|
|
|
|---|---|
|
325:an har nu gått 4500mil och var senast servad vid 2300mil och lämnade in bilen för service då färddatorn visade på nästa service i januari. När jag sedan hämtade bilen såg jag till min förvåning att dom ej utfört oljebyte på bilen. Senaste servicen var för ett år sedan och bilen har alltså gått 2200mil sedan dess. Nu visar färddatorn att 'nästa service är november 2010 och det är 900mil kvar till nästa service. (det som gjordes på denna servicen var i princip bara bromsoljebyte) 2år och 3100mil på samma olja...visst det SLX Longlife oljan är bättre än en vanlig helsyntet men detta känns extremt. Läste samtidigt på e90post att dom på andra sidan atlanten har rätt till ett årligt oljebyte men det verkar inte gälla europa/sverige. Är det någon annan på forumet som fått gjort en årlig oljeservice?? Två oljebyten kommer det bli på "gratis" servicen då jag bara kör en ca 1500mil om året. Ska tilläggas att jag oftast kör ganska lugnt och det tar väl tid att komma upp i dom 2500literna bensin som krävs för oljebyte men kör samtidigt ganska ofta korta sträckor med bilen så det känns inte 100% att bilen ska gå över 3000mil med oljan.... Skulle vara roligt att veta vad ni andra som kör e90/91 har för intervaller och när ni fått gjort oljebyte på bilen. Sen har jag märkt att när jag backat ut bilen från uppfarten och lägger i ettan så uppstår ett metalliskt klonk från transmissionen när man uppnår dragläge, hörs bara när rutan är nervevad men låter inte premium direkt..detta normalt på BMW pga bakhjulsdriften?? | |
|
"Ska tilläggas att jag oftast kör ganska lugnt och det tar väl tid att komma upp i dom 2500literna bensin som krävs för oljebyte men kör samtidigt ganska ofta korta sträckor med bilen så det känns inte 100% att bilen ska gå över 3000mil med oljan...." Det är inte bensinförbrukningen längre som bestämmer serviceintervallen. Bilen säger själv till vad den behöver och när. Jag var nyss inne på en genomgång av hela bilen och ska in på sevice igen om 600mil. // Jonas |
|
|
Jodå, det är förbrukningen som sätter intervallet. Förr var det mer komplicerat men numera styr förbrukningen eftersom en bil med mer kortsträckor drar mer = tätare service. Enkelt men samtidigt tillräckligt. ------- //Lövet |
|
|
Ingen som kan lägga upp lite info ang. hur ofta er Bmw behövt oljeservice?? |
|
|
Varje 2500 liter bensin ska oljeservice göras. Vilken siffra som gäller för diesel bilar vet jag inte. Vad det kan bli på årsbasis är svårt att säga då det beror på hur mycket du kör och körsätt. |
|
|
Stämmer ju ganska bra då jag ligger på ca 0.8l/mil i snitt och det blir ju 3100mil. Dock är jag ganska skeptisk till antalet mil samt tiden mellan oljebytena. 2år är läänge enligt mig mellan två oljebyten. Någon som vet hur det fungerar om man säg bara kör 700mil om året, får man en oljeservice på 3år då?? Jag är skeptisk till det här med longlife service om man inte kör många mil om året. Fungerar säkert fint för tex tjänstebilar som rullar flera tusen mil varje år, då blir det ju många gånger minst en service per år, men för privatpersoner som kör lite får ju väldigt långa tider mellan servicarna. Framtiden lär visa hur bra maskinerna mår med longlifeservicen (borde heta longtime service) med så lång tid mellan oljebytena. Tänker tex på utblandning av bränsle i oljan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.