AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
476

Köp av 528 alt 530 touring vägt mot 9-5 aero kombi

Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Hej!

Jag funderar på att byta min kombi. Jag har idag som kombi bil (framgår inte till vänster dock..) en Saab 9-5 v6 3.0. Är mycket nöjd med denna förutom att den dricker i klass med min 740. Nu är frågan om jag ska även gå över till BMW när det gäller kombi. Jag undrar hur rymmlig är denna i jämförelse med en 9-5. Är den lika skön att köra som en 5 serie sedan? Hur är klippet i en 528/530 med steptronic? Är den mycket efter saaben med automat. Hur törstig är BMWn?
Mkt tacksam för reflektioner
Mvh
Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har kan du få att göra iaf en kväll.
Gå in på sökmotorn ovan, sök inlägg. Skriv
E39 AND Touring då kommer allt upp som skrivits omd en det senaste året. Den rör på sig bra, tycker att det krävs minst 530 för att röra på sig ordentligt med touring. Det går även att hyra 5 touring för en hleg om du vill prova på mer.
Mvh
Asken
Nöjd 540 touringägare.
Prestanda och bensinförbrukning är väldigt okay på min brors 530iA. Grymt skön att köra och 'kickdown' ger ett härligt drag genom hela registret.
Provkör och jämför själv. Bensinförbrukningen är garanterat lägre än för Saaben.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Provkör själv och känn efter, som alltid.

Men mitt råd är: välj en 530iAT. Den nya trelitersmotorn (sitter också i min bil) är underbar och sitter som en smäck i E39. Klart smakligare än 2,8 - mer vrid, mer pulver och skönare ljud. Dessutom rimlig bensinförbrukning. 231 hkr, som i E46 klarar sig på 0,89 l/mil.

Jag kan ha fel, men jag tror att 530 piskar 9-5 V6 prestandamässigt utan större svårigheter. Dessutom är den inte framhjulsdriven och den håller en kvalitet som
hemslöjden från Trollhättan aldrig når upp till.

Jag gillar Saab, men det här valet är solklart till BMW:s fördel. Byt!

My Bimmer is my mistress
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Saab är väl en rätt OK bil trots grävlingsdriften.
Men spelar ändå inte i samma division, sedan vem som piskar vem är ju inte så viktigt.
Hur mycket bränsle en 530 tar vet jag ej men 528 är
en riktig sparbössa tycker jag.Och det är ju 40hkr mera
i 530. dl/per hästkraft lär inte bli mycket mera säkert värt varenda öre..

MVH
Hasso
Tigerr
Saab *smakar på namnet* Hyffsat, men inte 100!
BMW *smakar på namnet* Njuter! :)

Helt enkelt beror det på vad du är för personlighet! En ny 95 är super. Vad betyder mest? Prestige eller användarvänlighet? Valet är svårt, tom för mej! Men se det såhär.. Om du köper Saab så kan du juue inte söka hjälp av alla trevliga människor här nått mera! ;)

Tigerr
Åkte 100 mil med 530iA i helgen med packning och fyra personer. Höll ganska bra fart och snittade 0.81 !!!

:-D

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Saaben har ju den egenheten att den är turbomatad.
Mao har du en fördröjning på gasen vid acc på lägre varv. Dvs den sekund el två som det tar innan turbon får upp trycket. Gummibandskänsla! Den anser jag själv vara mäkta iriterande och är anledning nog att slänga bilen på tippen...
Men om man kan leva med det så får du 250hk, mycket prestanda för pengarna, som genom framhjulen skall ner i backen = problem nummer två.
På ettan och tvåan får du problem att överhuvudtaget få ner kraften om du "stämplar". Vilt spinnande hjul och tappad styrförmåga eller en hostande bil som strypts av antispinn.. pest el kolera?

Snabba omkörningar är inte att tänka på om du inte har båda händerna på ratten, är du oförsiktig vill ratten vrida sig ur händerna på dig.. i synnerhet om det är spårigt.

Men som sagts tidigare.. det är en smaksak!

Jag är inte någe partisk jag inte.... ;)

Bug
-Schnitzerbumse med lite extra flås-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.