|
|
|
|---|---|
|
På väg till ett påkostat varmgarage för vinterdvala, precis efter jag skiftat till de trötta TRX däcken så går det snett igen;-) Bromsarna går inte tillbaka utan ligger ann under körning, bilen skakar som tusan och jag lyckas smita av från motorvägen via en liten grusväg innan jag eldar upp bromskivor och belägg. Min mek får bärga för andra gången i år. Har bytt det mesta i bromssystemet (stum pedal) utan att komma helt i mål så detta är väll något följdfel. Aldrig i min bilkarriär har jag givit en bil så mycket tender, love & care! Inte för inte blir man aningen luttrad. Jag tackar gudarna för att min bättre hälft inte var med, då hade sharken sjunkit rejält i kurs och fått utstå hot om försäljning;-). Jag gissar att jag inte är ensam... Kan det inte bli vår snart och bromssystemet vara intakt. Funderar emellanåt om jag inte borde skruva in ett modernt abs system istället. Konstruktionen på 635/1986 är ju inte den enklaste och den ger mig gråa hår. Kanske blir jag korsfäst i bmw himlen, men jag vill köra mer än meka.... Mvh, Per-Magnus | |
| dum fråga men du har väl bytt bromsslangar,gamla slangar kan separera invändigt med dom syptom du beskriver som följd! | |
|
Nej det har jag inte, men tack för tipset. Märkligt att de skulle nypa precis efter jag satte på mina gamla trx sulor... Mvh, Per-Magnus |
|
|
Byt slangar.. de är inte så dyra.. värt ett försök.. t.e.x på E3or sitter det dubbla slangar till varje ok och när de blir dåliga och gamla så kärvar oken (bromsarna liggen på) och de flesta renoverar oken och huvudbromscylindern om och om utan framgång. Och då är det just slangarna som är felet i de flesta fallen. så byt slangar före du ger dig på något med avacerat :) MVH Farre |
|
|
Hmmm.... Jag har varit på huvudbromscylindern om och om igen, och så kanske det bara är slangarna. Funkar detta får du fasen nobelpriset Farre. Jag har hållt på ett år, men det visar väll bara vilken nybörjare jag är! Mvh, Per-Magnus |
|
|
Eller byt till stålspunna slangar, det är grejer det :-) Jag köpte från PEAN Sweden för snart två år sedan, det kostade ungefär 1300:- Bak är det faktiskt två slangar per sida och eftersom man ska vara ärlig så måste jag berätta att jag bara bytt två av dem (de som går till oken)! Ena kopplingen på de främre slangarna(vid bakhjulen alltså) sitter så att det samlas smuts kring den och det var lögn i tusan att få isär grejorna. Eftersom jag höll på i ett parkeringsgarage och hade en vecka kvar till BMWCS Spring break så bytte jag bara två slangar. :-I Så byter du slangar (och det tycker jag att du ska göra!) så förbered dig på att byta rörstumpen och kopplingarna mellan slangarna bak också. Slangarna blir gamla, hårda och sväller dessutom så BYT :-) Lycka till! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
| dom separerar invändigt,inget som syns utifrån,eller ens när du demonterat dom,oljan går mellan ytterhölje och innerhölje när man lägger tryck på(bromsar) men oljan går ej tillbaks=anliggande bromsar,ganska vanligt fel faktiskt på gamla bilar,råkat ut för det på gamla jänkejärn. | |
| Jag har sett stålomspunna slangar men aldrig insett vad det är som är så fantastiskt förutom att de kan se rätt bra ut. Anses de hålla längre? Hur mkt dyrare är de? | |
|
"Vanliga" slangar blir mjuka och sväller/jäser när bromsvätskan blir varm och man bromsar och detta resulterar "svampig" bromspedal i värsta fall. Detta händer inte med stålompunna slangar :) MVH Farre |
|
|
Min far köpte stålomspunna slangar till deras 944 Turbo från Hydroscand Länk Kommer inte ihåg det exakta priset men det var bra mkt billigare än PEAN. Ta med de gamla in bara så görs det nya på plats. |
|
|
A Lind Jag kan "tyvärr" tänka mig det. strax efter att jag bytt fick jag veta att en kompis kompis jobbar med just slang... hade jag köpt genom honom hade det nog inte kostat mer än ett par hundra... :-I /Fredrik |
|
| Jo tyvärr är det ju så såfort det inte bara är en del längre och de tre bokstäverna b,i och l står före. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.