|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Misstänker att en 500 drar ungefär lika mycket. Stod tyvärr inget om bränsleförbrukning i broschyren jag har. | |
|
Airbag var ALDRIG standard i Europa. I USA har jag läst att 190 fick airbag som standard 1985, bör vara så även för W126 i sådana fall. Men dom enda 6cyl W126 som såldes i USA var 300SD/SDL och senare 350SD/SDL. 300 har inte ens automatlåda som standard. Betalade man inget extra var det manuell låda (även i SEL). Kikade på en 300SE-90 i Tyskland utan airbags. Vill du ha på passagerar-sidan kom den ca 1988. För 15-20tkr får du ta vilket version/utrustning som helst för att få en i körbart skick och vara glad om det blir en 300 SEL. Mvh Stephan |
|
|
Trevligt att du intresserar dig för den i särklass bästa lyxbilen som någonsin tillverkats, jag har själv 2 st W126 och har haft 4 olika tidigare. En sådan kvalitetsbil kommer nog aldrig byggas igen, och komforten är helt underbar då man på tiden byggde stolar enl. samma princip man bygger sängar med diverse fjädrar osv. Listan som M.A. skickade sammanfattar mycket väl vad man bör se upp med, och som alltid med en kvalitetsbil så gå alltid efter skick och känsla och inte bara mil. Jag hade en 420 SE en gång som gått 28 000 mil men som var helt perfekt. Begrunda dock att detta inte är några billiga bilar att äga, just W126 tillhör den skola av kvalitets-Mercedes där reservdelarna kostar dyra pengar, men är man bara noga med service och preventiva åtgärder så blir det sällan problem. Motorerna är dock ganska enkla att jobba på om man vet vad man gör. Den lättaste av alla W126 att leva med är helt klart en sen 300SE, där du kan snitta strax över litern. 560 är en superbil och kostar därefter att driva. Jag har en 280 SE -83, vilken snittar 1,5 liter milen vid blandad körning enl. instruktionsbok. Hade inte motorn varit så förbannat trevlig i sin karaktär så hade nog inte så många överlevt med en sådan ratio mellan förbrukning-prestanda :) 1986 uppdaterades mycket riktigt modellutbudet, men därmed inte sagt att Generation 1-vagnar är dåliga däremot får du kämpa om du skall hitta en fin, tidig vagn. Se till att farthållaren funkar och inte glappar eller är defekt, vilket är MYCKET vanligt. Beror på en krets i ett chip som är mycket jobbigt att fixa. MVH |
|
|
Att hitta en 300 SE för 15-20k med den utrustningen jag vill ha är hyffast lätt. Men en SEL är jag mest föjtjust ni. Men dom är mycket dyrare än en SE. Så därför tror jag att det blir en 300 SE för dom finns många av. Jag har frågat många personer om bränsleförbrukningen och dom skriver att den drar mellan 0.9 till 1.2 liter. Det tycker jag är helt OK för en W126. Det ändå som fattas nu är väll utrustningen. Jag vet inte om en SE har elstolar, men det kanske inte är så viktigt på en SE. Så länge 300 SE har utrustning: Airbag, ABS, Elhissar, elspeglar, skinnsäten, farthållare, bältessträckare, värme på stolarna , AC, el-taklucka, C-lås, el-taklucka. Jag har för mej att på 300 SE så är ABS, farthållare, bältessträckare, Airbag, El-taklucka, värme på stolarna, C-lås, standard. För det brukar ALLTID vara i blocket annonser. Då är det bara kolla om AC, elhissar, skinnsäten och elspeglar. Men en sak är säkert och det är att AC och elhissar burkar oftast vara i 300 SE. Det är jag mycket säker på. Skinnsäten kan jag enkelt beställa från USA. 300 $ för skinnsäten runt om. Men då undrar jag en grej. Finns elspeglar i W126? Jag har aldrig sett det? |
|
|
Kan aldig tänka mig att en 300 SE drar så lite som 0.9-1,2, möjligvis att det gäller långkörning i olika tempo. MVH Christofer |
