|
|
|
|---|---|
|
Fick hem ett OBDII interface och var så klart tvungen att springa ut i garaget och testa. Det kom upp några felkoder som jag inte riktigt kan sätta pekfingret på så jag behöver hjälp och tips om det är dyra saker att fixa och om man kan fixa det själv? Felen som kom upp är följande: 214 Vehicle Speed signal 31 Right rear wheel speed sensor cable 39 Servo-Motor: electrical Error 48 CRASH sensor 40 Thermical Oil Level Sensor Har något hum om felkod 31 som borde vara något brott på kabeln. Men vad betyder de andra koderna? Bifogar hela utdraget för respektive felkod. Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR " Module Info : DME / DDE DME MS41.0 BMW Part Nr. : 1429861 Hardware Nr. : 01 Software Nr. : 41 Diagnose index: 21 Code index : 01 Bus index : 30 Production Date: 14/97 214 Vehicle Speed signal - Single diagnosis completed ! ____________________________________ Single diagnosis ABS / ASC - Status: ERROR Module info : ABS / ASC / DSC Version : Bosch ABS 5 BMW Part Nr. : 1 16 41 30 Hardware Nr. : 57 Software Nr. : 1.80 Diagnose index: 8 Code index : 6 Bus index : 0 Production Date: 13/97 31 Right rear wheel speed sensor cable 39 Servo-Motor: electrical Error - Single diagnosis completed ____________________________________ Single diagnosis ZKE / ZVM - Status: ERROR Module Info : ZKE / ZVM Version: ZKE 3 Supplier : UTA Part Nr. : 8 376 691 Software Nr. : 16 Hardware Nr. : 17 Code index : 4 Diagnose index: 21 Bus index : 7 Production Date: 12/97 48 CRASH sensor - Single diagnosis completed ____________________________________ LCM / CCM - Status: ERROR Module Info : LCM/CCM Device Nr. : 8 372 875 Hardware Nr. : 10 Software Nr. : 32 Diagnose index: 12 Code index : 16 Bus index : 0 lccm_feh.dxt: 40 Thermical Oil Level Sensor - Single diagnosis completed ! ____________________________________ | |
|
Har du uppfattat att det är något fel på delarna som carsoft varnar om? Kan ju vara gamla koder som ligger sedan tidigare reparationer. |
|
|
Jag har inte märkt några fel och alla lampor i instrumentpanelen verkar fungera som de ska. Jag raderade först alla gamla koder, tog en runda med bilen och kopplade in Carsoft och körde manuella tester. Ska testa att radera igen och bege mig ut på ytterligare en tur för att se om jag får upp samma felkoder. Men jag är nyfiken på vad mina fel egentligen betyder. Crash sensor kanske man kan relatera till airbag systemet. Passagerarsidans äirbag är bortkopplad. Men vad är de andra? Vehicle speed signal låter ju som att det har med hastigheten att göra? Servo-motor ingen aning om det inte är styrservon. Den låter som en kossa som muar när man ger lite tryck på den. Thermical Oil Level Sensor låter kryyptiskt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oljenivåsensorn får jag ofta felkod på M52 utan att det är fel, är nog en bugg då jag fått det både på E38 728 och E39 M52, säkert ett 10 tal bilar brukar försvinna när man raderar, ,men kan komma tillbaka efter ett tag ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.