|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver någon att "bolla" idéer med, och vad lämpar sig då bättre än Autopower? Jag står i valet och kvalet att inhandla en ny brukis. Har kollat lite på en 525i -01 (E39) som har gått runt 15 000mil, välutrustad, automat och touring. Samt en 330d -06 (E91) och den har gått lite mer än 21 000mil. Också välutrustad, Manuell. Vad hade ni valt? Kanske svårt att välja? Jo, jag sitter i den situationen nu, därför jag vänder mig hit! Behöver råd.. Försök väga in vilken ni tror blir billigast i drift? Tänker på saker som försäkringskostnader, skatt, snittförbrukning, reservdelar? Inköpspriset skiljer sig med 30 000 SEK ungefär. Några konkreta "NEJ-vibbar" ni får utav bara läsa kortfattad info? Allmänna idéer & tankar? Shoot! Mvh Emil Andersson | |
| Hur långt kör du per år, och hur länge tänkte du behålla bilen? | |
|
1500+mil / år. Dock har den 525:an jag kikat litegrann på just blivit såld. Så nu "löste" det sig ändå . |
|
|
Jag hade utan tvekan valt 330d förutsatt att den var i fint skick och fullservad. 30' låter billigt för att få en modernare och nyare bil, innebär att den kostar ca 100-110' ?. Jag köper hellre en nyare bil med många mil än en äldre med färre mil. Driftskostnaderna torde vara ganska likvärdiga med den mil du kör. Billigast blir den som är i bäst skick och mest påkostad/servad. Ägandekostnaden för en beg.bil med dessa miltal hänger mest på vilka reparationen man råkar ut för. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Håller med BlackMunichWagon, hellre nyare och många mil - då är risken att den blivit skruvad rätt liten. Fr.o.m. 2004 så har dessutom alla BMW rostskyddsgaranti i 12 år, innan 2004 så är den bara 6 år... Den största kostnaden för en nyare bil är värdeminskningen men denna E91 330d var rätt billig? Vad kostar den? Det potentiellt mest dyra felet med 3-litersdieseln är insugsspjällen (swirl flaps) som kan lossna och förstöra motorn. Även om det är långt ifrån alla som kommer få problem med dessa så finns ingen garanti att det inte kan hända motorn i din bil - och gissa vem som betalar ett eventuellt motorbyte? Ledtråd: BMW kommer inte betala...: Länk Som tur är kan dessa spjäll relativt enkelt tas bort, här en mycket läsvärd engelsk guide: Länk Mvh /Robban |
|
| Länk Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.