AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.973

Siennaröd E46 M3 -01 i Danderyd

Sida 1 av 2
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Tjena,

I väntan på att bestämma mig för vilken bil jag ska ha tittade jag förbi BilCity i Danderyd på väg från ett kundbesök idag och tittade på den här bilen. Länk

Jag vet ju att det varnas friskt för -01:or och egentligen är jag ute efter SMG och Navigator, men jag kan inte hjälpa att jag är svårt förälskad i röda bilar (318is -90 var min första bil..) Färgen är grymt snygg, men det finns ju med ålderns rätt en del klassiska skavanker:

- Framskärmarna måste lackas om pga stenskott, huven är dock nylackad av bilfirman som också påpekade att de såklart borde gjort skärmarna. Utgår ifrån att de fixar detta.
- Skinnet är fräscht men dörrhandtagen är ju såklart repiga som fan
- Lättare pixelfel i stereon
- Sliten knopp (risk för skruv?)
- Saknas navi och såklart inte SMG men väl glaslucka och Harman Kardon
- Bilen är dyrare att försäkra än en -04cab, pga direktimport och antagligen för att -01orna har sämre skadestatistik. Skitpengar i sammanhanget iofs.
- Däcken är slitna (19" = dollar)

På plussidan finns dock en del:
- Färgen (i mitt tycke)
- Privatimporterad till Sverige och ägd av en familj sedan 2004.
- Servicebok som förefaller OK
- Milen (helt OK för en -01)
- Motor och låda känns tight, att diffen brummar lite är ju inte ovanligt ens på nyare M3:or, inte heller att det småklonkar lite när man är för snabb upp med kopplingen med sportknappen intryckt. Bussningar och annat verkar i hyfsat skick.
- Säljaren är trevlig
- 2 års garanti och tre månader gratis försäkring är ju aldrig fel (om man väljer att finansiera bilen)
- Den har stått i nästan två månader hos handlaren vilket ju också kan vara dåligt tecken men också bra förhandlingsläge

Vad tycker ni gurus - Bapelsin och Phoenix - verkar den nåt att ha eller har ni hört om nån annan som testat den med annan slutledning? 199 KSEK är ju för mycket, men är den ett vettigt köp för 185 givet garantin?

//Peter
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Klonket i diffen finns ju på alla mer eller mindre: tom på en 08 jag provkörde!!

Brummandet däremot: förmodar att du menar det ljudet som kan uppkomma vid skarp sväng tex rondellkörning? DET ljudet är inte ok, kan hjälpa med specialolja men många diffar har skiftats pga detta och det är inte kul om den skär...DYRT o laga själv då försäkringen inte täcker om bilen rullat över 10.000 mil eller är äldre än 8 år.

JAG hade hellre lagt till 50.000 och köpt en nyare och antagligen finare.

Bilen rasar fort i värde när den rullat över 10.000mil.

Rost brukar finnas på 01-02 och är inte billigt att åtgärda själv.

Och återigen garantin...Rasar spisen så får man ta smällen själv:-)

Mvh Peter

Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Tack peddan,

Nej, vid rondellkörning och vändningar och rejäla släpp (dyngsurt på backen i Sthlm ikväll) låter diffen precis som den ska. DET brummandet du menar har jag också hört och det är ett åskväder i jämförelse med detta.. Det var mer vid de första stopp-start innan bilen blev varm som om det lät som om den ojjade sig lite under baksätet. Har för övrigt jättesvårt att lokalisera ljud - det kan ju t ex ha att göra med att bilen stått stilla i två månader. Så illa som jag hör efter all hårdrock kan det fan ha varit radion...

Har ingen erfarenhet av förlängda bilhandlargarantier eftersom jag i huvudsak ägt privatköpta entusiastbilar i bra skick - det du säger är alltså att den i princip är verkningslös om t ex låda, VANOS eller nåt annat dyrt skulle rasa?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Edit:

Såg i annonsen 1 års garanti, kolla upp det noggrant isf för mig veterligen brukar sportbilar typ M3 vara undantagna i just dem garanti-villkoren och detta brukar firman berätta just precis när man skrivit på....:-) Nice...
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

ja precis, men läs villkoren, vet iaf att svensk bilgaranti är ganska tuffa...

Jaha ja men då är säkert diffen ok!

Mvh Peter
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Ja, det är ju ofta så. Som vanligt kör dom nån drive just nu med två års garanti om man kör på finans vilket ju är hugget som stucket med dagens räntor. I infofoldern är M-bilar mycket riktigt undantagna vilket jag såg på hemvägen, men jag har hört om andra som haft handlargarantier som täckt även M så jag får ringa och kolla.

Så jävla svårt att bestämma sig, tycker det finns så satans få fina exemplar ute nu till vettiga priser. Vad tror du om den med MK-Motorsportpaket då? I princip alla M3:or som finns just nu har ju legat ute ett tag så att den är svårsåld behöver ju inte betyda nåt?

Det enda som stör mig med den bilen är egentligen att också hastighetsmätaren är MK-Motorsport - i princip samma tavla men graderad till 320 och med den fula loggan i mitten...

Är 250 lite för mycket för en importerad -03 eller är det helt enkelt rätt pris?
Sa
10
Samnerud
120d E81 2007
Jag har inget vettigt att säga om den länkade bilen men den är väl ändå Imolaröd? Iofs inget fel i det,imola har jag på min e39 och det är en grymt snygg färg så även Siennaröd metallic. Kan va jag som blivit färgblind(och idiotförklarad?) men tycker inte det ser ut som Siennaröd.
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Ja, de har säkert fel, det borde vara Imola - jag vet faktiskt inte vilken som är vilken mer än att den är snygg.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tycker oxå att det ser ut som imolaröd.

