|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett glapp i styrningen (ratten) som gör att det är lite dödgång och detta gör mig snart galen. Jag har justerat styrsnäckan & dragit åt muttern som sitter där splinesen är på rattstången inne i bilen. Bultarna till hardyskivarn strax nedanför ratten verkar också sitta tight. Leden i motorrummet känns inte heller glapp. Jag har just varit inne och besiktigat bilen utan anmärkning. Dom finner inte glapp i leder osv men det finns en liten dödgång i styrningen ändå. Det jag nu har kvar misstänker jag är styrsnäckan. Bilen har gått 20500mil och jag tycker det känns lite tidigt att den skulle ge upp men... Är det vanligt att man får byta styrsnäckan på E34? Bilen i fråga är en 520 Touring -96 med manuell låda. Tacksam för hjälp :-S /Tobias | |
| Har åkt mycket Merca och det verkar vara svårt att helt slippa lite dödgång med snäcka. Om snäckan är sliten brukar den vara ojämnt sliten och när man justerar bort glappet rakt fram, så nyper den och går tungt vid sväng. | |
|
Tittade närmare på detta i helgen då jag ville veta säkert innan jag la ut pengar på en ny snäcka. Drog i yttre styrstagen, möjligen ett litet glapp i vänster men är inte 100% på detta. I vänster verkade det okej. Hjälpstyrarmen var glappfri med. Mittenstaget hittade jag inget glapp i när jag drog det i sidled men när jag tog tag i det och så att säga bänkpressade det uppåt och drog neråt, DÅ visade sig glappet! Men inte i staget utan glappet var i styrsnäckans utgående arm. Ganska saftigt glapp dessutom. Jag drog åt bulten som sitter på armen där den griper runt snäckans utgående, axel och glappet minimerades betydligt, nu syntes det inte längre. Däremot kunde jag känna när jag tog i. Det glapp jag nu kännde var sannorlikt inne i styrsnäckan och det är kanske normalt? Tog en provtur med bilen och osäkerhetskänslan var nu borta. Jag har hittils bara kört på bättre vägar men när jag kör till jobbet kommer det verkliga elddopet. Eftersom min ratt står snett så misstänker jag att framvangnsinställningen inte är 100% heller så en inställning vore kanske på plats. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.