|
| det är ju enligt benzworld.org | |
|
Bränsleförbrukningen kan nog stämma, du kan nog ligga och snitta på 1l/milen. Tänk också att en fin W126 kan bli en bra investering. Svenska auto-news |
|
|
Har ytterst svårt att tro att det går att köra på 1 l / mil. Varför skulle en 20 år gammal Merca med föråldrad motorkunstruktion vara snålare än en modern bil i samma storlek? MVH Christofer |
|
|
Ursäkta stavningen... MVH Christofer |
|
|
Drar en 1.0 Liter milen blandad körning blir jag också glad. Men jag tror att dom drar mindre om man "rolls royce" kör W126 300 SE. Visst blev motorerna snålare efter 1986? Då fick dom kat. Är det trångt i baksäte på en SE? |
|
|
Årsmodell 1986 hade inga bilar i Sverige katalysator. Katalysator var tillval under alla år för W126. Vill du veta utrustning för ett enskilt exemplar. Knappa in chassinumret här... Länk OBZ081 en tidig 90:a har det du söker eller nästan allt. Till salu hos en handlare för 49tkr eller nått sånt. Gråmet/blått läder. Stephan |
|
|
Alltså. Jag ska gå in på sidan och skriva in "OBZ081" + chassinumret ? Ska det sitta ihop? |
|
|
Kollad med lite folk som åker MB med 3 liters motorn och dom låg och pendlade mellen 1,04-1,2 liter milen, givetvis så får man inte ha en blyfot om man ska åka så ekonomiskt. Svenska auto-news |
|
|
Så man kan få 1 liter blandad körning? Om JA: Då kan man få under litern milen också vid långkörning :D Men hur som helst. Då ska jag bara forska mera i utrustning. |
|
|
1,04-1,2 l/mil när man pendlar, det innebär isf 1,3-1,6 blandad. MVH Christofer |
|
|
Jag pratede med 5st som äger mercedes med 300 motorn och deras förbrukning var. 1: 1,04l 2: 1,10l. 3: 1,10l 4: 1,15l 5: 1,20l. Differensen mellan dom beror på (vad jag tror) olika körstil, motorernas inställning, slitage, däck, vädret, mm. Svenska auto-news |
|
|
Drar dom liter milen så nöjer jag mej med det :) Undrar 2 saker. Har 300 SE nackstöd bak som standard? och.... I USA, varför verkar Mercedes så populärt märke där? Nu drar jag några exempel: * Man i Black 2. Där ska Will Smith välja en bil i ett garage som har ca 100 st blanksvarta cadillacs, men istället väljer han en mercedes W210 E-klass. Jag skulle ha valt cadillacen. * I "våra värsta år" så får Al Bundy välja en Dodge muskelbil eller en mercedes W124. Han väljer W124. Varför är mercedes så status i USA, när det är en vanlig bil över världen? Det är inte bara Mercedes som är en bil amerikanare vill ha. Det är också Volvo och Toyota. Varför väljer inte Amerikaner bilar som har amerikanska märken? Majoriteten är ju Europeriska märken. |
|
|
Mercedes är väl typ status i hela världen, eller? :-) När jag bodde i USA var det endast en amerikansk bil som hade status i klass med de tyska märkena + Lexus, och det var Corvette. Annars uppfattade jag att amerikanerna mest hade lite hatkärlek till sina egna bilar. Ungefär som vi svenskar har till Saab och Volvo, trots det prenumerar V70 på 1:a platsen bland nyregistreringar. |
|
| Rolls rocye och andra rikemansbilar är väll statusbilar. | |
|
Du skriver enbart chassinumret inklusive WDB i början. Vissa svenskreggad saknar den delen av chassinumret. Chassinumret får du fram via autokatalogen.se. Amerikanska bilar är ofta inte så välbyggda. Vad sägs om att plast framstötfångare på en Chevy Monte Carlo krymper. Men sen älskar ju jänkarna sina bilar. En Super Bee är ju sjukt dyr. Hmm var inte Mercedesen i Men in Black 2 produktplacerad. Minns det som att dom första bilderna på W211 var från inspelningen av filmen. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.