de flesta fall alldeles för hög hastighet för att man ska kunna stanna i tid för något som dyker upp i ljuset. Slår man sen på halv+dim så kommer man ju högst sannolikt att få en "vägg" av reflekterat ljus från dimma/snö tillbaka rätt i nyllet, så man ser sämre än med bara dimljus. Vilket inte kan vara någon vettig lösning. Skulle förhållandena ändå vara så att halv+dim inte ger så himla mycket återreflekterat ljus utan man kan köra med det i mer normala farter. Ja då är ju i princip dimljuset helt värdelöst och tillför inget vettigt. Därför att dimljusets egen ljusbild är så kort och bred att man ändå inte hinner reagera och stanna för nåt som dimljuset lyser upp i normala landsvägshastigheter. Samt att forskning tydligt har visat att det det inte är så bra med att ljusbilden är starkast närmast bilen för det lurar ofta ögonen och koncentrationen att dra sig till detta område och då tappar man i uppmärksamhet längre bort från bilen där ju är viktigast att ha full koll då det är större chans att hinna reagera ju tidigare och längre bort från bilen man upptäcker ev. fara. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Att man har andra regler i övriga europa gör det knappast mer korrekt. Till exempel är jag väldigt glad att man inte kör omkring helt utan ljuskällor i sverige för nog är det svårare att upptäcka en bil som inte har någon ljuskälla alls. Reglerna mot dimljus och halvljus har inte hittats på för att skapa så många lagar som möjligt det hoppas jag dom flesta förstår. Om man ändå inte håller med om att det kan blända så får man tänka längre än utifrån sina egna behov och förmågor. Folk med dåligt mörkerseende kan påverkas, räcker inte det som argument? Att det dessutom inte tillför något för sin körning gör det dessutom helt och hållet bortkastat. Om man får bättre självförtroende av att slå på dimljusen så föreslår jag istället en "hitta dig själv"-kurs... |
|
|
Visst tillför dimljusen mer ljus vid tät dimma, höstmörker och regn på småvägar etc. Att de sedan bara lyser cirka 10 meter framåt kan vara sin sak men man får betydligt bredare ljusbild vilket för mig är av godo. Om nu dessa dimljus inte "tillför" något så borde de ju inte blända heller. Återigen så är det felinställda halvljus och extraljus som bländar. Ja det är patetiskt att vi betalar pengar för dimljus som kosmetiska. |
|
|
Dimljus hit och dimljus dit. Själv grubblar jag på trådrubriken och vad en ICKE mental inbillning skulle kunna vara för nåt.... |
|
|
Dimljus, både främre och bakre, är till för att synas - inte för att se. De är lanternor. Är det så förbaskat svårt att begripa? Dravlet om att de lyser under dimman (läste även under snön!) är bara superknäppt. Ungefär som att det längst ner, någonstans ungefär en decimter ovanför vägbanan, finns ett kristallklart skikt där dimljusninjor kan uppnå finfin sikt tack vara sina dimljus... Att de sedan sitter med näsan i samma höjd som vanligt tycks glömmas bort... :) Finns för övrigt mängder av bilar som har dimstrålkastarna integrerade med övrig belysning (Audi A3, VW Golf IV, MB W124 etc). |
|
|
Karlhilding skrev. Visst tillför dimljusen mer ljus vid tät dimma, höstmörker och regn på småvägar etc. Att de sedan bara lyser cirka 10 meter framåt kan vara sin sak men man får betydligt bredare ljusbild vilket för mig är av godo. ________________________________________ Förvisso så ja, men har du läst det jag skrivit ang. hur stor chansen är att du ska kunna hinna stanna på den del av vägen som dimljusen lyser upp? Kör du i 90 så är det som dimljusen lyser upp i princip redan "historia" när du upptäcker det. Alltså är dimljus inte speciellt användbart i hastigheter över styrfart. Jag tycker själv att dimljus är jäkligt bra, när de verkligen behövs men då gäller det att tassa fram i max ca 30 kmh och inte mer, och hur många med dimljuset på