|
|
|
|---|---|
| Jag var och skulle handla idag, påväg från affären tycker jag mig höra nåt ljud jag inte känner igen under huven, så jag stannar till och lyssnar.. Det lasslar och låter som nåt lager i nåt hjälpaggregat är påväg att gå, men eller som när det är slut på olja i en styrväxel.. men rätt som det var så avtar ljudet och övergår till att låta som jag monterat i en kompressor! Vad kan ha hänt??? Det gäller en 328 -95 | |
Roffa1 |
Kanske vattenpumpen som håller på att skära, eller någon av spännrullarna. Svårt att gissa rätt när man ej hör ljudet själv;-) |
|
kolla om de kommer från vanosen. den brukar kunna rassla när den blir dölig. BMW ownz |
|
| Tack för svaren grabbar! Jag tror inte det är vattenpumpen faktiskt för den ska vara bytt.. (observera, ska.. dvs enligt tidigare ägare iaf) Vanosen, hur kollar man den? Vad kan hända om jag kör med bilen och vanosen tackar för sig? | |
|
den ska inte bara ge upp hipp flipp och skutta iväg för att sedan paja nått om jag fattat de hela rätt. detta är tidigt då den börjat låta illa. Länk du vet iaf vart du kan kolla efter oljud. kommer de inte därifrån så kika med motor igång och försök lokalisera det.. en trädgårdsslang mot misstänkt yta och den andra änden så långt in i örat du kan ;) BMW ownz |
|
|
på min 328 -96 knastrar de och har sig om AC:n när den startar och stoppar. ljudet slutar om jag slår av den. borde dock inte låta nu när de är så kallt ute men du kan ju prova iaf. // karlborg |
|
|
Karlborg: jag satt precis och åt.. och då kom jag att tänka på den! ;) min levde f*n ett tag också. sen la den av helt :) BMW ownz |
|
|
Jag slänger också upp ett klipp på men egen nu så får vi se vad ni tror:) Jag tycker inte det låter lika dock... För övrigt kan sägas att nu så låter det bara när man startar, och då vibrerar det ända ner i pedalen! Smatter och knack! Länk |
|
|
Lyft av remmarna, alltså både fläktremmen och ac-remmen. Låter det lika illa utan remmarna så vet du att det inte är generator, vattenpump eller AC kompressorn mm som låter illa. |
|
| Det låter som en vettig idé iallafall:) Får börja där! | |
|
Har du möjlighet att parkera varmt, kan du ju börja med att låta AC-kompressorn koppla in. Blir det tyst då är det lagringen i kompressorns magnetkoppling. Det händer att de ger upp. Har inget ljud på min burk, så jag har inte lyssnat på ljudet, men en glapp viskokoppling till kylfläkten kan låta illa. Det har jag själv råkat ut för. Ta tag i fläktvingen och känn om det finns något glapp. Den skall också snurra med ett lätt motstånd om man vrider den. |
|
|
Lagringen i magnetkopplingen snurrar alltid, oavsett om AC-komressorn är inkopplad eller urkopplad....Däremot om ett internt lager eller annat problem finns i kompressorn så låter det endast illa när den är aktiverad. AC-remmen lyfter du av mycket enkelt genom att spänna tillbaka remmspännaren och sedan bara lyfta av remmen med fingrarna. Det görs lättast underifrån vill jag minnas. |
|
|
Tolkningsfråga. När kompressorn kopplas in snurrar hela magnetkopplingen och hela lagret i förhållande till omvärlden. Men lagrets innerring och ytterring rör sig INTE i förhållande till varandra. När kompressorn står stilla snurrar bara halva magnetkopplingen med remskivan och då är frihjulslagret i bruk och låter då illa om det är dåligt. Magnetkoppling och fläktkoppling kan du alltså kontrollera utan ingrepp. Därefter kan du ta bort remmarna och lyssna om ljudet försvinner. |
|
|
Om man får låna tråden lite. Måste man köra med AC-remmen på. Om tänkte reparera den i sommar. Men den fungerar inte nu. Så tänkte om man kan köra utan remmen istället. Kompressorn fungerar. Bara AC som behövs fyllas på. ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Om inte AC:n kopplar in p.g.a. för lågt tryck så snurrar bara remskivan på magnetkopplingen, så det sparar bara på lager och spännrulle att ta bort remmen tillsvidare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.