|
|
|
|---|---|
| När man stänger av bilen efter att ha kört en bit och tar av oljelocket, så ångar det upp avgaser. Luktar iaf avgas. Kan det vara så eller är något fel? Känns ju spontant som att det läcker upp på något vis. Någon som har koll på detta? | |
|
Det blir avgaser genom att det är viss blow-by (förbränningsgaser som passerar kolven ner i vevhuset) i bottendelen som normalt går ut via vevhusventilationen osv. Det kan hända att det kommer upp gaser från bottendelen till ventilkåpan också, därav ditt bekymmer. Det skall dock inte vara mycket blow-by om motorn är frisk... Gör ett kompressionsprov för att se om motorn har slitna ringar/lopp. |
|
|
följdfråga på den flashig eller nån annan kunnig människa. kan inte topp-packningen vara körd? BMW ownz |
|
|
Lite kvarvarande ångor efter att motorn stannat är normalt. Utrymmet under ventilkåpan och vevhuset är förbundet med grova kanaler och het blowby gas stiger upp under ventilkåpan. Prova att öppna oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång, strömmar det då ut gaser är något fel. Vevhuset hålls normalt vakuumsatt så det skall strömma in friskluft, inte tvärsom. Fungerar motorn bra i övrigt, ingen förbrukning av kylvatten o.s.v? mvh/ Anders |
|
|
Tack för svaren flashig och Anders! Motorn verkar gå helt ok tycker jag. Drar 0,68 liter milen om det nu kan vara någon indikation. Det verkar som att det ibland går åt lite kylarvatten. Det är dock tryck i systemet flera timmar efter att man stängt av. Har inte kunnat se något mönster i försvinnande av kylarvätska. Har nu kört länge utan att behöva fylla något (läs 200 mil). Tidigare läckte det lite kring värmepaketet vilket jag tror att jag lyckades laga. Men det är inte helt uteslutet att det inte kan finnas en läcka i de regionerna fortfarande. Så om man tar av locket och sätter handen över hålet så ska handen alltså sugas fast mot hålet när motorn är igång? Spontant uppfattar jag det som lite kvarvarande ångor. |
|
|
Har nu kollat undertrycket under ventilkåpan: Det finns ett tydligt sug när man lättar på oljelocket. Det liksom sugs på plats. Man kan inte heller se några sunkiga avlagringar/vattenrester i oljan så toppackningen torde vara ok. Så för att summera upp det hela så är alltså allt som det ska om det finns lite avgaser under ventilkåpan efter att motorn stängts av, om det finns ett tydligt sug/undertryck under ventilkåpan då motorn är igång..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.