AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
63.159

Mercedes 300 SEL

Sida 1 av 3
Hejsan. Jag har tänkt ooch köpa en Mercedes-Benz 300 SEL 1986-1992. Tänkte köpa en mellan 15-20 tusen.
Jag har några fråger:
1. Hur mycket drar dom?
2. Skatt?
3. Enkel att skruva i? ( jag är mycket duktig på att skruva)
4. Vad har dom för utrustning? ( Det jag måste ha är AC, taklucka, ABS, Elhissar, elspeglar, skinnsäten, automat, elstolar, värme på stolen, Airbag, farthållare. Det är var jag MÅSTE ha).
5. Rostar mycket? Om JA: vart?
6. Kvalité?
7. Komfort?
8. Vad ska jag tänka på när jag ska köpa en sådan?
9. Finns det några "uppdateringsloggar" med åren?
10. Övrigt?

Jag har en Volvo 740 och den tänker jag ha som vinterbil. Mercedes tänker jag ha som sommar bil. :D
15-20tkr för en så välutrustad MB W126? Det blir inte lätt... 40956st 300 SEL byggdes. Långa 300:an såldes aldrig ny i Sverige, ville du ha en lång facelift W126 var det 420 (86-87) eller 560 (88-91) som gällde.

Tyska wikipedia är omfattande och en bra början... Länk och köpguide från Tyska W126klubben ... Länk på engelska

Stephan
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Stephan, är det verkligen tillvärkats så många 300 SEL?
Håller med en fin face-liftad W126 för mellan 15-20000 blir nog svårt att hitta.
M.A.; Ja enligt den som skrivit in på Tyska Wikipedia. Alla modeller står med. Ovanliga är 350SD Turbo Diesel med 2066ex och 560SE med 1252ex. Det byggdes över 100 000 av korta 300SE i jämförelse. Gissar att en hel del av 300SEL exporterats till Asien i högerstyrt utförande eller åtminstone exporterats ur Europa.

Som sagt bredda till fler modeller och pruta på utrustning gör möjligheten att hitta en fräsch något större.

Stephan
Okej. Men det kanske blir en 300 SE. Så länge den har utrustning som: AC, Elhissar, Airbag, Farthållare, ABS, Bältessträckare, Skinnsäten, elspeglar, taklucka, Elstolar, Vämre på stolarna,

Men hur mycket drar en 300 SE?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Tack Stephan, du har nog rätt. Dom flesta 300 SEL har nog gått på export.
Är ju mycket vanligt med långa BMW 730 och Mercedes S-klasse med 6:or i Asien idag. Åkte en E66 730 Li, som flygplats-limousine senast jag var i Bangkok. Inte så farligt dyrt,om man jämför med hur mycket man betalar för en vanlig taxi här hemma.
I sammanhanget helt oviktigt. Bör finnas ett test på www.einszweidrei.de

Stephan
Ok. Men nu tänker jag inte skaffa en SEL. SE får det bli. Dom är billigare :D
Men jag måste veta vad dom har för utrustning och hur mycket en 300 SE drar.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Har en broschyr hemma. Men är på jobb till midnatt. Kollar bränsleförbrukning när jag kommer hem.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Här kommer lite tips.
Länk

Gissar på att bränsleförbrukningen ligger på mellan 0,9-1,2 l/mil beronde på hur tung du är med högerfoten.
Tackar M.A.

I just denna bil så kör jag den som den vore en Rolls Rocye.

Jag har läst lite uppdateringar. 1986 och uppåt ska jag ha får då fick dom en helt annan motor + kaross/front (tror jag).

Egentligen så ville jag skaffa en BMW 530, 540 eller 7-serie. Men BMW är så vanligt. Mercedes W126 är det sällan man ser.

Men tror ni att en en w126 har denna utrustning som standard? (se 6 inlägg ovan).
Skinnsäten vet jag att det är ett tillägg. Men oftast så finns dom med i SE.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det stämmer. 1986 kom det en facelift. 300 SE/SEL ersatte 280 SE/SEL.
Har en kompis i Norge, han har kört en 300 SE som bruksbil dom senaste 5-6 åren.Han är mycket nöjd med den.
Ett alternativ är ju en E32 7-serie. Dom är ju inte hellre så vanlig längre. ta en titt på E32-tråden här på AP. Men förstår förtjusningen med W126, tycker själv att det är en av Mercedes snyggaste bilar genom tiderna.
Joo. Det kommer bli en Mercedes 300 SE 1986 och uppåt. Hittar jag en SEL så tar jag den, men det är större sannolikhet att det blir en SE med tanke på att en 300 SE finns det fler av och att dom är mycket billigare.

Jag har frågat andra hur bränsleförbrukingen är på dom och dom säger att man kan få dom under litern och ibland bara litern, beroende på hur man kör. Men med min körstil så lär den dra väldigt lite. Jag glider bara med bilar.
Jag har läst länken och den var väldigt nyttig. Tyvärr så måste man lära sej själv igenom att titta på dom i verkligheten.
Det ända som fattas nu är vad dom har för utrustning standard :)

Men jag ska titta på E32 7-serie.
W126 har nästan ingenting som standard. En 300SE/SEL saknar aluminiumfälgar, klima, läder, taklucka, airbag (kom som tillval 1981 långt innan någon annan tillverkare). Jag är tveksam till om elhissar ens var standard. Jag tror ABS ingick vilket det inte gjorde på första serien.

Störst chans att hitta en max/välutrustad är på 500/560.

Mvh Stephan
Hmm. Men då får jag försöka hitta en som har utrustningen: AC, Elhissar, Airbag, Farthållare, ABS, Bältessträckare, Skinnsäten, elspeglar, taklucka, Elstolar, Vämre på stolarna,

Du råkar väll inte ver hur mycket dom andra motorerna drar?
Har du några bilder på inrednigen överallt inne i en SE?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
En trevlig liten film om W126.
Länk
300SE har väldigt sällan mycket utrustning, skinn, automat är väl inte ovanligt men det är ganska sällan de så mycket mer än så och ganska många har tygklädsel och fönstervevar.
Men vilken model har den utrustning som jag vill ha?

Det allra viktigaste för mej är: AC, Elhissar, Skinnsäten, Elspeglar, farthållare, ABS, airbag.

Airbag och farthållare är ju standard på alla vet jag.
Eller. För att vara på den säkra sidan så kan jag lika gärna slänga ut några lappar till. Då blir det en SEL. Men då måste det bli en V8. Problemet är då att jag vet inte hur mycket en V8 drar :S
380,420,500 syftar jag på nu.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om du är bekymrad över bensinförbrukningen kanske en annan bil än en gammal Merca S-klasse vara lämpligare.
420SEL drar ca. 1,3liter milen vid blandad körning, problem brukar vara elen och insprutningen. sedan är rost inte så ovanligt i bakre hjulhus, dörrar. Räkna med ca. 40-50000 för ett hyfsat ex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.