gör det? __________________________________________________________ Om nu dessa dimljus inte "tillför" något så borde de ju inte blända heller. ___________________________________________ Hur tänker du nu då....? Bara för att det inte tillför DIG som förare av fordonet något väsentligt i t ex hastigheter över 30 kmh, så kan ju ljuset från dina dimljus fortfarande reflekteras i backen och upplevas irriterande för mötande. Det räcker väl med allt det ljus från halvljuset vi måste brottas med och tåla att få mot oss, än att vi måste tillföra ännu mer ljus med fler lyktor som ändå inte ger någon direkt fördel för föraren i den bilen, utan mest är bara "för snyggt" i de absolut flesta fallen. ______________________________________________________ Återigen så är det felinställda halvljus och extraljus som bländar. _______________________________________________________ Felinställda halvljus kan blända ja. Extraljus skall inte blända så du inte får ha på dessa vid möte eller då risk för bländning finns. Halvljus varsel (eller dimljus) måste man ha på. Men även dimljus vare sig de är rätt inställa eller inte kan blända, precis som halvljus kan. Men vi måste ju ha halvljus på så det måste vi tåla. Men att då tillföra ännu fler lyktor och mer ljus är ju inte helt vettigt. Därför har man satt reglerna så att man inte får ha både halv+dim på samtidigt, utan måste välja vad som är lämpligt beroende på förhållandena. ____________________________________ Ja det är patetiskt att vi betalar pengar för dimljus som kosmetisk _________________________________________ Jag ser det inte riktigt som så. Dimljusen kan fylla en riktig funktion ibland för föraren, i kasst väder och LÅGA hastigheter. Men tyvärr så används dimljusen nästan alltid i första hand som "skönhetsmedel" Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Bara för det finns dimljus på bilen måste man väl inte ha dom tända? Själv har jag både cigtändare och askkopp men inte fan måste jag väl röka i bilen för det? :) Frasse |
|
|
Själv tycker jag det är döcoolt att köra med varningsblinkersen på hela tiden...men förstår inte varför folk blinkar med helljusen alltid??? (OBS...IRONI) Samma logik tycker jag som dim/halvljus....hahahaha Frasse |
|
|
erc skrev. Dimljus, både främre och bakre, är till för att synas - inte för att se. De är lanternor. Är det så förbaskat svårt att begripa? Dravlet om att de lyser under dimman (läste även under snön!) är bara superknäppt. Ungefär som att det längst ner, någonstans ungefär en decimter ovanför vägbanan, finns ett kristallklart skikt där dimljusninjor kan uppnå finfin sikt tack vara sina dimljus... Att de sedan sitter med näsan i samma höjd som vanligt tycks glömmas bort... :) Finns för övrigt mängder av bilar som har dimstrålkastarna integrerade med övrig belysning (Audi A3, VW Golf IV, MB W124 etc). ______________________________ Dimljusen är i första hand till för att DU som förare skall ha en chans att se vägen bättre vid dimma snöfall, det visar ju det enkla faktum att de alltid har en ljusbild som är starkt nedåtriktad. Ville man nå långt fram så för att synas så hade man gjort som med varselljus eller dimbakljusen, riktat ljusknippet rakt framåt för att synas så långt bort som möjligt. Det är faktiskt så att det vid dimma väldigt ofta ÄR helt klart nära backen. Just därför så sitter dimljusen så lågt som möjligt på många bilar, och/eller har en ljusbild som är låg kort och bred. Att man sitter med näsan lika högt som vanligt spelar ingen större roll, därför att man ju lättare ser den vägbana som lyses upp av dimljusen som lyser UNDER dimman. Jag tror du har lite brister i kunskapen om fysiken i både ljus syn och klimatförhållanden jag.... ;) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag blir lite orolig när ni säger att ni har så nedsatt mörkerseende att ni bländas