AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.841

BMW e46, klonkande ljud från bakvagn.

Hejsan!

Jag är ingen expert på bilar till å börja med ;P

Har en bmw e46 och det klonkar från bakvagnen när jag t.ex. kör över tvära gupp eller kör upp å ner ifrån trottoaren. Jag frågade en kille från en verkstad vad han trodde att det var för fel. Han gissade på bussningarna. Har även hör att det ska vara ett ganska vanligt fel på just e46?

Hur länge kan man köra med detta tills det riktigt rasar om det nu rasar?
Och hur ska jag göra för att komma så billigt undan för att laga det, måste lämna in till verkstad.

mvh

En sak till, det klonkar när man sparkar ganska hårt på bakdäcken.

mvh
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Kan nog vara bussningar i baken, tror att du gör bäst i att byta dem tämligen omgående då dessa inverkar på köregenskaper,om jag inte minns helt fel är det bra att göra hjulinställning samtidigt. Någon forumräv får flika in om jag är ute på den stora cykeln nu :). mvh och välkommen !

Das bmw
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
nej sant bara byta dom inte så stort ingrepp ska sj göra det snart sedan ska man göra hjulinställning. för man flyttar på hjulvinklarna.

Okej tackar för svar!

Idnis du råkar inte bo i sundsvall?

Vad tror ni det skulle kosta hos en verkstad?

mvh
pe
34
pelz
320i - 06
Hej.
Min 320 "klonkade" också, men det var den undre ringen på fjädern som gått av och helt enkelt låg där o skramlade. Hördes i "gupp" m.m.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
nej jag bor i skåne. bytade bärarm fram igår för det klonkade där också det var lite kluddrigt det tog 1.5 timme för högersidan bakvagnsbussningarna ska jag ge mig på på måndag alternativt tisdag.

at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
200% säker på att det är bussningarna:) det du anger är typiskt fel,klonket samt det där med bakdäcken!
Om det är bakvagnsbussningarna märks det rejält. Det hörs och ratten blir sned. När jag hade bytt mina hade jag fortfarande oljud kvar. Det visade sig vara krängningshämmarna fram. Det kan vara svårt att lokalisera ett "klonk". När jag hade bytt krängningshämmarna blev det tyst.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
ska ringa och beställa vänster bärarm imorgon också tänkte jag men vet någon hur många bussningar det är jag ska beställa bak? blev inte riktigt klok på infästningen på sprängskissen såg där var 2 st stora framtill men sedan då?

pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
jörgen, kan du förklara varför ratten blir sned? jag fattar inte riktigt :P
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
länkarmstag fram eller bak. jag hade exakt samma problem som du och trodde felet var bak, men det visade sig vara fram på verkstaden. Lämna in den på Bmw verkstad, de byter denna snabbt och det kostar ca 1000 kr totalt. Köregenskaperna blir dessutom bra igen.
Det var kanske lite slarvigt uttryckt men vad jag menade var att bilen drog åt en hållet. Eftersom man fick hålla emot var inte ratten i mittläget.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
var och beställde grejor till fram och bakvagnen precis beställde vänster bärarm(a-arm) stagen från krängningshämarn(knackstag?) till framvagnen och en hel drös med bussningar till bakvagnen och knackstagen. Dom trodde att det var stagen från krängningshämmarn som var dåliga när jag beskrev att det lätt som om fjädringen slog igenom på vägen tillbaka. men tog ändå en flock andra bussningar när jag ändå var igång lika bra och byta så slipper jag förhoppningsvis allt sådant här klabb under tiden jag äger bilen.

Ska fara och lämna in bilen på en bwm verkstad första februari tillsammans med en skadeanmälan får se vad dom säger :)

Kör inte bilen allt för mycket men det måste fixas nu under vintern då det påverkar körförmågan extremt mycket, känns som man sladdar fram ibland när man bara kör som vanligt!
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
sök om det i forumet, finns hur mkt som helst.

hoppas det är något lindrigt men har du otur är det bmw sjukan.

kolla den här bla Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.