|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. På 540n så plingar check coolant level nästintill alltid ca 30sek efter start. Vid kall motor så är skallen på mätstickan i expansionskärlet i höjd med översta gängan på expansionskärlet. Noterade idag att den övre kylarslangen verkade tom på vätska, kollar nivån OK, När jag klämmer på övre slangen så bubblar det ej i kärlet utan enbart flåsar, alltså inget vatten i slangen. Startar jag motorn så sjunker mätstickan direkt och den övre slangen fylls med vätska. Jag fyller i ca 4dl kylvätska tills stickan tittar upp igen. Ett fåtal gånger har jag sett tempmätaren sjunka ca 1mm för att sedan efter ca 10 sek återvända till sin normala position, (spikrakt) och det kan vara efter en halvtimme,timmes körning. Tempmätaren har aldrig passerat mitten. Vid avläsning av felkoder har jag 140 och 122D i motorstyrenheten. Är detta ett solklart fall av eventuell läckage och luft i systemet. Tacksam för svar! Mvh Lardy | |
|
Kylaren såg inte så kry ut men jag kan inte hitta nått synbart läckage direkt. Expansionskärlet brukar ju vara boven så det ska också bytas. Vad tror ni om att tempmätaren sjunker 1mm för att sedan komma igen? |
|
|
Hej, ja, det verkar som att du har luft i systemet. Kör inte med bilen förrän du luftat ordentligt! Lycka till! Mvh Håkan |
|
| jag skulle nog tryck testa den för att utesluta läckage | |
|
Läcker gör den för jag får ju fylla på kylarvätska. Kylare, expansonskärl, vattenpump och nivågivare skall bytas nästa helg. Är det någon som vet vilken slang det är bakom motorn som bukar kunna läcka? Mvh Lardy |
|
|
Allting har blivit bytt nu och jag verkar ha blivit av med bekymmerna. Bytte även termostaten. Raderat felkoderna och änsålänge har de inte återkommit. Mvh Emil |
|
| När jag köpt min 540 åkte jag fin motorväg & fascinerades av hur snyggt & lätt bilen gick i högre farter. Satte farthållaren på 200 & smålog. Efter 5 sekunder svepte ögonen över backspegeln & upptäckte vitrök. Då var det just slangen som går igenom torpedväggen som brast. Sett framifrån sitter den "något till vänster om mittenposition".///Daniel | |
| Propeller: Vit rök får man väl bara om kylet läcker in i förbränningen? | |
| Ja det trodde jag först, men slangen sprayade vilt under huven & ångorna sögs väl under bilen & vidare bakåt. Insåg senare vilken tur jag hade då jag körde i 5 kmh i några kilometer innan jag stannade. Dessa motorer kan väl koka utan att tempmätaren går upp har jag läst. Min mätare stod just korrekt hela tiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.