|
|
|
|---|---|
|
Satt och kollade lite i serviceboken idag på vilka punkter som görs på resp inspektion. Blev lite fundersam när det inte stod nåt alls om något drivremsbyte. Hur fungerar detta på M54? En del saker står ju som "vid behov" eller "byte vid xx år" men såg inte nåt sånt heller.. | |
|
Verkstaden sa att remmar byter man när de blir dåliga (det ser/känner man eller så börjar de skrika). "Vid behov" var i mitt fall 8300 mil för AC-remmen med tillhörande spännrulle. Den skrek illa vid kallstart. Efter bytet såg man att remmen ätit sig ner i spännrullen en del och en sträng från remmen satt fast i rullen. Spännrullen var lite glapp i axeln också. Länk |
|
| I ditt fall så borde det nog vara dags att byta. Om drivrem fortfarande är orginal så är det nog på högtid att byta. Bättre att byta då det kan kosta extra om den går av och slårsönder saker. Jag byte vid ca 9000mil. | |
|
Hej, bytte mina remmar för tre år sedan, strax innan 11000 mil. 300 mil efter så fick jag byta vattenpumpen. Denna var ok vid bytet av remmarna. Om du inte bytt denna så passa på att gör det samtidigt. Enligt BMW så håller pumparna inte mer än 11-12000 mil. Bedrövigt! Mvh H |
|
|
Kanske är dags att byta snart då. Inte så kul om dom säger upp sig en kall vintermorgon/kväll. Pumpen får vänta ett tag till,bilen slog precis över 8000mil i veckan. Håller med ovan,bredrövligt om dom inte håller längre än så! är det fortfrande den versionen som är av plast som även M52 har en del problem med? Sen måste man väl även säga att det är under all kretik att inte byte av drivremmar ingår i serviceprogrammet. Att den ska bytas "vid behov" känns lite fel... |
|
| Ja, det är äkta plast. | |
|
Nu ska tilläggas att på min 523i-97 så var vattenpumpens impeller i metall.. suttit i från fabrik. Bytte pump vid drygt 18000mil(i förebyggande syfte),gamla pumpen var som ny(jaja). Man kan m.a.o. inte säga att alla E39 M52 t.ex. har plastimpeller i v-pumpen. Farsan var första ägare och jag ägare nr 2. Kollat med kvitton efter ett eventuellt v-pumpsbyte tidigare och naturligtvis snackat med farsan om han vet någonting om detta och enligt honom så är den ej bytt ut tidigare.. Mvh Janne. |
|
|
Hmm...märkligt att vissa har plast och andra har metall original. Fast märkligast är väl ändå att man inte fattat att man ska ändra detta på M54,eller vissa kanske har metall där också :) |
|
|
Hej, pumpen jag hade, och köpte ny (original) hade skovel av plast. Detta var dock inte orsaken till bytet, utan lagringen var tvärslut. //H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.