AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

Fungerar min DME-styrda termostat (E39 M54B25)?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tvättade bilen idag och tänkte följa ett tips jag hittade på forumet, nämligen att "torka av bilen på E4an" istället för att repa (?) med sämskskinn eller rekondskrapa. :)
Fick för mig att ta fram "7.0 - motortemperatur" i färddatorn.
Normalt brukar temperaturen ligga på 96 grader.
Om jag ligger i 80-90 på femman och trycker gasen i botten eller gasar extra mycket i en lång uppförsbacke brukar temperaturen sjunka till 85-90 grader på några sekunder efter gaspådraget. Släpper jag då gasen stannar den kvar lite och går sakta tillbaka till 96 grader.
Så skall det vara tror jag - termostaten styrs av DMEn och vid frenetiskt gasande öppnar termostaten elektriskt för att sänka kylvattentemperaturen vid hård last.

Nu till problemet: Idag låg temperaturen på 96-97 oavsett hur jag gasade. Hade full gas väldigt länge och inte någon gång gick temperaturen ner.

Försökte då med att gå ner till 80 km/h en stund och sen ge fullgas i 5 sek, dvs då jag brukar se temperaturen gå ner, och sen släppa. Fortfarande 96 grader?!

Lite synd om elstyrningen av termostaten är paj men ingen felindikering tänds, det lär ju finnas ett syfte med att sänka temperaturen på vattnet till motorn vid hård belastning.

Ska boka tid för att läsa av ev. felkoder, men min fråga är: Hur skall systemet normalt fungera?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Tempen skall ligga stabilt på arbetstemp, 96-97grader är helt normalt.
Att tempen sjunker lite vid gaspådrag (högre varvtal) beror på att flödet av avkyllt vatten ökar momentant innan de kalla vattnet når tempsensorn och termostaten stänger.
Har man elektrisktermostat av vaxkroppstyp(vanligaste typen) så öppnar den vid ca 110degc om elementet(den elektriska styrningen) skulle gå sönder för att inte förstöra motorn.
Så om stryningen inte skulle ha fungerat så borde temperaturen varit mycket högre.
Skället till att man har elektrisktermostat är att man kan ha en något högre motortemperatur och på så sätt minska motorns inre friktion och på så sätt minska bränsleförbrukning.
ma
7.450
marin849
Det låter ju betryggande!
Men, vid t.ex. gaspådrag i uppförsbacke ökar ju vattenflödet endast 10-20% på fem sek (varvtalsökningen) medan effektflödet in i kylvattnet ökar 100-300% (moment/effektökningen) eller så. Iofs så kanske DME switchar eluppvärmningen i termostaten 010101 får att hålla lagom temp.

Hittade ett utbildningsdokument från BMW på M54B24 i Z4!
Där står det hur den funkar! Länk

Börjar öppna vid 103°C in till motorn efter pumpen. Håller sedan 103°C konstant. Från motorn fås då ca 110°C.

Elektrisk aktivering av termostat styrs av
Motortemp > 113°C
Kylvätsketemperatur utlopp radiator (oklart vad kriteriet är)
"Load signal" "ti" > 5.8 ms (tolkar jag som moment eller effekt > X)
Insugslufttemp > 52°C
Hastighet > 110MPH (177km/h).

Kylvätsketemperaturen in till motorn sjunker då till ca 85°C. Vattnet från motorn sjunker till ca 103°C.

Obs temperaturdifferensen! Förut var den 7C, nu är den 18C.

Mao verkar det fullt rimligt att om man bara belastar så att man precis hamnar på gränsen för omslag från part load så sjunker temperaturen, om inte DME pulsbreddsmodulerar uppvärmningen. Men vid full effekt på 6000 varv så är den ungefär samma eller något lägre.

Iaf, om syftet med funktionen är att hålla en konstant (lite högre) motortemperatur oavsett belastning så fungerar det uppenbarligen i min bil!
ma
7.450
marin849
Nu när det blivit varmare ute har elstyrningen vaknat igen. Om jag låter högerfoten vila mot golvet en stund sänks kylvätsketemperaturen ner mot 80C och några sekunder efter att man slutat gasa kryper den snabbt upp mot 90 och sedan sakta tillbaka till 96C.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.