|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har funderat lite över det. Jag ar ju inte en orginalare längre (om någonsin). Hur är det med er andra, har ni det? Vart går gränsen för att få kalla bilen för orginal? Får man byta ett stag mot ett från MECA, rostfritt avgassystem... Räta gärna ut mitt frågetecken... /Bosse | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En originalare är en originalare,dvs utan förbättringar/modifieringar. Men man kan väl även tänka sig att sträcka sig till att, om man lätt kan återställa de modifieringar + har originaldelar kvar(eller köper nytt). I de mer extrema kretsarna är endast den bil helt original, som har originallack(från fabrik) och allt i övrigt är orört skick,+ att skruvar,bultar,muttrar etc är av rätt fabrikat, även däcken ska vara av samma sort som den hade då den lämnade fabrik. Mvh Patrik |
|
Tjena grabbar. ja det där med original....det finns nog många syner på detta. I mitt fall har jag kvar leveranshjulen med gamla däck och tagit bort "katten" när jag renoverade motorn med BMW delar endast.Bilen var extrautrustad med sk G-kat 1996-05-04.Motorn är nu "tillbaka som vid leverans så vitt jag vet",även avgas är tillbaka utan katt.Halva bilen är omlackad,men ska fixa en hel-lack för helhetsintrycket när jag bytt till de nya framskärmar jag köpt. Har även endast BMW-delar i service prylar med då detta inte sker så ofta pga milen.De RS-splitt 16" jag köpte till var endast för de mig veterligen kom -86(möjligt -85).Har ju en "fullsketen" pärm med vad som gjorts sedan ny med kvitton mm mm. Batteriet är faktiskt inte BMW´s....... Mvh Jonas B |
|
|
Glömde ju att jag ska tillfälligt hänga i Bosses växel låda då min lämnas på renovering. /Jonas B. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Mina BBS rs är stämplade -85! ;) Mvh Patrik |
|
Det låter som om du gör ett starkt jobb Brynet för att hålla bilen orginal. Hur är det med er andra, är era bilar orginal? mvh Bosse |
|
|
Nja, förbättrad orginal är väl lösenordet. HR resp Sprint samt Ferrita är de grövsta övertrampen. Och så är det ju inte TRX hjul på den heller. Och regskyltarna från Schweiz har jag aldrig sett, dock har jag orginal instruktionsbok från CH med stämpel från handlaren i Zug samt namnet på den svenska skatteflykting som köpte kärran i där! Mvh, Per-Magnus |
|
|
Jag klassar mig som orginalare, dock gör jag avsteg från fälgar, avgassystem och chassie om jag tycker att det som sitter på från början inte ser bra ut. Men som redan nämts så är det saker som går att återställa. Nivån på vad som är vad är alltid individuellt titta bara på den gula 850 som det finns en tråd om. När jag var yngre (20) hade jag helt andra värderingar. Jag minns en Volvo P-1800 som jag byggde om, utan att säga för mycket så är ordet stolt inte med i beskrivningen av den känslan idag. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
JO min är orginal! :P nä skämt o sido.. så länge motor och drivlina och chassin(stötdämparna och fjädrar får man byta men inte bussningar till hårdare) och inredningen är orginal anser jag bilen så gott som orginal.. men som patrik sa så finns de folk som tycker att bilen ska ha orginal hjul,lack, skruvar bultar och allting från fabriken för att kalla bilen för orginal :P MVH Farre |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Min är helt orginal BMW 635 CSi -79, har till och med TRX fälgarna på, tyvärr är ratten utbytt mot en icke orginal, men annars är allt som när den levererades. Länk |
|
Okej, tack för det. Får Man fråga hur många som anser sig ha en orginalare och volka som inte gör det =) Orginal: 1. Ej Orginal: 1. Grym&Elak |
|
|
Man kanske ska passa på att fråga vad de som inte kör orginal har gjort för förbättringar. Jag har gjort följande: Länk |
|
Jag anser inte att min är original, dvs med rostfritt avgas,preppad topp,vassare dämpare(bilstein som original dock)BBS rs och M technic stripes.......men andra gör det! =) Mvh Patrik |
| Endast färgen som inte är orginal på min... lite (split)rad på hur mycke man ska våga göra på en M635 som är helt orginal!? | |
|
jag skall nog placera min på "ej orginal" listan, p.g.a: 745(M106) motorn, 262 Getrag låda (265an är väl orginal på 635or?) annan ratt, AZEV fälgar. Kommer inte på nogåt annat. men den ser orginal ut iallafall :D MVH Farre |
|
Farre! 262:orna satt på de tidigare E24:orna(E12 baserade) då iform av 4 petat, som antagligen din E3:a har. Men de gick även att få med 262/5 och 262/5CR (dogleg) på de senare, men annars är det som du säger, mestadels 265:or på dom. Mvh Patrik |
|
Patrik: Okej. Jag har 5 petad låda i E3an (inte orginal alltså) och det står 262 på lådan.. likaså på 635an.. står 262 även på den lådan och 5 petad såklart! Men tyvärr ingen av dem är dogleg lådan. Så det måste väl betyda att jag har 262/5 på båda? :) för vad jag har sett så står det 265 på "vanliga" M30 lådor. Men vad är skillnaden mellan de lådorna(262/5 vs 265) har jag ingen aning om :) Kanske du vet? MVH Farre |
|
|
Jag kör på Europa Meisters linje. Lätta ändringar. US-skylthållare (liten regskylt är ett måste=), sänkning, eftermarknads CD-spelare, andra BMW originalfälgar, sportavgassystem, snyggare ratt (3ekrad sportratt med airbag). Det största jag gjort är inredningsbyte, något jag ångrar. Det är ju trevligt med plyschklädsel, speciellt som endast 4 exemplar har den kombinationen exteriör/interiör. Originalinredningen finns kvar, dock har min syster bilen numera och hon vill inte byta... Jag skulle kunna tänka mig lägga taxifolie på något ex om jag var överförtjust i en speciell färg typ gul. En idé jag har är att ha 540i/6 i Tysklandsfärger och Dakargelb byggdes det endast 2 exemplar av. Vi får se vad som händer i framtiden. En kvalificerad gissning är att jag kommer äga ett tvåsiffrigt antal 540i E34 i framtiden:). Mvh Stephan |
|
| Min är inte original då jag har s38b36 motor i den, andra fälgar osv. Man är mer lycklig med mer effekt! så är det bara. | |
Om jag inte är helt ute och cyklar....så är 262:an med lös sprängkåpa, dvs 3 delad,men 265:an endast 2 delad.? Kan ha fel betr. 265:an, då det inte direkt var igår jag tittade på en 265:a. ;) Mvh Patrik |
|
Jag hittade nummret som stod på E3ans låda.. 262.0.510.00 Har för mig att tre första siffrorna var 262 på lådan som sitter i 635an, och utseende mässigt va de likadana. Vad jag minns då va de lös spängkåpa på dem. Hur som helst.. hoppas att de är starkare än 265orna :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.