AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.347

handbroms e46 330 touring

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
har lite kludder med handbromsen bytade backar för ett tag sedan för det skramlade i bakvagnen, men det var inte det som var felet så det gjordes i onödan. men men jag spände handbromsen så den lågan lite. funkade prefekt 1 vecka sedan kan man ju dra spaken bak i baksätet igen. av med hjulen och spänna igen gjort detta 2 gånger. håller 2 veckor ungefär sedan kan man dra handbromsen upp mot armstödet igen. någon som har haft samma problem elr är det så att jag fått i backarna på fel sätt eller något?

Kanske en dum fråga men har du justerat vajrarna också?

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
ska inte behövas. man justerar handbromsen inne i skivorna vajrarna är bara om det ska vara lite. rätta mig om jag har fel

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man släpper helt på wirarna, ställer åt backarna med justerhjulet bak tills det är tvärnit. Sedan backa ca 10 snäpp och justera wirarna så att spaken går 3-4 hack.
Ev. kan länkaget som pressar isär backarna rostat och kärvar vilket gör att backarna ej går helt tillbaka. Då kan backarna nötas ner fort.
I så fall plocka isär, smärgla, på med tunnt lager kopparpasta.
Exakt som Anders-72 skriver.

Justeringen vid hjulen är grundinitiering av backarna. Därefter MÅSTE vajrarna spännas.

Om du inte spänner vajrarna så tar handbromsen endast på den lilla ytan längst ut på backen som du har justerat ut i steg 1. Med spaken drar man ut den andra änden av backen så att säga. Är då inte vajern spänd så kan man inte dra ut backarna så hela anliggningsytan ligger an mot trumman. Då får man dålig bromsverkan och den lilla yta som ligger an slits ned väldigt fort och så är man utan handbroms igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.