// Daniel
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Tack, då var det utrett :-)

Jag må vara en tjatig jävel med mina bilar men det är fan så svårt. Nån som har mer argument för varför M3:an med MK Motorsport är ett bra köp? Innerst inne är det nog den jag helst vill ha för den gick jävligt bra.
Peter: Den röda hade jag avstått. Jag känner igen mig till 100% i dig, varför?

I april sålde jag min M3 E46 www.garaget.org/philly för bilder pga att jag och sambon skulle köpa hus. Det blev inget husköp.

Sedan det blev klart att husköpet gick i stöp i Maj pga för höga priser så började jag leta M3 E46 igen. Jag hade först is i magen för det fanns inte en enda som var till salu då som var intressant.

Jag tänkte så här: "bilarna kommer väl ut till hösten, köpa en fin och sen in i garaget med den i väntan på våren" ICKE!!!

Inte en enda riktigt intressant M3 har varit till salu sen dess. Anledningen till att jag känner igen mig i dig är att jag gav mig på M3orna som legat ute länge, jag ljög för mig själv, blev köpsugen men alla hindrade mig.

När det gäller så mkt pengar så bör man vänta, jag kommer vänta tills rätt kommer ut, gör inget om det blir i Mars nästa år eller Juni.

Bli inte för impulsiv nu, det blir dyrare i längden.

Min 01a hade 6700mil, nästan all utrustning (saknade telefon) jag fick bra för den men nu kommer jag leta efter en 2003.5 då faceliften kom.

Den svarta MK ser fin ut, seriös säljare då jag pratat med honom men jag letar efter en helt original, sen kan man modda själv om man vill.

Ha lite is i magen, det lönar sig!

Hoppas mina ord är en lite vägvisare iaf :)

Mvh Filip Johansson
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Ah, tack Phoenix. Bra med folk som förstår.

Jag fimpar den röda efter er input - tack! (Har ju trots allt ett företag att driva, musik att spela in och en familj att ta hand om och har verkligen inte tid att kludda själv med en massa skit som det blir om bilar går sönder.)

Men;

1. Cabben är i kanonskick med en jätteseriös säljare - och cabbar med hardtop växer inte på träd. Kanske den finaste jag sett. Slår eventuellt till imorgon, hade nog redan köpt den om inte säljaren vore pilot och bor i Spanien vilket gör det lite kluddigt.

2. Den lagunablå är också i kanonskick, åtminstone visuellt, men det verkar finnas mycket skumt med den historiskt sett.

3. MKn har jag tittat på och åkt i, den är också kanonfin. Säljaren är trevlig och seriös. Har inte heller dåliga erfarenheter av optimerade motorer då jag hade en E36 M3 Coupe Individual med ungefär samma typ av prylar som gick kanon (btw, vågar fortfarande påstå att den var Sveriges finaste när jag sålde den, ska lägga ut bilder på galleriet imorgon så ni får titta själva).

Så egentligen - cabben eller MKn. Om fyra månader kanske det är nån jävla veranda som ska glasas in därhemma och då vore det skönt att inte ha några pengar så man behöver lägga dem på sånt skit...
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
BTW, Phoenix - din gula såg JÄVLIGT fin ut. Du kan ju fråga köparen om han vill sälja :-)
Nu har jag ju inte kollat på den svarta med MK-prylar men säljaren var trevlig iaf.

Jag fick bilder och den såg ut att vara fin. Den är nog prisvärd men jag hade väntat till våren.

Du hinner både spara mer pengar till bil och veranda och utbudet kommer vara störra till våren när folk plockar ut sina bilar och inser att de måste sälja till andra som verkligen behöver en M3 :)

Hursomhelst, lycka till!

Gå på magkänslan, det blir alltid bäst så!

Mvh Filip
Jag har daglig kontakt med han som köpte min bil :) men jag vill ha en nyare nu med facelift, SMG lockar lite med :)
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
SMG är helt suveränt, körde många många mil med SMG1 och tyckte det var helt OK - hade aldrig ett enda problem med den. SMGII är ju fem resor bättre dessutom.

Om han som köpte din bil vill sälja så ska jag hemåt Kronoberg nästa helg :-)
Imolarot II är den. Trist hade den varit Siennarot metallic hade den varit ovanlig/unik och värd att köpa. aldrig sett en Siennarot M3 E46. Minns däremot en BMW Siennarot metallic Audi RS6 C5 Avant.

Ska man behålla värdet på en bil är det en bra idé att köpa en ovanlig/snygg Individualbil och sedan behålla den i superskick.

Personligen är det endast Individualbilar av icke 540i/6 E34 som är intressanta. Estorilblau ligger bäst till gällande E46 M3. Helst med Individualinredning, eller varför inte en Audi Nogaroblau om nu någon mot förmodan byggts.

Stephan
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
OK boys - ni slipper mitt tragglande nu, åtminstone i värderingsforumet. Jag blir om 1 timme stolt ägare till mysticblaumetallic BMW M3 SMGII Cab, 8.600 mil, produktionsdatum 2003.10 (är det fortfarande en -03 då eller?)

Perfekt utrustning enligt mig; hardtop, svart skinn, SMG, stor navi, Harman Kardon med sub, PDC (till tjejen), vindskydd, velourmattor. Saknar bara 19-tummare men det borde man ju kunna hitta.

248 kakor - vet inte om det kanske är för mycket egentligen men bilen är toppfräsch och det är en sån jag vill ha så jag är nöjd. Svensksålda cabbar växer ju inte på träd heller.

Hoppas vi slipper ses i mek- och skruvtrådarna här på forumet framöver..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kul, grattis!

Är det denna?
Länk

Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Yes. Tråkig bild, bättre på riktigt.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Är den tillverkad 2003-10 så borde det vara modellår 04. Eller?

// Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.