|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har lite problem med min dieselvärmare i min E91 -07. När jag skulle börja använda den startade den, rök på ganska bra, och sedan stängdes den av efter ett tag. Nu startar den inte ens, varken när jag styr den via färddator eller fjärr. Fläktsymbolen blinkar bara till och slocknar sedan, och när man styr via menyerna bockas "heater" ur efter en sekund. Jag har laddat batteriet, och det verkar inte göra någon skillnad. Någon som vet vad det sitter för värmare i dem, så jag kan söka reda på en riktig användarmanual? BMW's instruktionsbok är ju sanslöst informationsfri, och då är jag ändå snäll.... Någon som har haft liknande problem? Mvh Johan |
Ingen? Jag ska sälja bilen och vill gärna att värmaren funkar..... Mvh Johan |
Roffa1 |
Har tidigare råkat ut för ungefär samma situation, fick då rådet att dra ut säkringen till värmaren, då den annars kunde fatta eld. Enl uppgift får endast specialutbildad personal felsöka dessa brandfarliga värmre. |
|
Har för mig att eventuella felkoder raderas om säkringen dras ut i 20-30 sekunder som kan hindra värmaren från att starta? Mvh |
|
Då provar jag det, tack för tipset. Någon som har koll på användarmanual? Mvh Johan |
Hej! Som återkoppling så kan jag säga att värmaren numera går. Dock måste jag tyvärr bestämt avråda alla BMW-köpare från att betala dyra pengar för en dieselvärmare, pga svårigheterna att få till service på dem. Webastoverkstäderna kan inte komma åt alla funktioner i värmaren via sin mjukvara, och BMW kommer åt funktionerna men kan inte reparera dem! Det innebär att det enda BMW gör om värmaren slutar fungera är att byta ut hela värmaren! Och verkstäderna som kan reparera dem kommer inte åt att felsöka. Det är så korkat att det knappt finns ord för det. Webasto säger ju i princip att de inte vill att någon ska köpa en dieselvärmare om man förväntar sig att den ska fungera. Felet med min var att den hade koksat ihop, troligtvis pga för låg CO-halt samt att den hade gått för lite och i fuktig väderlek. Först hävde Webasto-verkstan felkoden som spärrade och tvångskörde sedan upp till den hade bränt ur sig. Dock måste de ta med bilen upp till BMW för att ställa CO-halten. Gissningsvis kommer det här superenkla och jättevanliga felet att kosta mig mellan 2500-4000 kr! Kan vara bra att veta för er som funderar på att slanta upp 30 lapp för en dieselvärmare. Min bil är 2,5 år gammal, och då tycker man onekligen att den borde fungera! Mvh Johan |
| hade värmare på min 330d 03. aldrig haft något så bekvämt. kommer helt klart köpa en till i nästa bil guld värt att slippa skrapa rutor och annat som hör vintern till. | |
|
Håller med "Hoppsan", hade Webasto med fjärr i förra 330d:n från -03 och den funkade klockrent. Dom dehöver dock köras ibland (även på sommaren) för att funka bra, har jag hört. Defenitivt nåt jag vill ha på nästa bil... |
|
Jag är helt enig, den är suverän när den funkar, men när Webasto begränsar vilka som ska kunna reparera dem så förstör de mest för sig själva. Det är helt ofattbart att de begränsar så att bara BMW kan felsöka, men de vill inte reparera utan bara byta ut den. Tänk när de börjar bli 5-6 år och strular, itne roligt för bilägaren.... De årsmodeller ni pratar om har en annan värmare som inte är lika integrerad i bilen som de är på E90-91. De går att reparera på en vanlig verkstad. Den går inte att köra på sommaren, i alla fall inte min. Annars hade jag gjort det. Mvh Johan |
| Vet någon hur värmaren sitter på e65 730d? Bmw ville nämligen byta hela värmaren men jag funderar på att lämna den till en annan verkstad istället som får serva den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.