|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt att köpa m3 grenrör (e36) å montera på min 328 -96 vart ska jag handla det, skulle egentligen ha det i helgen så runt jönköpingsområdet. frågan är hur mycket gör det om jag: Alt. 1 bara drar dit ett extraktorgrenrör å resten orginal? Alt. 2 m3 hela vägen bak? Alt. 3 m3 grenrör sen bygga resten i universal 3tums hela vägen bak? Alt. 4 m3 grenrör , 328 kattar å sista "sportsystem halvsats" i regel 2,5tums dubbla rör? Någon kanske vet privat någon som säljer, hör då av er 0737414124 Mvh Christian | |
|
Har prexis fått hem extraktorrören från smäjdman till min 528i 97a skall montera och behålla resten orginal tillsvidare sen blir det nog dubbla racekattar från biltema och bygga 2x3 tums hela vägen Tror nog att extraktorgrenrören gör störst skillnad |
|
|
Monterade m3 extraktor på min förra 328, med original kattalysator och 2.5" avgas från kattarna. Och jag märkte faktiskt ingen skillnad på effekten alls, men det blev ju ett lite skönare ljud iaf. Så jag skulle tro att det ger mer med racekattar osv. |
|
|
2*3" är ett bra sätt att minska effekten. Blir låg hastighet på gasen i rören med den stora diametern. 2*2" blir bra då det är 2" ut från M3 grenröret. För högst effekt ska kat:arna sitta så långt bak i systemet som möjligt samt en ljudämpare längst bak. Eller så bygger man som på min 2*2" till 1*2,5" Det bruka låta rätt gött med detta. Såhär lät min M52B25 med M3 grenrör & 2*2" till 1*2,5" & en ljudämpare längst bak. Kika 8:50 in i klippet röd 318is som passerar. Länk |
|
|
ok, vad tror ni om m3 el extraktor grenrör till 2-till-1 förgrening å resten 3"? alltså enkelt 3" hela vägen...kat innan bakaxel å sen en längre modell av 3" ljuddämpare längst bak? M3 har väll 2x 2,5" orginal så det känns ändå som 1 2,5" blir en strypning? samtidigt så har ju m3an större maskin också så det kanske likförbannat e vettigt med 2,5"? mer erfarenheter tack =) å vem/vad e smäjdman? |
|
|
Gå in på enems hemsida och klicka på fliken extractor till vänster bra beskrivning Länk Enligt martelius hemsida Länk skall 160-270 hp ge 2,5 tum beroende på hur motorn ser ut i övrigt och var man vill ha effekten. Smäjdman = Länk |
|
|
tack för dom länkarna, min ligger ju egentligen på 2,5" då enligt listan lr snuddar bort åt 3" beroende på hur mkt man kan lita på vad folk säger de bänkat sina 28or till efter insug å avgas byten å mapp... blir nog för min del schmiedmann grenrör till singel 2,5" tills innan bakaxeln där sitter sportkat följt av 3" med längre modell av 3" ljudämpare längst bak... Klarar man sig så utan att få tinnitus efter 5mil i bilen, kanske ska sätta en liten ljudämpare efter kat också? Flödes/motstånds mässigt borde man inte vara helt fel ute eller? |
|
|
frazzefras: På min tidigare 325 E36 hade jag våra (schmiedmann) grenrör och sedan 3" hela vägen och racekatt inbyggd i ljuddämparen och då lät det såhär: Länk Notera att på film så låter det mycket mindre än det gör i verkligheten. Jag körde med hörselskydd och fick ändå ont i öronen så en till ljuddämpare skulle jag rekommendera. Men det blir gott ljud det kan jag lova =) Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
hehe ok, ja det dönade väll lite väl bra kanske. blir väll ett par tre dämpare till på min då annars vill inte kärringen åka med (toffel som man ä) hehe =) |
|
| M3 röret från s50 har 2*2" ut | |
|
Att ha störst diameter på röret längst bak i avgassystemet där gaserna tar som minst plats är ju ingen god ide. Ju varmare avgaser desto störra plats tar dom. Stort system med kalla gaser ger låg hastighet i systemet. Överdrivet stort system ger buller,ojlud & högre vikt utan att tillföra något effektmässigt. |
|
|
jepp... ne det lutar väll åt 2,5" hela vägen men jag har en 3" kat liggandes å hur reagerar den ifall man kör 2,5" till kat (3") efter den stryper man ner till 2,5 igen... gör den någon skada på katten? tänkte om de bygger högre tryck i kat iome att man går ner i dim igen, eller e det så marginell skillnad så den inte bryr sig? |
|
| när jag läste vad jag skrev så känns det som en jävligt dum fråga...skit i den frågan hehe | |
|
Så som jag har förstått så är det djävligt kinkit med motståndet i en 2taktare medans en 4taktare vill ha så lite mottryck som möjligt eller helst ett negativt tryck som är hela iden med ett väl avstämt extractor som har till uppgift att evakuera gaserna så bra som det överhuvudtaget är möjligt= MINSTA MÖJLIGA MOTSTÅND. |
|
|
Det är areaförändringar i systemet som ge upphov till undertryckspulser i systemet. Dessa pulser är mycket starkare är lufttrycket som normalt sett tycker in luften i cylindern på en sugmotor. Var i registret dessa uppkommer beror på längden från avgasporten till areaförändringen. Pulsen/pulserna hjälper till att fylla cylindrarna med högre fyllnadsgrand än var som är möjligt annars. Principen ungefär som expantionskammaren på en 2-t maskin. Var i varvtalsregistret man lägger dessa pulser styr vilket karaktär man få på motorn. Men detta är ett system i harmoni & beror på motorvolym,komp,toppflöde,insug,kamaxlar,ventilstorlek, avgasystem mm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.