|
|
|
|---|---|
axelsson |
tjabba passar hjulager från 540 till 528an? det är höger fram det gäller! mvh! |
| De har samma artikelnummer, så det ska passa. | |
axelsson |
Tack som fan. då ska jag fara och skruva lös från min brorsan ram sne kvaddade 540.. |
axelsson |
Sitter dom föresten pressade eller är det bara att ta lös med "vanliga" verktyg? =) |
| Fyra bultar: Länk | |
axelsson |
Snabba ryck här alltså! man tackar man tackar! |
|
Härlig svenska på realoem :) "Hjulnav bak med fram endasti i kombination med" Fram va han bak å svart va han vit... |
|
axelsson |
tjabba igen hur i helvete får man lös bultarna .. jag har fått lös 3. fast den 4e är ju bakom själva stöt dämparen! jag har tryckt ner bärarmen de ja bara orkar det saknas några mm för att kunna skruva... hur har bmw tänkt där,, riktigt rikligt jobbigt att komma åt... tips!? |
|
Ja du axelsson,jag bytte hjullager fram på vår E39 förra helgen och det blev till att lossa stötdämparen från hjulspindeln och sen kom man åt den sista bulten :) HBK |
|
axelsson |
tjena! jajjmen det gjorde jag också.. men jag fick inte ner den nog... hur fick du ner den? pressade med en domkraft? mvh! |
|
Ajdå,njae jag lossade krängningshämmarstaget från fjäderbenet,lossade styrstaget (koniskt skaft,fäst med låsmutter) från hjulspindeln för att kunna få hjulspindeln längre ner ,ev lossa bromsslang o kabel till ABS från fjäderbenet oxå, nu bytade jag stötdämpare oxå så jag tog bort hela fjäderbenet helt från bilen för att underlätta arbetet.Kolla bara så att fjäderbenet kommer på samma ställe i hjulspindeln igen när det monteras ihop,finns märke för höger/vänster montage på dämparen. HBK |
|
|
Hittade en länk! kopiera denna: Länk HBK |
|
axelsson |
ska ta nya tag i de där imorgon! tack för svaret och länken! :) |
|
Här finns en till bra beskrivning som jag använde mig av vid stötdämparbyte: Länk Alla åtdragningsmoment finns också. Jag skruvade i en hjulbult att trampa på när man vrider ut fjäderbenet. Det är verkligen tight så tejpade skärmkanter är att föredra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.