av dimljus, och ändå sätter er bakom ratten? Vågar jag släppa ut mina barn på kvällarna? Skulle lösningen vara att andra trafikanter stänger av belysningen, för att inte "påverka" folk med dåligt mörkerseende? Det låter helt bakvänt... Först trodde jag ni skämtade, att vissa tycks kunna hetsa upp sig så in i helsike för en sån liten struntsak?? Vissa kallar helt arrogant varandra för olika föraktfulla invektiv, typ "Du är inte 18 år längre" - "hitta dig själv" kurs, kebabsnaskare etc. Jag tycker själv det är rätt kul med olika former av smalbenssparkande :), men vissa här tycks gå igång så in i sjutton över denna struntsak, det är inte normalt. Jag hade svårt att ta inläggen på allvar, för själv har jag aldrig upplevt att man kan bländas av så lite ljus. Aldrig, och jag är över 40 själv. Jag tror välmenat att ni som bländas sannolikt lider av någon form av nedsatt syn. A-vitaminbrist kan påverka synen negativt, så slarvar man med kosten (för mycket hamburgare, pizza, coca cola och kaffe i kombination med stress, trötthet, alkohol, att känna oro eller att arbeta för mycket) så påverkar det synen negativt. Ät riktig mat med mycket grönsaker, ta det lugnt med flaskan och ta er ner till gymmet eller tennishallen några kvällar i veckan. Och kolla synen hos optikern så ni får veta om ni behöver glasögon. Jag gjorde det själv förra året i samband med förnyelse av MC-körkortet och det känns tryggt att veta. Kör försiktigt :) |
|
|
Dimljusen kan blända andra förare, speciellt på blöta vägbanor. Huruvida man själv inte störs av det är inget vidare argument för att använda dom. Är man orolig för andra förare är det nog smartare att stänga av dom än att bara hävda sitt oförstånd. I England har man tydligen kommit fram till samma slutsatser, vill man hävda att det även där är påhittat för att få så många lagar som möjligt får man väl tro det då.. Personligen har jag inga problem med dimljusen, men jag utgår inte ifrån att alla har samma syn som jag heller. |
|
|
Erkänner glatt att jag har brister i ljus- och klimatvetenskapliga frågor. :) Men - vidhåller ändå med en dåres envishet att dimljusen, både fram och bak, är till för att SYNAS. I långsamma situationer, dvs i stadstrafik. på serpentinvägar, i mörka parkeringshus etc fungerar de dock ypperligt som upplysnade källa. Därför används de av en del tillverkare som kurvljus. Vad gäller snön har jag bestämt för mig att den faller HELA vägen ner till backen. Inte hör det till vanligheterna att den desintegreras nån decimeter ovan mark? :) |
|
|
Vill påstå att dimljusen fram har den primära funktionen att lysa upp så att du ser kanten på vägen, vägmarkeringarna och den närmsta biten av vägen. Dimljus bak självklart för att synas för bakomvarande. Anledningen till att inte använda dessa annat än vid extrema förhållanden är en helt annan fråga och ger dessutom andra problem. |
|
|
Jag skulle vilja påstå att blir man bländad av (rätt inställda) dimljus så blir man bländad av ett vanligt halvljus också, xenon eller ej. Det jag retar mig på är att vissa blinkar med helljuset bara för att halvljus + dimljus är olagligt, inte för att de blir bländade. Det finns mycket väsentligare saker att reta sig på när det gäller fordonsbelysning, t.ex. trasiga glödlampor eller folk som bländar av/på helljus för tidigt/sent vid möte. Vi lär inte komma så värst mycket längre i denna diskussionen. MVH Christofer |
|
|
Crille, håller med. Att blinka helljus för att påtala fel är rätt töntigt, och dessutom helt lönlöst eftersom folk kommer att köra med det ändå... Däremot så kan ljus som riktas ner mot blöt asfalt ha en bländande effekt, detta är anledningen till förbudet. Sen får man tycka vad man vill om de människor som störs av det. Lite synd att strunta i att det kan påverka någon negativt dock. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.